Tweedehands gaming wordt steeds duurder

Vorig artikel Volgend artikel

Of je het er nu mee eens bent of niet: het idee dat EA gestart is met Project $10 en dat uiteindelijk naar Online Pass is gemuteerd lijkt aan te slaan. Zowel THQ als Sony hebben nu openlijk toegegeven dat ze interesse hebben in zo'n systeem, wat zeker in het geval van Sony saillant is: die schermt altijd met gratis online gamen als de vergelijking met Microsoft positief gedraaid moet worden.

Maar bij hun games ligt dat natuurlijk anders. Net zoals THQ al aangaf geen compassie te hebben met de koper van tweedehandsgames wil Sony ook bij de God of Warren en Killzones gaan kijken of ze de originele koper iets kunnen geven dat een tweedehands-gamer niet krijgt. Althans, niet zonder te betalen.

Tweedehands gaming wordt steeds duurder

Europees president van Sony Andrew House zei positief te staan tegenover het wegstoppen van online mogelijkheden achter een code, al gaf hij wel direct aan dat ze natuurlijk geen restricties wil gaan leggen op het gratis Playstation Network. Sony wil die troef in handen houden, want dan kan de platformhouder blijven vertellen dat hun online service wél gratis is. Maar een beetje vals is het natuurlijk wel.

Op het risico af dat ik me ga herhalen vind ik het redelijk waardeloos om alleen de tweedehands-koper te bestraffen en niet op zijn minst ook de originele koper te belonen. Eigenlijk zou dat laatste ook prima zijn, maar het probleem daarin zit natuurlijk dat dat extra werk met zich mee brengt. Dat kost ook weer geld, en de multiplayer zat er toch al in, dan is het een koud kunstje om die te locken en zo nog makkelijk wat extra inkomsten te scoren aan de tweedehandsers.

In een bizarre twist vind ik de methode die Bobby Kotick voorstelt nog eerlijker (en dan hebben we een probleem): gewoon helemaal online gaan à la World of Warcraft. Geen verborgen kosten meer, gewoon netjes elke maand betalen en dan de content gewoon krijgen. Maar dat werkt voor platformhouders niet, dus ze moeten iets anders verzinnen.

De grote vraag is: hebben uitgevers deze "bescherming" wel nodig of klagen ze op gezonde benen? De winstcijfers van iedereen (Activision uitgezonderd) laten zien dat het niet goed gaat in de gamesbusiness, maar of dat aan Henkie, de koper van tweedehands games ligt is nog maar de vraag. Natuurlijk is het vooral in de States een groot probleem, waar een machtige keten als GameStop games voor $5 minder dan de nieuwprijs kan verkopen aan grote delen van de bevolking, een enorme marge waar de uitgevers niets van terugzien. De situatie in Nederland is toch iets anders, maar de consequenties krijgen wij net zo goed op ons bord.

Het lijkt er door deze reacties in elk geval sterk op dat de "unlock code" een integraal onderdeel gaat worden van onze toekomstige games die we in de winkel kopen, welke draai je er ook aan geeft.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies