Social gaming prijst zichzelf uit de markt

Vorig artikel Volgend artikel
Social gaming prijst zichzelf uit de markt

Yoichi Wada, grootvaderlijk leider van Square Enix, heeft een probleem. De man die aan het hoofd staat van het Final Fantasy-imperium wil graag iets doen met social gaming, maar kan het niet betalen. Niet betalen, zeg je? En dat van het bedrijf dat zonder met de ogen te knipperen 91 miljoen dollar voor Eidos heeft neergeteld? Inderdaad.

In een interview dat hij gaf aan Bloomberg vertelde hij dat waardeschattingen van social networking-bedrijven als Zynga "onredelijke niveaus hebben bereikt, waardoor ze buiten onze reikwijdte vallen." Oftewel: social gaming is onbetaalbaar geworden.

Je hoeft geen analist te zijn om te zien dat de business booming is: het is een en al consolidatie dat de klok slaat. Disney koopt Playdom, Google blijft aan de gang, haalde Jambool en Slide al binnen en kocht zelfs gisteren nog ontwikkelaar SocialDeck, net zoals walvis Zynga ook al wat kleinere vissen heeft opgeslokt. Al die aankopen zijn als een knipperende neon-reclame voor investeerders: "hier valt geld te verdienen!" Dus wordt elk bedrijf dat ook maar zijdelings te maken heeft met social gaming voor de zekerheid extra hoog gewaardeerd door beursanalisten.

final-fantasy-xiii-640x250

En zo krijg je de situatie dat iemand die een maand geleden nog luidkeels in een ander interview verkondigde dat "social gaming de toekomst is" en dat alle toekomstige games van de uitgever een sociaal media-component zouden krijgen nu uitspraken als hierboven moet doen. Nadat Wada al aangaf dat traditionele designers misschien niet ideaal toegerust waren om de nieuwe stijl van gaming te creëren en Square-Enix op zoek was naar vers bloed zijn ze natuurlijk tot de conclusie gekomen dat een simpele buyout van een bestaand social gaming-bedrijf niet te betalen zou zijn.

De oplossing? Voor Square-Enix betekent dat zoeken naar secundaire bedrijven, bedrijven die in markten als e-commerce en online payment zitten. Weinig sexy, maar wel noodzakelijk voor een bloeiend social gaming toekomst. Maar dat verse bloed dat de FantasyVilles van de toekomst moet gaan maken, waar haal je die nu vandaan? Het is ontzettend moeilijk om echt talent binnen te halen, want nu dat iedereen zich op de markt begeeft zijn alle grote bedrijven in de zelfde poel aan het vissen.

Screen shot 2010-08-31 at 08.34.15

Maar het gekke is: Square-Enix zou ook gewoon in Japan kunnen zoeken naar getalenteerde designers, want het is niet alsof de social gaming scene daar niet bestaat of niet groot is: het enige verschil tussen social gaming daar en hier is dat het daar gedomineerd wordt door mobiele applicaties in plaats van de social games op PC die je hier veel ziet. Het is daar iets om te doen in de metro, bus, of wat je ook gebruikt in de dagelijkse gang naar school of werk, maar thuis wordt er niet zo veel gesociald. En inderdaad, er is een Farmville-equivalent die je kunt spelen via de Facebook-equivalenten.

Waarom de vraag naar westers talent? Het zal meer aan de technische kant liggen, omdat daar de ervaring mist, maar één ding is zeker: ze kunnen maar beter snel een leuke start-up vinden, anders zijn alle goede al ingepikt door de concurrentie.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies