En je Facebook credits gaan naar...

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de ISA 2011 is de discussie over de positie die Facebook inneemt binnen de social gaming markt. Zynga, Playfish en RockYou zijn de cowboys die het nieuwe wilde westen hebben ontdekt en daar eens flink hebben lopen huishouden. Maar toch stuiten zij op een probleem want in dit nieuwe wildewesten is er al een sheriff en dat is Facebook.

En je Facebook credits gaan naar...

De groei van social games in 2010 was gigantisch en daar hebben partijen zoals Zynga zeer veel geld mee verdiend. Tot halverwege 2010, toen Facebook besloot om hun eigen valuta te introduceren en door verschillende nieuwe regelgeving was het haast onmogelijk zonder dit betaalsysteem. Na deze introductie, stagneerde de groei van de 5 grootste ontwikkelaars van Facebook games (Zynga, Playfish, Playdom, RockYou en Crowdstar) met 30% over het afgelopen half jaar. De oorzaak is de 30% commissie die Facebook vraagt over zijn transacties.

Door deze move van Facebook zijn veel kleine en middelmatige ontwikkelaars gaan groeien, omdat het effect op hun inkomsten lager is dan bij grote partijen. Een middelmatige ontwikkelaar heeft op Facebook nog steeds over 1 miljoen actieve gebruikers. Dat klinkt veel, maar als we zien dat Zynga’s nieuwe Cityville een van de eerste social games zal gaan worden met over de 100 miljoen actieve gebruikers dan valt het allemaal nog wel mee.

Meer content

Eldon Buzink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies