President SEGA: twee uur lang 3D spelen niet te doen

Vorig artikel Volgend artikel
President SEGA: twee uur lang 3D spelen niet te doen

Directeur van SEGA Europa en Amerika Michael 'Mike' Hayes sprak met GI.BIZ over de implementatie van 3D in games en hij was enthousiast over de techniek: "Ik vind het fabuleuze technologie." Voordeel voor SEGA als ontwikkelaar was ook dat het "relatief pijnloos en goedkoop" was om 3D toe te voegen aan de ontwikkeling van nieuwe games: "ook wij zullen 3D titels gaan aankondigen en meedoen aan het 3D-feestje."

Het was echter geen feestje voor veel mensen in zijn nabijheid die met de nieuwe technologie gespeeld hadden, zo vertelde Hayes.

"Ik heb met iemand gepraat die na 15 minuten Motorstorm spelen misselijk was geworden. Dat geeft voor mij aan dat er een fundamenteel probleem is in relatie tot hoeveel 3D iemand kan consumeren." Hijzelf heeft ook een aantal games gespeeld en ondervond hetzelfde: "het is echt goed, maar je kunt gewoonweg geen twee uur gaan zitten met je 3D-bril en een intense shooter spelen. Ik denk echt dat het onmogelijk is om dat vol te houden."

Hij vraagt zich af hoe Sony zal omgaan met het feit dat veel mensen een soortgelijke reactie hebben bij het spelen van games in 3D. Zeker als het een vast gegeven wordt (waar Sony en alle andere makers van 3D TV's op aan sturen) zul je er wel rekening mee moeten houden dat mensen graag games spelen en dat vaak in relatief langere periodes achter elkaar doen. De Playstation 3 heet sinds 10 juni 3D-ondersteuning en het aantal mensen met een 3DTV is nog zo klein dat er van veel 'berichten uit het veld' nog geen sprake is.

Sony-3D-game-collection2

Nu is dit verre van een wetenschappelijk onderbouwd feit, maar het heeft er wel de schijn van dat het spelen van 3D-content meer invloed heeft op mensen dan het statisch kijken van een film als Avatar. Of dat persentage mensen groot genoeg is om de techniek in de weg te staan? Zo'n vaart zal het wel niet lopen: er zijn immers ook genoeg mensen (waaronder half Japan) die ziek worden van 'gewone' games die gebruik maken van het 3D-perspectief en dat heeft de industrie ook niet tegengehouden.

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Sony hierop reageert, al dan niet met een onderzoek dat bewijst dat 3D-gaming helemaal niet leidt to misselijkheid.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies