Fallout New Vegas: Ultimate edition had meer kunnen zijn

Fallout New Vegas heeft een flinke portie DLC gehad, nu alle toevoegingen wel zijn gedaan brengt Bethesda alles samen in een pakket: De Ultimate Edition. De vraag is echter of dit zin heeft, is iemand die de game - met wat losse DLC pakketjes - al had bereid om nu nogmaals geld neer te leggen voor de volledige collectie? Voegt het eigenlijk wel wat toe? Zoals ik het zie had Bethesda hier meer uit kunnen halen.

Fallout New Vegas Ultimate Edition is natuurlijk niets minder dan wat Fallout New Vegas was. Het grote aandachtspunt is dan ook de DLC die er nu bij zit. De extra quests zijn mooie toevoegingen op het verhaal en geven je dan ook het gevoel dat je een complete game speelt. Maar waarschijnlijk zal iemand die nog nooit Fallout New Vegas heeft gespeeld dit niet opmerken, de DLC zit namelijk als 'gewone' content verborgen in de game.  Zeker de collectie 'extra' wapens die je vanaf het begin van de game tot je beschikking hebt zijn erg leuk, maar nodig? Nee. Fallout New Vegas is natuurlijk een prachtige open wereld game vol quests, steden, items en vijanden. Precies wat we van Bethesda gewend zijn (denk aan Skyrim) en dat is dus ook inclusief de zwakkere punten.

owbscreen_07B

Die zelfde open wereld is ook weer een slecht punt. Je wordt volledig in het diepe gegooid zonder omvangrijke informatie. De minitutorial die erin zit is lang niet voldoende om de regels waarmee je speelt duidelijk te maken. Het is een typische 'zoek het maar uit' game. Maar misschien is dit ook wel goed, games zijn tegenwoordig wel erg makkelijk.

Een ander slecht punt zijn de animaties. Even een voorbeeld: Met 3 stappen zetten sta je 20 meter verder. Misschien wat overdreven, maar zo voelt het wel. Het tempo waarmee je over de grond 'zweeft' - physics zijn ook geen sterk punt  - is veel te hoog voor de trage, relatief grote, stappen die je zet.

couriersstash-screens-02B

Goed, Fallout New Vegas was niet perfect, zo is de ultimate edition ook niet perfect, een gemiste kans om Fallout New Vegas nogmaals met zijn kop boven het maaiveld te laten uitsteken. Hoewel ik de originele Fallout New Vegas niet heb gespeeld denk ik toch dat ik er wel vanuit kan gaan dat Bethesda de game niet heeft verlelijkt. Maar mooier is het ook niet. Deze 'Ultimate edition' hadden ze daarom volgens mij beter 'complete edition' kunnen noemen, dat zou een beter beeld op de inhoud geven. Hoe je het ook wend of keert, het is gewoon de originele game met alle DLC op een disc gegooid.

Laat ik voorop stellen dat dit zeker geen slechte game is. Voor de mensen die Fallout New Vegas nog niet hebben gespeeld is dit een uitgelezen kans. Voor een scherpe prijs krijg je de game met alle DLC erbij. Maar voor de mensen die Fallout New Vegas al eens hebben gespeeld vraag ik me af of dit voldoende is. Die DLC is leuk en heeft zeker potentie, maar dat is het dan ook. Als Bethesda net die kleine tweaks had gedaan aan het uiterlijk van de game was dit een absolute topper geweest. Helaas is dat het op deze manier niet.

Fallout New Vegas:Ultimate Edition, ontwikkeld en uitgebracht door Bethesda voor de PC (getest), Xbxo 360 en PS3 op 10 februari 2012