Civilization V: wel simpeler, niet makkelijker [interview]

Vorig artikel Volgend artikel

Sid Meiers' Civilization is bijna aan zijn vijfde editie toe, tenminste op PC. Twee jaar geleden kregen we Civilization Revolution op console en draagbare platforms zoals iPhone, die braken met de talloze mogelijkheden en complexiteit van de serie en iets toegankelijker waren. Hoewel de complexiteit voor hardcore fans desgewenst nog bestaat, is Civ V een voortzetting van de door Revolution ingeslagen weg.

De PC-reeks is per deel steeds complexer geworden, tot vreugde van de grote fanbase, maar belette nieuwe spelers om er nog in te komen. Civ V probeert een delicate balans te treffen ten behoeve van deze twee doelgroepen en ogenschijnlijk is dat gelukt. We kregen een demo en praatten kort met de piepjonge lead designer John Shafer.

Civilization V: wel simpeler, niet makkelijker [interview]

Zeshoeken, verdwenen stacks en adviseurs

Allereerst een geruststelling voor fans: de game is nog steeds even strategisch als diep. Sid Meier games draaien om beslissingen maken en je kunt je beschaving nog steeds zo diplomatiek, vreedzaam of agressief opbouwen als je wilt. Culturele, economische of technologische overwinningen waarin je een ruimteschip moet bouwen om een kolonie te stichten op Alpha Centuri zijn allemaal nog steeds prima haalbaar. Sterker nog; de balans is nog verder aangescherpt zodat alle richtingen nu een evenredige kans van slagen hebben.

civ-1

De tech tree is simpeler maakt en veel technologieën die sowieso nooit gebruikt werden in Civilization IV zijn weggelaten, dit om de overgebleven technologie meer waarde te geven. Ook religie en spionage hebben het moeten ontgelden in ruil voor een duidelijker politiek/beleids-systeem, die direct invloed hebt op je beschaving of troepenmacht. Het was ook belangrijk voor de ontwikkelaars om je niet in het begin van de game al helemaal vast te zetten in een strategie: je kunt nu wisselen van aanpak zonder dat je de al eerder gedane upgrades feitelijk weggooit; alles loopt parallel aan elkaar dus een eenmaal behaalde techniek blijf je houden.

De grootste verandering zit hem in het gevechtssysteem. Dat heeft alles te maken met de overgang van vierkantjes naar zeshoeken, waardoor het voor een leek nu uitziet als een ingewikkelde variant van Kolonisten van Catan. Dit verdiept de strategische mogelijkheden aanzienlijk, omdat je nu twee extra flanken ter beschikking hebt. Terrein is nu belangrijker dan ooit en je zult steden en eenheden strategisch moeten plaatsen, te meer omdat je nu slechts 1 eenheid per tegel kunt inzetten, wat het zogenaamde tank rushen met stacked legers iets uit het verleden maakt.

civ-21

Een gedurfde zet van de makers, maar het zorgt ervoor dat deze Civilization strategisch nog meer de diepte ingaat en tegelijkertijd toch al je acties overzichtelijk houdt. De diversiteit en vergrootte mogelijkheden om eenheden te laten 'rijpen' verbreedt je mogelijkheden op het slagveld. Ook zul je elke unit in leven willen houden, omdat er een uitgebreid upgrade systeem bestaat die je unit laat levellen bij succes in een veldslag.

En om te zorgen dat je altijd op de hoogte bent van wat je zou kunnen doen is er een heel cordon adviseurs, die je op elk moment kunt aanspreken voor een goede tip. “Less is more,” is het devies bij Firaxis geweest: alles is in Civilization V eenvoudiger gemaakt en in plaats dat deze ontwerpkeuze de game heeft uitgekleed, is de ervaring juist verrijkt, al is het wel ten koste van een aantal heilige huisjes, zoals dat gaat bij vooruitgang.

De game komt 24 september uit voor de PC, maar vanaf de 21e kun je al een demo spelen waarin je 100 beurten krijgt om te zien of de veranderingen je niet te ver gaan.

Interview met John Schafer, lead designer

johnschafergamescom

GC: Wat is de belangrijkste vernieuwing in Civ 5 nu voor jou als ontwerper?
JS: Dat zal toch de aanpassing van het gevechtssysteem zijn: door het invoeren van hexagonen en het afschaffen van stacked units hebben we de gameplay overzichtelijk weten te houden terwijl de mogelijkheden voor de speler groter worden, dat is huge voor mij.

GC: Het zal sowieso huge voor je zijn, je bent nu…?
JS: 25.
GC: Dat is nogal wat om op die leeftijd al lead te zijn voor één van de grootste franchises in het genre. Is die druk -van de hardcore fans, de pers, misschien wel collega's- soms niet zwaar?
JS: Het gaat wel; natuurlijk heb ik wel wakker gelegen bij zware beslissingen, maar je opereert toch niet in een vacuüm, er zijn heel veel slimme mensen die zich met deze game bemoeid hebben, en natuurlijk is er altijd Sid nog.

GC: In hoeverre heeft Sid Meier zijn vingers in de pap gehad bij de ontwikkeling van deze game?
JS: Hij kijkt natuurlijk altijd over onze schouder mee, maar zelf is hij superdruk met de ontwikkeling van onze Civilization Facebook applicatie. Veel van de zaken die hij in Civilization Revolution heeft geïntroduceerd zijn echter terug te vinden in Civ V, dus zijn invloed is wel degelijk merkbaar. Hij heeft ons ook gesteund in de vernieuwingen die we wilden aanbrengen in de game.

GC: Heb je bij die vernieuwingen ook al in de beginfase ingezet op nieuw bloed? Het is een belangrijk jaar voor strategie, zijn de stroomlijningen en dingen als de adviseurs er ook op gericht om mensen die niet bekend zijn met de serie naar binnen te halen?
JS: Niet per sé. De adviseurs bijvoorbeeld zijn vooral bedoeld om spelers op ideeën te brengen en te zorgen dat ze, als ze even door de bomen het bos niet meer zien, zichzelf weer op het juiste spoor kunnen brengen. Dat heeft er wel voor gezorgd dat je kunt besparen op die vreselijke tutorial die gevorderde spelers tegenhoudt en mensen misschien onnodig lang aan het handje houdt. Maar het is niet zo dat ze nu speciaal met de echte beginner in het achterhoofd gemaakt zijn.

GC: De Civilization serie is vooral op PC verschenen, maar nu is er ook een iPhone versie. Zijn jullie aan het kijken naar andere platformen zoals iPad en andere apparaten met een touchscreen besturing? Dat lijkt een prachtige match met de gameplay van Civ.
JS: Natuurlijk kijken we naar alle mogelijkheden, alleen kan ik daar nu weinig over zeggen. Momenteel is Sid Meier bezig met de Facebook game en daarna gaan we verder kijken, maar als we die richting uit gaan bekijken we wat het beste is voor het platform.
GC: Dus geen port van Civ 5 op de iPad?
JS: Nee, dan zullen we eerder gaan onderzoeken in de richting van Civ Revolution, want we geloven wel in muis en toetsenbord als besturingsmiddel voor hardcore Civ.

GC: waren de reactief overwegend positief? De fanbase is nogal...uitgesproken, toch?

JS: (lacht) Ja, ik heb een aantal mailtjes gekregen die minder dan vriendelijk waren zullen we maar zeggen. Natuurlijk zul je altijd een gedeelte van de fans teleurstellen omdat ze iets niet graag veranderd zien, maar zelfs de hardcore was het er wel mee eens dat we de weg van Civ 4 niet verder konden blijven bewandelen; er moest iets anders en tot nu toe lijkt iedereen gelukkig met de veranderingen die we hebben gemaakt.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies