Nintendo's Wii lineup op Gamescom: Eastern promises

Vorig artikel Volgend artikel

Nintendo's lineup op Gamescom viel vooral op door de grote afwezige: Wii U. Nergens was zelfs maar een referentie te vinden aan het oh zo verwarrende apparaat dat op de E3 geïntroduceerd werd. Misschien dat het deels te maken heeft gehad met de lauwe reacties van de pers over de manier waarop de console neergezet werd, of dat het iets te maken heeft met de traditioneel niet zo belangrijke rol die Europa krijgt toebedeeld door het hoofdkantoor in Kyoto, maar we kregen dus geen glimp van de toekomst te zien in Keulen. Gelukkig waren er wel gewoon games voor de 3DS en -in een bizarre twist- voor de Wii. En niet de minste ook.

Nintendo's Wii lineup op Gamescom: Eastern promises

Om met de Wii te beginnen was daar direct goed nieuws voor diegenen die van Japanse Role Playing Games houden, want het onder importfans intussen beruchte trio van Xenoblade, Last Story en Pandora's Tower werden allemaal aangekondigd voor de Europese markt. Xenoblade was al lang bekend en die komt zelfs volgende week al uit, maar die andere twee waren verre van zeker. Saillant detail is dat een groep gamers in Amerika al een tijdje aan het lobbyen is voor de release aldaar, omdat er nog geen enkele aangekondigd is. Het zal nu gaan afhangen van de verkoop in Europa of ze ook mogen proeven van dit oosters genot, dus voor deze ene keer hebben we in Europa eens de macht in handen. Maar is het eigenlijk wel de moeite? Van wat we hebben kunnen spelen wel.

Screen Shot 2011-08-20 at 18.19.41

Vooral Last Story, van de originele makers van Final Fantasy, maakte meteen indruk door een combinatie van typische RPG-elementen met echte actie. Geen gedoe met menu's meer, gewoon naar vijanden toelopen en dan regelt de game het verder. Dat lijkt als je het zo leest misschien niet zo spannend, maar het is verbazend bevrijdend om je te kunnen richten op de grote tactische lijnen. Daarnaast is de stijl die de game heeft zo mooi dat je al heel snel vergeet dat je niet naar een HD-game aan het kijken bent. Pandora's Tower daarentegen is veel meer een actiegame, die zich in de toren uit de titel afspeelt. Zie het als een soort van God of War of Devil May cry, maar dan met meer puzzels zoals (de laatste) Castlevania dat ook deed.

Release: 2012
Prognose: oosterse snoepjes voor de liefhebbers

Screen Shot 2011-08-20 at 17.59.15

Van een hele andere orde was de nieuwste Kirby game voor de Wii, getiteld Kirby Returns to Dream Land die zich een beetje lijkt te spiegelen aan Super Mario Bros. Wii, met de mogelijkheid tot 4-speler multiplayer en een primair 2D presentatie. Kirby kan als vanouds weer vijanden opslokken en zichzelf hun karaktereigenschappen toe-eigenen en drie andere spelers kunnen meelopen met hem. Ik zeg bewust meelopen, want het grote verschil is wel dat er maar één Kirby is en dat betekent dat er ook maar één speler verantwoordelijk gaat zijn voor een aantal dingen in de game, zoals het gebruiken van items, het dragen van hoeden en dus het opeten van vijanden.

Niet echt evenredig dus, maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk kan zijn. Sterker nog, ik kan me zo voorstellen dat het voor de speler die wel alle mechanieken beheerst fijn is dat de rest wel kan helpen maar de zaak niet zodanig kan verbruien dat een gedeelte van het level opnieuw moet. Het ziet er wel allemaal superleuk uit en het stuk dat we gespeeld hebben was erg vermakelijk, dus dit kan wel een titel worden die het zeer goed gaat doen bij het Nintendo-publiek, als ze nou eens een keer de moeite doen om Kirby echt op de kaart te zetten.

Release: eind 2011
Prognose: multiplayerpret met een singleplayer tintje

Wat ik helemaal niet zag aankomen was Mystery Case Files: The Malgrave Incident, dat op het eerste gezicht een Wii-variant van Professor Leyton lijkt, maar zo simpel is het dan toch niet. De game (een vervolg op een relatief obscuur DS-spel van twee jaar geleden) is gericht op het oplossen van visuele puzzels, maar dan moet je meer denken aan "zoek de verschillen" of een Photoplay-kast met een statische achtergrond dan echte diepgaande mysteries. Je krijgt een lijst met voorwerpen en het is aan jou om die aan te wijzen (en gek genoeg is dat niet zo makkelijk als je zou denken.)

Bedoeld voor een zeer casual (jong of oud) publiek en om heel erg op je gemak te spelen lijkt het overkoepelende verhaal zich te ontvouwen in een point'n'click-speelstijl, met de "zoek de items op het scherm"-onderdelen als hoofdmoot van de puzzels. Ik denk niet dat dit een hele grote titel gaat worden, mede door de niet spectaculaire looks van de game en de weinig inspirerende verhaallijn, die toch net die charme mist die een Layton meer maken dan een verzameling puzzeltjes.

Release: 9 september 2011
Prognose: lijkt zelf nog zoekende

screenshot_wii_the_legend_of_zelda_skyward_sword010

Rest nog Zelda: Skyward Sword, de laatste grote Wii-titel die we vermoedelijk gaan zien. De game ziet er nog steeds even goed uit als de vorige keer dat we hem zagen en zoals bij alle RPG's is het toch moeilijk om een echt goed beeld te krijgen. De gevechten lijken wel nog iets preciezer te zijn dan de laatste keer, wellicht een resultaat van kleine tweaks aan de Motionplus-remote (verplichte kost voor deze game) die gedaan kunnen worden als de ontwikkelingstijd zo lang mag zijn. Dat zorgt er hopelijk ook voor dat er net zo veel zorg in de vijanden en puzzels zit qua MotionPlus-integratie als we in de demo konden zien.

Ook het stijltje overtuigt me elke keer meer, dat tation halverwege Wind Waker en de meeste Zelda games doet me op de één of ander manier aan de 16-bit Zelda games denken, op een goede manier. Het zal een mooi afscheid worden voor een console die door de meeste mensen eigenlijk al is afgedankt, onterecht. Ik begrijp het, want ook ik speel relatief veel minder op mijn Wii dan de andere consoles, maar met games van dit kaliber op de horizon is het echt nog te vroeg om de Wii richting kleedje of zolder te gaan dragen.

Release: 18 november
Prognose: not too little, but too late?

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies