Media03.08.2009

Veel vragen nav bekendmaking BUMA tarieven webcasts


Op verschillende plekken is er al melding van gemaakt: de tarieven voor het embedden van webcasts zijn door Buma/Stemra gepubliceerd. Het gaat over ‘webcasts binnen doelsites’. Het komt erop neer dat er 10% van de netto inkomsten van sites die webcasts van ‘bronsites’ embedden, afgestaan moeten worden, met een minimum bedrag. Het blijkt dat het nieuwsbericht van Buma/Stemra vooral veel vragen oproept, zoals je kunt zien aan de levendige discussie op Marketingfacts, het artikel in Webwereld en op Radiofreaks. Er is vooral onduidelijkheid over de vraag wat een webcast is. Is dat alleen een live stream van een (radio)show? Of ook on-demand content. Dan zou alle YouTube content daar ook onder vallen? Of alleen de rechtenbeschermde content? Welke zijn dan rechten beschermd?

Ik hoop – en ga ervan uit – dat Buma/Stemra de tarieven bedoeld heeft voor het doorgeven van live radioshows. Volgens mij gaat Radiofreaks daar ook vanuit. Want moet je eens voorstellen wat het betekent wanneer het embedden van alle content dat weleens rechtenbeschermd zou kunnen zijn, behoren tot deze regeling.

Zoals bijvoorbeeld de videos die via platformen zoals YouTube en Vimeo worden gedistribueerd. Zie Webwereld. Dan wordt het behoorlijk onoverzichtelijk. Maar nog veel belangrijker, deze vorm van herdistributie en verspreiding van content maakt het online kanaal juist zoveel rijker dan enkele jaren geleden.

Veel vragen dus. Enkele die ik gezien heb op de verschillende (bovengenoemde) plekken: 

  • Wat is een webcast? Is dit alleen live content, of ook on-demand?
  • Om welke content gaat het? Alle content, of alleen waar artiesten die aangesloten zijn bij BS?
  • Gaat het alleen over muziek? Lijkt mij wel.
  • En hoe ga je dan om met webcasts met overwegend/alleen rechtenvrije muziek?
  • Wanneer on-demand content er ook onder valt, betaal je dan per uitzending die beschikbaar is?
  • Of betaal je dan per kanaal (verzameling uitzendingen) of podcast?
  • Wat betaal je als je meer dan 550 streams hebt? Dan is het op aanvraag. Hoe organiseer je dat?

Overigens, de regeling gaat met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari. Hier wordt ook niet positief op gereageerd. Zie ook weer de discussie op Marketingfacts.

Neem een voorbeeld: Bij Gespod.nl houden we de ontwikkelingen goed in de gaten. Hier wordt een groot aanbod van on-demand kanalen en podcasts weergegeven. Hier zit ook beschermde content tussen. Op Gespod kun je ze allemaal (meer dan 1000) beluisteren en bekijken via de online player. For argument’s sake: stel dat er 1000 kanalen op staan, met gemiddeld 40 uitzendingen die oproepbaar zijn en bekeken en beluisterd kunnen worden via de player van Gespod. En stel: 10% is rechtenbeschermd. Hoeveel moet Gespod dan betalen per jaar?

Of valt Gespod onder een andere categorie? Het lijkt erop dat content dat vindbaar is via Gespod niet onder webcasts valt, aangezien een webcast is: “Streams, die door de luisteraar/kijker niet voor latere beluistering vastgelegd kunnen worden”. Bovendien: ‘Ook voor webcasting is auteursrechtelijke toestemming nodig. Gaat het om gearchiveerde uitzendingen, die op aanvraag te bekijken en te beluisteren zijn? Dan kunnen daarvoor aanvullende afspraken worden gemaakt.’ De SENA lijkt weer een andere definitie te hebben van een webcast.

Hoedanook, ik ga ervan uit dat Buma/Stemra hier goed over na heeft gedacht. Het is best gemakkelijk om kritiek te hebben op regels die zij stellen. Want populair zullen de regels nooit zijn. Maar als ik de vragen zie die dit oproept, dan hoop ik dat er snel meer duidelijkheid komt voor iedereen. Het laatste wat we willen is dat herdistributie van content, waar we onze steeds rijkere beleving online aan te danken hebben, wordt ontmoedigd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Bumastemra

Buma stapt naar de rechter als er niet betaald wordt voor embedden youtube video

Als websites niet betalen voor het embedden van YouTube video's zal BumaStemra naar de rechter stappen. Zo heeft Bas Erlings, woordvoerder BumaStemra, aan Tweakers bekend gemaakt. Voorlopig zijn de pijlen eerst gericht...

Video18.01.2013

Buma stapt naar de rechter als er niet betaald wordt voor embedden youtube video

Staatssecretaris Teeven wil downloadverbod invoeren

Staatssecretaris Fred Teeven wil een downloadverbod gaan invoeren, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer, aldus het RTL Nieuws vanmorgen.In Nederland is het (nog) niet verboden om bestanden via internet te dow...

Online11.04.2011

Staatssecretaris Teeven wil downloadverbod invoeren

Youtube sluit deal met Buma Stemra

Youtube is de hele dag al in het nieuws. Door Mashable is de videosite verkozen tot Top Social Media Innovation of the Decade. Zelf hebben ze via hun blog bekend gemaakt een URL Shortener uitgebracht te hebben. En vandaa...

Video22.12.2009

Youtube sluit deal met Buma Stemra

Buma/Stemra ziet af van embedtarief

Buma/Stemra heeft zojuist bekend gemaakt dat het omstreden embedtarief voor bloggers geschrapt gaat worden. Na de verontwaardiging bij menig blogger en muzikant hebben ze besloten de regeling niet ten uitvoer te brengen....

Media09.10.2009

Buma/Stemra ziet af van embedtarief

Buma/Stemra persconferentie digitale tarieven (€20/youtube video)

<a href="http://www.yubby.com/c/7606/" mce_href="http://www.yubby.com/c/7606/">You are watching channel BumaStemra Digitale licenties</a> Gisteren was de persconferentie van Buma/Stemra. Ik mocht geen camera...

Media07.10.2009

Buma/Stemra persconferentie digitale tarieven (€20/youtube video)

Bloggers moeten gaan betalen

Bent u blogger? En zet u op een weblog wel eens filmpjes waar muziek onder staat? Dan moet er -als het aan Buma Stemra ligt- vanaf 2010 geld gaan betalen. De organisatie heeft een brochure (PDF) op hun site gezet waarui...

Media02.10.2009

Bloggers moeten gaan betalen

Buma / Stemra geeft verdere inzage in nieuwe licentiehuis

Na onze introductie op Dutch Cowboys eerder deze week als start-up van de maand zijn we er nu weer, maar dan vanaf Eurosonic / Noorderslag (hét congres voor de Europese muziekindustrie!). Vandaag presenteerde Buma / Ste...

Online15.01.2009

Buma / Stemra geeft verdere inzage in nieuwe licentiehuis

Interview Antal de Waij, over prijzen van digitale muziek

Marketing29.09.2008

Interview Antal de Waij, over prijzen van digitale muziek