Gaming30.06.2010

Sony betaalt hoge prijs voor console-oorlog


Men zei het vroeger al: als je scheermesjes wilt verkopen moet je de houders gratis weggeven, een les die twee van de drie huidige consolemakers zich goed in de oren hebben geknoopt.

Zeker Sony heeft het geld met bakken de deur uitgegooid om Playstations in de woonkamers te krijgen, zo bleek vandaag toen SCE Studiobaas Shuhei Yoshida aan IGN vertelde dat ze “dit jaar voor het eerst de kosten van het apparaat terugverdienen met de verkoop.”

sony-betaalt-hoge-prijs-voor-console-oor.jpg
sony-betaalt-hoge-prijs-voor-console-oor.jpg

ps3slim580_081709

Dat is toch redelijk schokkend als je bedenkt dat de PS3 al sinds 2006 op de markt is en ondertussen 35 miljoen stuks verkocht heeft. In die eerste periode zou Sony volgens schattingen rond de €200-250 verloren hebben op elke verkochte Playstation 3, wat voor 2006/2007 alleen al met bijna 9 miljoen consoles een verlies van zo’n 2 miljard euro betekende voor Sony.

Als je dan bedenkt dat grofweg hetzelfde type PS3 in 2008 verkocht werd voordat ze in 2009 met de Slim zijn gekomen kun je wel uittellen dat het een dure grap was om relatief nieuwe technieken in een gameconsole te stoppen. Dat levert ze nu wel weer het voordeel op ten opzichte can de Xbox 360, maar dat kost dus wel wat.

Nu verdienen ze toch het meeste terug met de verkoop van software, want daar maakt een partij als Sony haar geld. Elke game die gedrukt wordt, verkocht of niet, levert de uitgever een klein bedrag op aan licentiegelden en dat tikt aan, zeker als het gebruikersaantal blijft stijgen. Tel daarbij op de flink gereduceerde kosten van de PS3 Slim en dan zijn we op weg naar winst. Maar het kan ook anders.

Nintendo, die als enige in de industrie deze generatie op elke verkochte console, zowel Wii als DS, winst hebben gemaakt doen daar niet aan mee. Hoe dat kan? Ze hebben als vast onderdeel van hun strategie dat ze met techniek werken die al betaalbaar is. Daarom kan de Wii nog geen DVD’s afspelen terwijl de PS3 één van de beste Blu-Ray spelers op de markt is, maar daarom was de Wii bij de lancering in 2006 ook al meteen €250 in plaats van €600 zoals de PS3, die nu, vier jaar later, nog steeds niet die prijs bereikt heeft.

En het meest schrikbarende? Nintendo heeft met de Wii en DS gecombineerd meer dan 200 miljoen consoles verkocht. Met winst. Ja, dan kun je president Satoru Iwata best een 1,7 miljoen per jaar betalen voor de moeite.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Sony

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor
Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

Bij sommige mensen roept het woord Betamax vooral vraagtekens op, maar mensen die het kennen weten vaak wel: dat was een soort videobandsysteem dat het uiteindelijk heeft afgelegd tegen VHS. Sommigen hadden thuis wel een...

Gadgets11.12.2023

Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

Sony is van plan om een nieuw soort abonnement te introduceren voor zijn camera’s. Het is vergelijkbaar met een season pass voor een game: je betaalt van tevoren een bedrag en daarmee weet je al dat je een x aantal upd...

Gadgets29.11.2023

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

Welke muziekspeler je als tiener gebruikte om onderweg muziek te luisteren zegt veel over uit welke generatie je komt: is het je smartphone, dan ben je waarschijnlijk erg jong. Heb jij nog met een discman rondgelopen, da...

Gadgets13.11.2023

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s

Hij heet geen PlayStation 5 Slim of geen PlayStation 5 Lite, maar op een bepaalde hoogte is het dat wel. Sony komt -precies zoals de geruchten vanuit Microsoft maanden geleden al onthulden- met twee nieuwe PlayStation 5-...

Gaming10.10.2023

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s