Vlambeer zal stralen als nooit tevoren met Nuclear Throne

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de mannen van Vlambeer is niets te gek. Alles neerknallen wat je tegenkomt terwijl je kratten verzamelt? Check. Vissen de lucht in werpen met je hengel om ze vervolgens neer te schieten? Check. In een straaljager alles wat je tegenkomt, in de lucht en op water opblazen terwijl je loopings maakt? Check. En nu komt daar 'alles wat je tegenkomt neerschieten en opblazen terwijl je de ''Nuclear Throne'' probeert te bereiken' bij. Vlambeer weet hoe je games doet maken en hoe je een community actief bij het proces betrekt, en de ultieme combinatie van die twee is Nuclear Throne.

Vlambeer zal stralen als nooit tevoren met Nuclear Throne

Met Nuclear Throne pakt Vlambeer het iets anders aan. Geen in het geheim ontwikkelde game, dat blijkt nog wel eens verkeerd uit te pakken. Nee, een game waarvan de ontwikkeling twee maal per week live is te volgen. Op dinsdag en donderdag middag kun je op nuclearthrone.com de livestream volgen, ik beveel het je echt aan. Niet alleen zie je hoe Jan Willem Nijman (gamedesigner) van de ene bug in de andere rolt, je ziet -als je de game op Steam hebt gekocht- wat jij binnen afzienbare tijd zal spelen en dat terwijl de game nog in ontwikkeling is.

Nuclear Throne is dus nog volop in ontwikkeling, maar is al meer dan leuk om te spelen. Ik zal even kort uitleggen hoe het in elkaar zit. Als eerste kies je een van de personages. Elk personage heeft zijn eigen eigenschappen, denk hierbij aan het aantal levens, bewegingssnelheid en een special attack. Vervolgens kom je terecht in een random gegenereerde top-down pixel-art wereld, typisch Vlambeer zou ik willen zeggen, maar eigenlijk is dat vooral het werk van Paul Veer. En dan is de bekende Vlambeer-formule: schieten met veel explosies en screenshake.

Laat ik dus maar kort zijn. De gameplay is extreem verslavend met een moeilijkheidsgraad die te vergelijken valt met Super Crate Box of Hotline Miami. Elke keer dat je een nieuw gebied binnenkomt is het weer oppassen geblazen. Wat hebben ze nu weer bedacht? Een enorm hondachtig geval dat kogels rondspuit? Een vijand met een sniper die explodeert op het moment dat je hem neerschiet? Ja hoor, het zit er allemaal in, en je kunt nu al beginnen met spelen terwijl er nog aan de game gewerkt wordt. Elke update brengt nog meer explosies, nog meer screenshake, nog meer vijanden, nog meer wapens, en een nog betere game. Speel dit!

Meer content

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies