Mass Effect 3: Epischer wordt het niet

Vorig artikel Volgend artikel

Eindelijk. Na lang wachten kan ik nu Mass Effect 3 spelen. Een geweldige game, maar ook een game die veel problemen heeft met een paar fans die het altijd weer moeten verzieken voor de grote groep. Wat is deze game nu daadwerkelijk waard? Voldoet deze aan de verwachtingen die Bioware ons liet scheppen met hun prachtige trailers? Zijn die gamers die de game slecht vinden nu zeikerds of hebben ze gelijk? Voor mij is één ding zeker: Epischer wordt het niet!

Mass Effect 3: Epischer wordt het niet

The good

Mass Effect 3 is natuurlijk het laatste deel in de trilogie. De aarde wordt aangevallen - ik probeer geen spoilers er in te zetten - en jij moet zoveel mogelijk strijdkrachten verzamelen om de Reapers te stoppen. Klinkt als een generiek verhaal, toch? Maar dat is het niet. Tijdens deze missie zullen enkele zware beslissingen moeten worden genomen, de banden die je met anderen in Mass Effect 1 en 2 hebt opgebouwd zullen onder zware druk komen te staan, je zal menig teamlid uit de vorige delen zien sterven.

Mass Effect 3 combineert het beste van de voorgaande delen. Een Episch verhaal, geloofwaardige personages en zeer goede gameplay. Nog nooit kwam oorlog zo dichtbij. Want terwijl ik wat sidequests deed en even de multiplayer voor deze review speelde had ik toch het gevoel dat ik planeten nu aan hun lot overliet. Of dat zo is moet nog blijken, het is in ieder geval een rede om de game nogmaals te spelen, naast die verschrikkelijk zware keuzes die je moet maken. Door alle mogelijkheden, volgorde van quests, morele beslissingen, verschillende klassen, noem het maar op. Dit is misschien wel de game met de hoogste replay-waarde ooit!

Bovenop de gameplay van Mass Effect 2 - die al erg goed was - heeft Bioware nog wat extraatjes gegooid. Meer wapens, inclusief attachments, nieuwe biotic- en techpowers, verbeterde melee combat, duiken en rollen van de ene coverplek naar de andere, noem het maar op. Alle ingrediënten voor een snelle, verrassende multiplayer. Ten minste, dat had het kunnen zijn.

screenshot-034-o

The Bad

Het zou mogelijk zijn geweest om een prachtige multiplayer neer te zetten, maar Bioware heeft wat dingetjes gedaan die er voor zorgen dat het toch niet zo lekker loopt. De maps zijn locaties van sidequests uit de singleplayer, niets bijzonders dus. Ook moet je veel wapens, attachments en personages vrijspelen door credits. Het slechte hieraan is dat deze of door hard werk te verkrijgen zijn of voor een x aantal Bioware punten. Mensen kopen dus gewoon hun spullen. Ook verliest de game zijn charme in de multiplayer doordat er vooral geschoten wordt en de powers bijna niet worden gebruikt. Ik herkende Mass Effect er niet in. Als je dit aan iemand die nog nooit van Mass Effect heeft gehoord zou voorschotelen zou die gaan denken dat het Call Of Duty in de toekomst is - en dat willen we nou net niet.

Het coversysteem irriteerd soms, de rollen die je kan maken zijn namelijk vaak ongewild. Inplaats van dat je om het hoekje van de cover kijkt rol je recht in vijandelijk vuur! Het zelfde geld voor de rollen en duiken die je kan maken in open veld. Doordat voor cover, sprinten, interacties en deze rollen de spatiebalk wordt gebruikt gaat dit nogal eens fout. Jammer, want met een beetje meer testen had dit goed uitgebalanceerd kunnen zijn.

the Ugly

Er is vrijwel niets slecht aan deze game, de mindere puntjes heb ik hierboven al genoemd. Wat overblijft is de aandacht voor de game, vooral de kwesties over de first-day DLC en het einde. Maar de PC versie heeft nog een tegenvaller, Origin, het Steam van EA. Daardoor is constante internet verbinding vereist. Ook zijn de privacy regels van Origin niet zo zuiver als die van Steam. Daarnaast duurt het opstarten van de game nóg langer doordat er eerst moet worden gecheckt of de game wel door jou gekocht is. Erg vervelend en innovatief in de strijd tegen piraterij is het ook niet te noemen.

screenshot-048-o

De DLC kwestie kan ik kort over zijn. Bioware zegt in hun reactie dat deze content is ontwikkelt door een ander team en pas later is ingediend voor rating. Dat het first-day is vind ik ook een slecht argument, was het een maand later en iedereen had er zo het geld voor over gehad. Het einde is een verhaal apart - om maar eens een woordspeling te maken. Hoewel ik zelf nog niet het einde heb bereikt ben ik ervan overtuigd dat Bioware de geweldige opbouw in de game niet gaat laten instorten door een tweederangs einde te gebruiken. Hopelijk is het zo, want als ik de - naar mijn mening nu nog zeikende - gamers moet geloven zal ik deze review moeten herschrijven. Bioware heeft trouwens aangegeven te werken aan content (waarschijnlijk DLC) die meer duidelijkheid over het einde moet geven.

Conclusie

Mass Effect 3 heeft alles waargemaakt wat ik verwachtte, het bracht zelfs meer. De banden die je hebt met de personages zijn beter dan ooit. De enorme hoeveelheid wapens en attachments die te vinden zijn in de game staan goed in balans met de hoeveelheid powers waardoor het een perfecte combinatie is van diepgaande RPG elementen en hevige shooter actie. Het is jammer dat de multiplayer er bij lijkt te zitten, puur om aanwezig te zijn, want dit had zeker iets moois kunnen worden. Wat betreft de kwesties, zolang je het einde zelf niet hebt bereikt, zolang je niet zelf hebt geoordeeld zou ik het niet geloven. Ik vertrouw erop dat Bioware deze top-serie afsluit - of hopelijk niet - met een spektakel!

Mass Effect 3 is ontwikkeld door Bioware en uitgebracht door EA op 9-3-2012 voor de PC (getest), Xbox360 en de Playstation 3.

Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies