3D-technologie maakt splitscreen-gamen overbodig

Vorig artikel Volgend artikel
3D-technologie maakt splitscreen-gamen overbodig

Het is altijd leuk om met meer spelers tegelijk te spelen, zeker als je naast elkaar zit. Online tegen mensen spelen is leuk, maar het gevoel dat er iemand naast je zit brengt toch iets extra's met zich mee. Het nadeel? Je hebt maar een half beeld voor jezelf. Dat probleem gaan ze bij Sony (gedeeltelijk) oplossen doormiddel van 3D-techniek, althans volgens dit patent gevonden door Broke my Controller.

Het principe is simpel: voor 3D worden twee beelden gegenereerd die allebei naar een ander oog gaan voor het diepte-effect. De bril zorgt ervoor dat het juiste oog wordt afgedekt zodat de informatie goed aankomt. Als je de bril niet laat switchen tussen beide ogen maar tussen spelers, krijgen ze beiden een volledig beeld. Tadaa! Multiplayer voor twee personen zonder dat je een scherm moet delen. Maar er zijn -zoals altijd- wel nadelen.

Het eerste is dat je dit vanwege de technische beperking niet kunt combineren met 3D, dus het is of alleen diepte zien, of samen een 'gewoon' beeld. Daaraan vast zit het gevoelselement dat je wel allebei een bril op hebt, dus je hoort de ander goed, maar je kunt niet naar 'm kijken want dan is je bril niet meer gesynct met je TV, zie je niets meer (let op: binnen 2 jaar gaat dat het meest gehoorde smoesje zijn online als iemand verliest) en gaat het mis.

old3d

Het ergste wordt het echter voor iedereen die niet aan het spelen is: waar je vroeger wel eens kon genieten van multiplayer splitscreen als andere mensen aan het spelen waren zul je met deze technologie een vreselijke brei op het scherm zien omdat je twee beelden door elkaar heen krijgt. Als dat niet vragen is om een epilepsie-aanval weet ik het ook niet meer. Dat is toch jammer, want meekijken is sociaal gezien gewoon leuk maar gaat dan bijna niet meer en je kunt dus ook nooit meer twee man tegelijk in de gaten houden.

De techniek is alleen nog gepatenteerd op dit moment, dus we moeten nog maar zien of dit ook echt gebruikt zal gaan worden. De mogelijkheid om digitale versies van games als Stratego, Magic: the Gathering of andere tactische games tegen elkaar te kunnen spelen op één console is wel mooi: deze games zouden anders niet werken, omdat je elkaars scherm niet mag zien maar het wel nodig hebt om je strategie te kunnen bepalen. Er is dus wel degelijk een goed doel te vinden voor deze techniek, al hoop ik dat het niet de rigeur wordt voor alle lokale multiplayer.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies