Online07.07.2017

YouTuber met duur 0909-nummer voor fans biedt excuses aan op tv


(maar niet genoeg)

SnapKing is een YouTuber met 360.000 volgers. Niet klein, maar geen hele grote jongen. Hij staat nu opeens landelijk in de belangstelling, want Tim van Teunenbroek, zoals de man heet, had het idee (of kreeg het aangeboden) om een 0909-nummer op te zetten waar zijn doorgaans jonge fans “zo lang mogelijk” in de wacht moesten staan om de kans te krijgen live met hem te praten.

Hij kondigde dat hele gebeuren aan op zijn eigen kanaal, maar vertelde er niet bij dat het betaalde nummer één euro per minuut kostte. Ook bij het bellen was volstrekt onduidelijk wanneer iemand ook echt een kans zou hebben om SnapKing te spreken. 6000 mensen hebben uiteindelijk gebeld, waarvan er slechts vijf de YouTuber ook echt gesproken hebben. Allemaal niet fraai. SnapKing bood deze week dan ook (ironisch genoeg op tv) ijn excuses aan voor dit verhaal. Op zijn eigen kanaal staat nog steeds niets over de affaire.

Moraal

Het is met dat betaalnummer zo ver gegaan dat de Autoriteit Consument en Markt zich ermee bemoeid heeft en het nummer uit de lucht heeft gehaald. Van Teunenbroek zegt zelf dat het nummer tot stand is gekomen via een deal met een belbedrijf. Die raadden hem aan om deze constructie toe te passen, maar een gratis nummer was geen optie.

Dat van Teunenbroek niet zijn eigen 06-nummer wilde geven is logisch, maar er zijn genoeg manieren te bedenken om je te laten bellen en dat nummer af te zonderen. Hij zegt dat het niet de intentie was om er geld aan te verdienen, maar 1 euro per minuut is niet het enige tarief dat er is en daarnaast wijst de methode (blijf zo lang mogelijk hangen om een gesprek te ‘winnen’) er al op dat geld wel degelijk een rol speelde in dit proces.

Nu is de totale opbrengt niet van het kaliber ‘pak je koffers we gaan naar een warm land’ maar vooral de jonge doelgroep die naar SnapKing kijken hebben een onredelijk hoog bedrag verbeld, deels doordat ze niet eens goed doorhebben dat het geld kost. Het is ook niet zo dat iemand zijn geld terugkrijgt trouwens. Van Teunenbroek ‘spijt het’ en daarmee moet het maar klaar zijn, blijkbaar.

De YouTuber laat zich (voor de zoveelste keer) niet van zijn beste kant zien dus wellicht dat YouTube zelf ook nog maatregelen zal gaan nemen. Daar is op dit moment nog niets over bekend.

[Afbeeldingen © SnapKing]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik