StarCraft II: Real Time Strategy wordt niet beter

Vorig artikel Volgend artikel

StarCraft 2 is het vervolg op het legendarische RTS, maar doordat zijn voorganger de lat zo hoog heeft gelegd verwachten veel StarCraft-fans een ware opvolger. De klassieke Real Time Strategy game die het verhaal vertelt van de Terran, Zerg en Protoss. In dit eerste deel (Ja! Er komen meerdere delen) wordt het verhaal van de Terran verder uitgelicht.

StarCraft 2 begint met de hereniging van twee oude vrienden Tychus en Raynor die, na elkaar een lange tijd niet gezien te hebben, besluiten om het op te nemen tegen de Dominion, Zerg en Protons. Aangezien ze het dus tegen de rest van het universum opnemen, zullen ze gaande weg vrienden moeten maken. Vanuit hun starship zal het nieuwe leger aangestuurd moeten worden met in dit geval jou als hun leider.

StarCraft II: Real Time Strategy wordt niet beter

The Good
Het zal je misschien niet zijn ontgaan dat Blizzard (ontwikkelaar van World of Warcraft, Diablo en StarCraft) nogal de tijd heeft genomen voor het ontwikkelen van StarCraft 2. De simpele reden daarvoor is balans; er is niets belangrijker dan een "eerlijke" game maken voor Blizzard en om te zorgen dat de fijne balans tussen de drie heel verschillende facties in tact blijft heeft het even geduurd.

Een groot pluspunt aan de game is de campagne. Door de cinematic en de diversiteit in de missies blijft die spannend en worden de spelers meegesleurd in een verhaal wat blijkbaar 3 verschillende versies nodig heeft. Blizzard heeft laten weten dat elke factie zijn eigen versie krijgt en daar geef ik ze groot gelijk in. Het verhaal is meeslepend en door de beloningen in de vorm van nieuwe units, upgrades en huurlingen blijft elke missie weer een uitdaging en leer je zo de basisprincipes van de game en het genre, op een tempo dat ook beginners kunnen volgen.

Mocht je de campagne toch in een zucht uit hebben gespeeld, dan gaat de deur naar online mulitplayer voor je open. En maak je geen zorgen, die wordt niet alleen maar door knotsgekke Koreanen bevolkt die je elk potje genadeloos afmaken; een van de slimste vernieuwingen zijn de testpotjes die je aan het begin van de multiplayer verplicht moet spelen. De kans dat je ze verliest is heel groot, maar daarna kom je in rustiger vaarwater terecht en kun je echt gaan leren hoe de game gespeeld kan en moet worden, waarna de duizelingwekkende diepte voor je open gaat.

starcraft1

The Bad
Is er nu echt niets op- of aan te merken op deze game? Het antwoord is simpel; nee. Maar wat wel opvalt is dat er in tegenstelling tot het eerste deel van StarCraft niet veel veranderd is in deel 2 aan de look and feel. Veel fans beschrijven StarCraft 2 ook als StarCraft HD, maar wat is daar mis mee? Het brengt het RTS genre weer terug naar waar het om gaat; simpel, tactisch en strategisch je vijanden uitschakelen.

Het zal mij daarom ook niet verbazen als StarCraft 2 het online RTS genre weer een flinke boost geeft. Zeker omdat Blizzard er voor gezorgd heeft dat de game qua prestaties op een relatief groot aantal PC's te spelen is, al is de indicatie van met welke settings je inbreuk gaat doen op de game-snelheid niet ontzettend duidelijk.

starcraft2

The Ugly
StarCraft 2 heeft weinig echte minpunten, maar waar menig gamer zich aan zal gaan irriteren is de integratie van Battle.net. Battle.net is Blizzard’s online platform waar je al je games van Blizzard aan kunt hangen. Hier kun je je online statistieken bij houden en deze met je vrienden linken. Dit klinkt allemaal heel tof, maar het vervelende is dat het geen optie is. Wil je met vrienden over een lokaal netwerk spelen dat moet dit via Battle.net en er zullen veel LAN-party's zijn die hier niet mee kunnen lachen.

Oordeel
De vraag is nu: "is StarCraft 2 het legendarische vervolg waar we zo lang op hebben zitten wachten?". En eigenlijk is het heel simpel, want wat willen we nog meer? Een vervolg op het verhaal, toffe cinematics, veel diversiteit in de campagne en veel uitbreidingen op je leger zodat de gameplay weer vers aanvoelt. En dat is dan ook meteen het antwoord op de vraag, want StarCraft 2 was toch al de enige RTS die zijn voorganger voorbij kon gaan, maar Blizzard is net bezweken onder de druk en lapt het 'm toch weer.

StarCraft 2: Wings of Liberty, ontwikkeld door Blizzard en uitgegeven door Activision-Blizzard op 27-07-2010.

Eldon Buzink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies