De PS4-ervaring: hoe veel beter zijn de next-gen versies van de games van dit jaar?

Vorig artikel Volgend artikel

Het is een veelgehoorde klacht over de nieuwe generatie consoles (of ja, console, als we de officiële releases in Nederland moeten aanhouden) dat er niet heel veel games voor uitgekomen zijn die alleen maar daarop te spelen zijn. "Het zijn allemaal ports van bestaande PS3 en 360-games" hoor je dan, waarbij mensen vergeten dat er pareltjes als Resogun gratis te krijgen zijn via PSN. Maar, kijkend naar de PS4, word je van games als Killzone en Knack nou niet echt heel vrolijk. Dat wil echter niet zeggen dat er niks te genieten valt, want de grote gemene deler van alle al uitgekomen games die je óók op je PS4 kunt spelen is dat de next-gen versies er niet alleen beter uitzien, maar in bijna alle gevallen ook vooral lekkerder spelen. En dat is misschien nog wel belangrijker dan een extra stapeltje P's als het om je spelplezier gaat.

De PS4-ervaring: hoe veel beter zijn de next-gen versies van de games van dit jaar?

Voor dat we beginnen met het naast elkaar houden van de next-gen versies en de games die er al waren één belangrijke opmerking: het is in geen enkel geval de moeite om na je eerste uitgave van €50 nog een keer het volle pond te betalen voor welke game in deze lijst dan ook. Als je kunt gebruikmaken van de upgrade-acties die de verschillende uitgevers aan het doen zijn en voor een tientje extra de nieuwe versie kunt krijgen moet je het in alle gevallen wél doen natuurlijk, want dat is een prima prijs om de in alle gevallen verbeterde versies te kunnen spelen.

340549-battlefield-4

Battlefield 4

Battlefield heeft er op de PC altijd al goed uitgezien en vanaf het vorige deel werd de tegenstelling met de 360/PS3 generatie steeds groter, een trend die dit jaar voortgezet wordt. Als je graag laat zien wat de PS4 in zijn mars heeft is dit een goede showcase, want zowel in de single- als multiplayer ziet de game er fantastisch uit. Niet alleen is er veel meer detail, beter licht en meer particles, de afstand die je kunt overzien is een stuk groter en zeker in de multiplayer maakt dat je weer beter. En dan vergeet ik nog bijna het belangrijkste: de framerate. Die is op de PS4 rotsvast op 60 frames per seconde, iets dat je op de oudere consoles gevoeglijk kunt vergeten. Daarnaast is de ervaring op de PS4 ook meer in lijn met de PC in de zin dat het aantal spelers tot 64 kan gaan, iets dat in modes als Conquest veel verschil maakt.

De chaos die binnen dat soort gevechten heerst laat zien waarom Battlefield een serie is die écht tot zijn recht komt in de multiplayer. Omdat de campagne toch ook relatief kort is (dat hebben Battlefield en CoD dan wel weer gemeen) zou je dus ook wel gek zijn om niet voor de PS4 versie te kiezen. The Next-gen is strong in this one. Moet ik natuurlijk wel nog steeds erbij vermelden dat ook de PS4 versie nog steeds niet fatsoenlijk werkt, want tijdens het spelen werd ik voornamelijk online maar zelfs ook offline toch veel te vaak naar het Playstation 4-menu gedumpt, en daar word je natuurlijk niet blij van.

FIFA-14-ps4

FIFA 14

Oh, voetbal. FIFA 14 was natuurlijk al een voetbalgame die in de Champion's League zit, maar nu dat er nog wat extra rekenkracht tegenaangegooid kan worden moet het helemaal van wereldklasse zijn, toch? In grote lijnen klopt dat wel. Het dribbelen van de bal voelt een stuk lekkerder aan en het lijkt er oop wel op dat er meer verschillende animaties in deze versie zitten, al kan dat misschien ook gewoon liggen aan het feit dat je nu in 1080p aan het kijken bent en er iets meer physics in de kleding van de spelers te zien is. De framerate van FIFA was op de oudere generatie ook al prima dus daar zit weinig verschil in, je merkt alleen wel dat er nu gewoon meer kan zonder de snelheid van de game er onder te laten lijden. In het kort: het ziet er verdomde goed uit.

Ook niet onbelangrijk: de ervaring die je zou hebben als je in een vol stadion staat wordt ook enorm versterkt nu dat het publiek niet meer bestaat uit drie kartonnen borden van voetbalfans die met veel pijn en moeite opgezet zijn voordat de wedstrijd begint. Het publiek leeft, en dat maakt veel verschil. Alleen maar plussen dus? Nee, want het verhoogde detail brengt een interessant probleem met zich mee, namelijk dat elke misser in de animatie tien keer harder binnenkomt. NBA 2K14 heeft hier meer last van omdat de camera wat dichter op de spelers staat (hoewel het nieuwe next-gen camerastandpunt van FIFA 14 ook ietsjes dichterbij zit) maar ook in FIFA is nu de balans tussen de animaties van de spelers en hoe goed ze er uitzien niet altijd geweldig. Het is voor deze eerste poging met dit detail bewonderenswaardig goed gelukt, maar geloof maar dat er voor FIFA 15 flink gesleuteld gaat worden aan de animaties zodat het er op elk moment vloeiend uitziet. Verder is er weinig veranderd, maar wat wil je, als de basis al dik in orde was? Bonusreden voor overstappers om naar de PS4-versie te gaan trouwens: je vooruitgang in de verschillende modes zoals Ultimate Team wordt mooi meegenomen, zo lang je tenminste vanaf de PS3 overstapt.

AC4-Leap-of-Faith

Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed 4 is een game die duidelijk al met deze nieuwe generatie in het achterhoofd gemaakt is, want op de 360 en PS3 gaat het nog maar net goed: de framerate is een stuk minder solide, je kunt op de woeste baren veel minder ver kijken en alles is een stuk statischer. Je merkt het al: als je de échte AC4-ervaring wilt moet je echt per sé de PS4-versie spelen. Ik zeg expres niet de next-gen versie, want zelfs AC4 op de Xbox One kan niet tippen aan wat Ubisoft er op de PS4 uitgekregen heeft. Het enige dat zich daar mee kan meten is de PC en dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Dit is ook de game die het meeste vertegenwoordigt waar ik het in de introductie over had: de hele ervaring wordt zo veel beter omdat de achterliggende engine niet meer hoeft te struggelen om je als speler bij te houden.

Het lost natuurlijk niet alles op, want ook in de PS4-versie gaat er nogal eens een animatie niet helemaal goed of verdwijnen mensen in de achtergrond (en dan niet op de "ik verstop me in de bosjes"-manier) en daarnaast blijft de kritiek op de ietwat achterhaalde mechanieken die nog in dit deel van Assassin's Creed zijn blijven hangen ook nog steeds relevant. Het grote verschil is dat je vermoedelijk nóg meer lol hebt met deze versie van de game dan de oude versie en dan is het moeilijk om lang kwaad te blijven. Kijk die blauwe zee! Geniet van de storm! Voel de tropische sfeer in de wuivende bosjes! Als je na het spelen van de PS4-versie van Black Flag geen zin hebt om in de Cariben op vakantie te gaan, dan ben je ongevoelig voor mooie omgevingen. En piraten. Raar persoon dat je bent. Zie AC4PS4 als een voorproefje op Watch Dogs en geniet -wat mij betreft voor de eerste keer sinds de allereerste AC game- van Assassin's Creed zoals de ontwikkelaars het bedoeld moeten hebben. En voor wie het nog niet weet: dat is nogal leuk.

COD01

Call of Duty: Ghosts

In elke klas zit er eentje die niet helemaal meekan met de rest, hoe hard ze het ook proberen. Helaas voor Activision is dat wat betreft de PS4 toch de nieuwste Call of Duty geworden. En het zat al niet mee dit jaar, want de game op de 360 en PS3 kon ook al niet echt op mateloos enthousiasme rekenen. Daar komt dan nog eens bij dat de PS4-versie natuurlijk een heel stuk mooier is dan die op de oudere consoles, maar het is in vergelijking met de concurrent hierboven niet echt genoeg. Waar Battlefield er écht heel goed uitziet is CoD alleen ietsje beter dan de oudere versie, en daar heb je natuurlik geen nieuw apparaat voor gekocht.

Zeker in de multiplayer is het heel link om de rotsvaste 60 frames per seconde af en toe te moeten loslaten om die PR-technisch belangrijke 1080p te kunnen halen, want mensen die voor hun toch al te korte leven aan het vechten zijn willen kunnen zien wie ze neerschiet op elk gegeven moment, in plaats van in groot detail. Eerlijk is eerlijk: het is niet vaak een issue, maar het probleem is dat elke keer er eentje teveel is. Bijkomend voordeel is wel ook dat je voortgang in de multiplayer mee wordt genomen (geldt trouwens ook voor de Xbox One versie) en dat je al de soldaten in je Squad niet opnieuw hoeft te trainen, zolang je maar van Sony naar Sony of Microsoft naar Microsoft gaat, dus dat is dan wel weer prettig. Het is dus allemaal goed te doen, maar je hoeft als CoD-fan echt niet in de rij te gaan liggen om te upgraden, voor zover iemand dat al deed.

nba2k14layup01clean

NBA 2K14

Als je nu echt indruk wilt maken met je nieuwe PS4, dan is NBA 2K14 je game. Op Battlefield na is er geen enkele game die zo'n overweldigende indruk van Next-Gen achterlaat als 2K's basketbal-serie. Niet raar natuurlijk: een basketbalveld is relatief klein, overzichtelijk en wordt bevolkt door steeds hetzelfde aantal mannetjes, dus je hebt als ontwikkelaar heel goed in de gaten tot hoe ver je kunt gaan voordat het een probleem wordt. Daarnaast is het detail van de spelers ook vermoedelijk al jaren geleden (of in elk geval vorig jaar) vastgelegd op hoge resolutie en is het dus relatief simpel om iedereen een stuk beter te laten uitzien. Net zoals in FIFA is ook hier het publiek van groot belang, want die zitten bij basketbal heel dichtbij en vallen als kartonnen borden direct negatief op. Dat probleem is in de PS4-versie netjes verholpen en dus beweegt alles mee met de acties op het veld.

En dat veld! Reflecties van lichten, zelfs de lichte truitjes van de spelers zie je terug in de belichting en dat maakt samen met de eng authentieke spelersgezichten en -lichamen precies dat verschil dat mensen doet denken dat je een echte wedstrijd hebt opstaan. Er is eigenlijk maar één ding dat roet in het eten gooit en dat is dat de animaties niet 100% synchroom zijn. Daarmee bedoel ik dat er om de snelle gameplay van NBA2K14 mogelijk te maken er soms wel eens een animatieframe moet worden overgeslagen of twee bewegingen niet per sé op elkaar aansluiten. Dat is ook belangrijk, want het reageren op de input van je speler moet als game altijd je eerste prioriteit zijn, maar het heeft dus als nadeel dat omdat alles er zó goed uitziet, dit soort 'glitches' heel erg opvallen en de illusie verbreken. Ik verwacht dat ook dat 2K Games volgend jaar met een sterk verbeterd animatiesysteem gaat komen dat die laatste horde kan wegnemen, want daarna beginnen we toch echt heel erg dicht bij een ESPN-uitzending te komen. OF ja, gezien de microtransacties die erin zitten, eerder een pay-per-view uitzending.

ps4-game-7021_mid_img19

LEGO Marvel Super Heroes

Ik hoor het je al denken: "Ach, zo'n kidsgame, wat zit daar nou voor verschil in?" Meer dan je zou denken, maar dat is natuurlijk ook omdat een enorm leuke game als LMSH niet snel aangegrepen zal worden om je coole nieuwe console te laten zien. Terwijl Traveller's Tales zich toch flink de moeite heeft genomen om wat extra glans (letterlijk trouwens) en detail aan te brengen in de LEGO-wereld. En je begrijpt, dan hebben we het voornamelijk over meer blokjes. Direct vanaf het eerste level waarin je tegen Sandman aan de bak moet zie je al hoeveel meer blokjes, zand en andere kleine zaken rondvliegen in het level en dat niveau blijft tijdens de hele game gehandhaafd. Er is helaas wel nog steeds af en toe wat vertraging die optreedt als er heel veel gebeurt, maar niet genoeg om de pret te drukken.

Bijkomend voordeel? Als je op de PS4 speelt kun je slim gebruik maken van de Remote Play-functie, want het is zo gemaakt dat je niet alleen maar kunt spelen op je Vita (want dat kunnen alle games) maar dat er dan tegelijkertijd ook nog iemand op de PS4 zelf kan meespelen, zodat je dus zonder tweede controller toch co-op kunt spelen, een truc waarvan ik hoop dat meerdere ontwikkelaars die zullen gaan uithalen. Zo kun je dus gemakkelijk meespelen met je kinderen of ze samen aan de slag laten gaan, althans zo lang je er ééntje genoeg vertrouwt om je Vita uit handen te geven. Het is de leukste toevoeging aan deze versie en dat maakt de PS4 dan ook hét platform om deze game op te spelen.

TRDE_002_thumb

Update: Tomb Raider Definitive Edition

Dit is een beetje een nakomertje, aangezien de PS3-versie van Lara's laatste avontuur al in januari 2013 uit is gekomen en deze nieuwe versie pas een jaar later in de schappen ligt. Het mag de pret echter niet drukken en ondanks dat de kans groot is dat je Tomb Raider al gespeeld hebt als je enige interesse in de franchise hebt is dit wel één van de betere conversies en dan ook nog eens van een verdomd goede game. De bosrijke omgevingen op het eiland waar Lara's transformatie van bang meisje tot keiharde killer zich voltrekt lenen zich erg goed voor het soort verbeteringen dat je in deze nieuwe generatie kunt verwachten en het maakt zowel de intiemere omgevingen mooier door veel meer detail en de vista's des te indrukwekkender omdat de framerate niet onderuit gaat door de extra kracht in je PS4.

Er zitten wat PS4-specifieke opties in deze game, zoals het licht op je controller dat net zo flakkert als de toorts in je hand (grappig maar onnozel) en het gebruik van het touchpad voor dingen als de kaart en specifieke acties in de game, maar het is allemaal niet wereldschokkend. Het enige dat er echt toe doet is dat dit de ultieme console-versie van Tomb Raider is, met onnodige multiplayer-modus, ongevraagde DLC en al. Het is niet genoeg om te zeggen dat iedereen nóg eens door deze game heen moet gaan. Het is wél genoeg om te zeggen dat de game met deze upgrade onweerstaanbaar zou moeten zijn voor next-gen bezitters, want visuele hoogstandjes+sterke gameplay=win.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies