Prototype PS4-controller: ,,Waarom zweet je zo, gamer?”

Vorig artikel Volgend artikel

Een controller die je stress-gehalte meet? Sony zat er serieus aan te denken toen ze de PS4-controller aan het ontwikkelen waren. Hoofd architect Mark Cerny vertelde Stuff.tv dat de techneuten een prototype hadden gemaakt die kon monitoren hoe hard de speler zweette. Het idee verdween in de prullenmand omdat een First Person Shooter vriendelijkere DualShock belangrijker werd gevonden.

Prototype PS4-controller: ,,Waarom zweet je zo, gamer?”

De PS4 als leugendetector? Zo zou je het kunnen stellen. Toen Sony bezig was met het maken van de nieuwe DualShock 4 hadden ze de keuze uit diverse prototypes. Eentje bevatte biofeedback sensoren die het zweetgehalte van de handen kon afmeten. Uit deze gegevens kon de controller bepalen hoeveel stress de speler had. Inderdaad, dezelfde technologie als die befaamde apparaten uit de Amerikaanse politieseries.

Sony koos uiteindelijk voor een ander prototype. ,,Al jaren klagen gamers dat de DualShock niet ideaal is voor First Person Shooters”, legt Mark Cerny uit. Aangezien het gros van hen dat genre het liefste speelt, besloot de Japanse consolemaker dat het tijd was daar wat aan te doen. ,,Ieder onderdeel werd bekeken, zoals de druk en de positie van de trekkers, de joysticks en de vorm van de controller. Het resultaat voelt enorm natuurlijk aan”, belooft Cerny.

Het verhaal doet ons denken aan die andere sensorcontroller, de Wii Vitality Sensor. Op de E3 2009 beloofde president Satoru Iwata dat het apparaat ons zou helpen ontspannen en zelfs in slaap zou laten vallen. Nintendo kon er echter geen kaas van maken. In een interview met Eurogamer vertelde Iwata dat de sensor maar op negen van de tien testpersonen werkte en het lastig was om er een game van te creëren. Toch sluit de preses niets uit. Met betere testresultaten zou de Wii Vitality Sensor zowaar weer terug kunnen komen. Misschien dan ook de zweetdetector van Sony?

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies