Gaming22.08.2010

Sony op Gamescom: 3D, Move, en de rest


Sony heeft zonder twijfel de grootste stand op heel Gamescom; Duitsland specifiek en Europa in het algemeen zijn zo belangrijk voor de Japanse gigant dat ze zich niet kunnen permitteren om als iets anders dan imposant voor de dag te komen. Ik nam een kijkje op de stands om te kijken hoe het er uitziet voor PSP- en PS3-bezitters.

sony-op-gamescom-3d-move-en-de-rest.jpg
sony-op-gamescom-3d-move-en-de-rest.jpg

Sony @ Gamescom – 3D

Allereerst de 3D-cockpit (met stuur, natuurlijk) van Gran Turismo 5, die bewijst dat één van de weinige echte praktische mogelijkheden van 3D in gaming toch is om je een beter dieptebeeld te geven, iets dat juist in een racegame goed van pas komt. Bochten maken gaat toch makkelijker, je kunt beter inschatten of je iemand kunt inhalen, dingen waar Motorstorm: Apocalypse ook voordeel van had. Ook mooi is dat het niet ten koste lijkt te gaan van hoe de game er uit ziet, iets dat ik helaas niet kon zeggen van de demo’s van het (grootste) Nederlands product op de stand.

Inderdaad, Killzone 3. Er waren twee demo’s: een aanval uitvoeren op een soort van boorplatform vol met Helghast en een stuk rondvliegen met de jetpacks dat we al gezien hebben. Het was frappant om te zien hoeveel van het detail Guerrilla in de demo moest opgeven om het 3D-effect te creëren ten opzichte van GT5. Misschien dat dit meer zegt over de leeftijd van de demo dan iets anders en het moet gezegd worden dat het verschil pas echt opvalt als je de normale versie ernaast ziet. Die spelend viel wel op dat het raken van Helghast moeilijker was dan eerder met bril. Toch weer die diepteperceptie dus!

” style=”width: 312px; background-image: initial; background-repeat: initial; background-attachment: initial; -webkit-background-clip: initial; -webkit-background-origin: initial; background-color: #ffe484; padding-top: 106px; padding-left: 192px; height: 196px; background-position: initial initial; border: 1px solid black;”>

Één extra stoorzender die het genot van 3D gaming kan tegenhouden is wel reflectie, trouwens: bij Gran Turismo 5 zat je als speler (of toeschouwer) meer naar jezelf te kijken dan naar het scherm, maar waar je aan dit fenomeen went (je moet wel, sinds alle makers van schermen eenzijdig besloten hebben dat glans de toekomst is) als je ‘gewoon’ kijkt zit het je ogen veel meer in de weg omdat die ook nog bezig zijn met het proberen te verwerken van de 3D-illusie. Wat dat betreft is de 3DS gek genoeg makkelijker om in het oog te houden dan de 3D-bril methode.

Sony @ Gamescom – Move

Dan Move: er wordt veel gepraat over de precisie van Sony’s bewegingscontroller en de extra mogelijkheden die dat biedt. Van wat ik nu heb kunnen testen, met TV Superstars, SOCOM, Heavy Rain Move en EyePet Move ben ik er tweeslachtig over: ja, het werkt, maar niet zo denderend beter dan een Wii Motion Plus. Je loopt ook tegen dezelfde problemen aan: “the camera cannot see the Move controller” is de meest geziene boodschap op het scherm tijdens het spelen van de games, waarbij er eigenlijk (oh ironie) alleen bij de lightgun-spellen zoals Time Crisis geen problemen zijn opgetreden. De controller werkt trouwens wel prima voor EyePet Move en Playlogic verdient een –posthume– pluim voor het maken daarvan.

De demo waar de eerste trailer van inFamous 2 uit opgetrokken is was ook speelbaar, maar die is helaas verdomde kort. Je racet achter de limousine aan, slaat een aantal vijanden met je nieuwe elektrische pijp (van de loden variant, voor het verwarrend wordt) en dan is het eigenlijk direct voorbij. Je krijgt geen kans om even door de stad heen te sjeezen, dus veel meer kan ik er nog niet van zeggen, behalve dat het in alle opzichten erg lijkt op het eerste deel. Het voelt nog meer aan dan een bonuspack dan een serieus tweede deel zo. Dit was trouwens wel al de demo met de “nieuwe” oude Cole waar de fans om gezeurd hebben.

ghostofsparta2

God of War: Ghost of Sparta had dat helemaal niet, dit gaat een hele mooie titel worden voor diegenen die de PSP nog niet opgegeven hebben. En dan bedoel ik letterlijk mooi: de graphics zijn waanzinnig goed en komen op het scherm van de PSP nog beter tot hun recht dan op de screenshots die je op je computerscherm ziet. Speeltechnisch zit het helemaal in de lijn van de andere PSP God of War game, maar dat is ook geen minpunt, zullen we maar zeggen. Verder was Dead Nation ook weer terug op de stand te spelen en bewees voor mij nogmaals dat het een goed idee is om Geometry Wars te kruisen met Left 4 Dead. Not long now!

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Sony

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor
Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

Bij sommige mensen roept het woord Betamax vooral vraagtekens op, maar mensen die het kennen weten vaak wel: dat was een soort videobandsysteem dat het uiteindelijk heeft afgelegd tegen VHS. Sommigen hadden thuis wel een...

Gadgets11.12.2023

Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

Sony is van plan om een nieuw soort abonnement te introduceren voor zijn camera’s. Het is vergelijkbaar met een season pass voor een game: je betaalt van tevoren een bedrag en daarmee weet je al dat je een x aantal upd...

Gadgets29.11.2023

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

Welke muziekspeler je als tiener gebruikte om onderweg muziek te luisteren zegt veel over uit welke generatie je komt: is het je smartphone, dan ben je waarschijnlijk erg jong. Heb jij nog met een discman rondgelopen, da...

Gadgets13.11.2023

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s

Hij heet geen PlayStation 5 Slim of geen PlayStation 5 Lite, maar op een bepaalde hoogte is het dat wel. Sony komt -precies zoals de geruchten vanuit Microsoft maanden geleden al onthulden- met twee nieuwe PlayStation 5-...

Gaming10.10.2023

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s