Darkout: Doe het zelf

Vorig artikel Volgend artikel

Heb jij het in je? Kun jij overleven op een onbekende planeet als je ruimteschip neerstort? Dat is de hoofdvraag in Darkout, een indietitel die via Greenlight op Steam is gekomen. Het begint met een heel mooi filmpje, helaas zegt dit niets over de game die eronder zit. Het is dan ook lastig om precies te zeggen wat Darkout is. Denk aan een 2D-variant van Minecraft, maar dan zonder pixel-art en zonder blokkerig personage, de graphics zijn stukken beter dan dat. Denk ook aan de verslavende gameplay en een heel scala aan mogelijkheden, inclusief minen, bouwen, craften en vechten.

Darkout: Doe het zelf

Darkout kent heel veel goede dingen, waaronder de graphics. Hoewel het hier om een zijaanzicht gaat (denk aan platformers zoals Mario) kent de game visueel diepte en zijn de personages en objecten in 3D waardoor de game totaal niet plat uitziet. Toch is dat het wel, je kunt namelijk niet de diepte in, en zal altijd op de voorgrond blijven. Het gebruik van 3D technieken heeft ook zijn voordelen in de belichting. De belichting van Darkout is prachtig, hoewel het toch nogal donker is en lampen niet echt veel licht geven, maar dat maakt het alleen maar sfeervol. Ook de achtergrond, voornamelijk de bebossing, is erg mooi. Helaas zit hier wel een nadeel aan: het is soms lastig te zien of een boom op de voorgrond staat of op de achtergrond. De oplossing die hiervoor is bedacht vind ik niet echt netjes, maar het werkt wel. Zo verandert de cursor telkens als je over iets beweegt waarmee interactie kan plaats vinden, zo zie je wat waarmee kan, maar dit maakt het ook onrustig.

De gameplay is grotendeels bekend, hak bomen om voor hout, graaf de grond in voor zand en metalen, combineer grondstoffen tot voorwerpen. In principe is het niet meer dan Minecraft wat dat betreft, maar ook niet minder. Daarnaast heeft de ontwikkelaar wel mijn hoofd-ergernis van Minecraft weggenomen. Je kent het wel, voor steen heb je een pikhouweel nodig; voor hout een bijl; constant wisselen tussen gereedschap dus. In Darkout is er een slot wat automatisch detecteert wat je nodig hebt voor die bepaalde grondstof, zo kun je lekker door werken zonder al te veel oponthoud. Door het zijaanzicht is het bouwen van een huis(je) ook makkelijker, en kun je aan een stuk door gaan met het plaatsen van blokken.

Helaas zijn er wat tegenvallers. Zo is niet geheel duidelijk wat vijanden zijn, wanneer ze er zijn, hoe ze aanvallen en hoe je ze verslaat. Na heel wat keren doodgaan en proberen ben ik tot de conclusie gekomen dat je ze met licht moet wegdrijven, maar op die andere vragen heb ik eerlijk gezegd nog geen antwoord. De vijanden gedragen zich nonchalant, onopvallend, en lijken gewoon decor, totdat je wordt aangevallen.

ss_7d1fdf15ffd0c687553b884f647da4853dd604d8.1920x1080

De eerder genoemde belichting is ook niet je van het, zeker 's nachts zorgt deze voor flink veel duisternis. Ook duurt een dag-/nachtcyclus vrij lang, waardoor je, als je geen lampen hebt, 's nachts niet veel gedaan krijgt. Nu is het waarschijnlijk de bedoeling dat je op dat moment in een bed gaat slapen, want als je dat doet wordt het meteen ochtend.

Maar eigenlijk zijn de bovengenoemde problemen te herleiden tot een grote misser: de tutorial. De tutorial is namelijk een schermpje waar in staat wat je moet doen, maar wat zich niet aanpast aan de situatie. Het is een saaie handleiding waarbij je zelf op next mag klikken, om vervolgens weer enkele complete zinnen te mogen lezen. Dit had veel simpeler gekund en gemoeten, in context met wat de speler op dat moment doet. In plaats van op pagina 2 te zeggen dat je een boom moet omhakken om hout te krijgen, had er op het moment dat je bij een boom komt een pop-upje moeten komen met welke toets je moet indrukken. Het is onnodig complex en zorgt voor onnodige complexiteit.

Als je Darkout wilt spelen heb je dus eigenlijk twee keuzes: je leest alles rustig door, met als gevolg dat je omringt door vijanden wordt als je eindelijk klaar bent, of je zoekt het maar uit, wat een aardige hoeveelheid frustratie oplevert. Als je het doorzettingsvermogen hebt voor een van de bovenstaande methodes hou je aan Darkout een hele leuke game over die het goed kan opnemen tegen andere games in het genre. Als je liever duidelijkheid hebt over hoe alles in elkaar steekt, moet je echter niet bij Darkout zijn.

Darkout is ontwikkeld door Allgraf en uitgegeven door KISS op 4 december 2013 voor PC.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies