Mecha FPS Hawken is te groots voor een indiegame

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt bijna onmogelijk, de trailer die beneden staat. Gemaakt door zes man (en drie stagiaires) in negen maanden geeft het een goed idee van de look van het onafhankelijk geproduceerde Hawken, een first-person multiplayer shooter met robots. Dat is nou niet het type game dat je van een kleine groep als Adhesive games verwacht, aangezien indiegames vaak niet kunnen en/of durven om dit soort mega-omgevingen te maken. Het lijkt er echter op dat Hawken binnen nu en heel snel het levenslicht zal zien, al krijg je misschien niet helemaal waar je op hoopt als speler.

Mecha FPS Hawken is te groots voor een indiegame

Voor we verder gaan eerst de trailer:

Nogmaals: negen man en negen maanden met de Unreal Development Kit en dan dit? Waanzin! Nu is het wel heel slim van de heren om vooral materiaal te laten zien vanuit een losstaand camerastandpunt, zodat je goed kunt zien hoe gaaf de omgevingen zijn waarin de mechs zich voortbewegen. In de laatste paar seconden zie je hoe het eruitziet als je aan het spelen bent, en dat is natuurlijk wel een ander verhaal. Desalniettemin zijn de verwachtingen na deze trailer direct hooggespannen voor deze game, maar diegenen die een gaaf verhaal verwachten zullen bedrogen uitkomen: Hawken is puur een multiplayer FPS, dus geen campaign of iets dergelijks.

Dat kon eigenlijk ook al niet met zo weinig mensen, maar de rest is ook al bijna ongelofelijk. De truc achter zowel de hele aparte look en de grootte van de arena's waarin de mechs tegen elkaar strijden is 'kitbashing', een techniek die al ten tijde van Star Wars (de film) werd gebruikt en die er kort gezegd op neerkomt dat alle elementen die (hoofd)ontwerper Khang Le maakt tot in den treure hergebruikt worden, maar dan in allerlei vreemde combinaties. Het bij elkaar bashen van de verschillende bouwstenen zorgt voor aparte vormen en die worden ook weer gecombineerd tot het organische geheel dat je kunt zien in de trailers. Alleen al die look zal ervoor zorgen dat deze game boven het maaiveld zal uitsteken, ook als de onvermijdelijke PS3/Xbox 360 versie al uitkomen.

Screen shot 2011-03-12 at 17.18.00

Hoe dat gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk, aangezien de ontwikkelaar graag even onafhankelijk wil blijven. Niet gek ook: Adhesive games is ontstaan uit 'project offset', een team dat in 2008 door Intel gekocht is terwijl het bezig was om een niet nader genoemde first-person shooter te ontwikkelen en werd vorig jaar na een lange periode van ontwikkeling aan die game ontmanteld door de chipfabrikant. Nu willen de heren het op hun manier doen, wat ook goed lijkt te lukken, want er wordt niet overgewerkt of in de weekenden doorgeknald. De game zal klaar zijn 'als ie klaar is' en met de vooruitgang die er tot nu toe geboekt is zal het gek zijn als dat niet dit jaat nog gaat zijn. Als de gameplay maar half zo innovatief gaat zijn als de uitvoering mogen we hier heel veel van gaan verwachten!

Screen shot 2011-03-12 at 10.52.26

Bron: Kotaku

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies