Snel spelend Kalydo-platform blijft groeien; Runes of Magic nog maar het begin

Vorig artikel Volgend artikel

Een tijdje terug was ik bij de heren van Kalydo langs, het Nederlandse bedrijf dat ervoor zorgt dat bestaande games zonder poespas (en vooral zonder wachten) in een browser gespeeld kunnen worden. Deze Nederlandse streaming revolutie is inmiddels een paar flinke klappen verder. Ze hebben meer klanten dan ooit (waaronder Cartoon Network, Shanda Games en nu dus Frogster) en morgen staat Runes of Magic gepland voor commerciele lancering op het Kalydo platform. Deze titel is met meer dan 5 miljoen spelers nog steeds een van de best presterende free to play MMORPG games ter wereld en bij Kalydo zijn ze er dan ook heel trots dat hij nu officieel live gaat als "Kalydo Powered". Maar Kalydo is ook verder goed bezig.

Snel spelend Kalydo-platform blijft groeien; Runes of Magic nog maar het begin

Runes of Magic is al een knaller op zichzelf, maar zou je dit ook kunnen zien als proef voor Kalydo-powered versies van Mythos en (most interestingly) Tera. Chris van der Linden van Kalydo (of ja, Eximion) houdt de kaken op elkaar, met het vage "het is onderwerp van gesprek geweest" als antwoord of we ons daar ook op mogen verheugen. Het zou in elk geval wel kunnen, want de theoretische limiet is weg voor de service, aldus van der Linden: "Het Kalydo Platform schaalt door. We hebben daar enorm in geïnvesteerd en zijn sterk gegroeid. Cloud computing deden we in nederland als eerste op deze schaal, en we zijn daarin echt volwassen geworden."

Dat zit 'm vooral in het steeds makkelijker maken van het gebruik van Kalydo voor uitgevers en ontwikkelaars en doordat ze het zichzelf als bedrijf makkelijker hebben gemaakt. "Het Kalydo product is nu een volledige SDK (developer kit met tools), Platform service (met real time metrics, error reporting, version control) en schaalbare architectuur. Voeg daarbij toe dat je kant en klare webtemplates krijgt waarmee je je game zo in iedere website zet, het is echt een 'one stop shop' solution."

Screen shot 2012-04-25 at 10.25.21

Waar het bedrijf in 2010 nog last had van een "eerst zien dan geloven"-mentaliteit binnen de industrie is het nu een strijd aan het worden waarbij het Eindhovense bedrijf concurreert met namen als Gaikai en Onlive om de gunst van de uitgevers. En dat lijkt te lukken, gezien de net aangekondigde samenwerking met Gamania, een andere grote naam in het free to play genre die probeert flink aan de weg te timmeren in Europa. Die gaan Soul Captor, een nieuwe titel laten lopen op het Kalydo-platofrm en ze zijn niet de enige. Klanten zoals Cartoon Network zijn ook belangrijk voor het groeien van het platform: het gaat dan wel niet om echt indrukwekkende games die je bij Cartoon Network kunt spelen, maar de site trekt wel dagelijks 8 miljoen bezoekers.

En dan zijn er titels als Conquer Online en Crazy Car, die niemand iets zullen zeggen, maar die in de Chiense markt lekker lopen. En dat daar veel online games gespeeld worden is net zoiets als zeggen dat er veel water in de zee zit. Met een nieuwe ronde investeringen in het vooruitzicht en een berg nieuwe titels in het komende kwartaal lijkt the sky the limit voor Eximion en het Kalydo-platform. Is toch fijn, dat je nog iets hebt uit Nederland waar je nog een beetje trots op kunt zijn?

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies