Website optimalisatie is een must en Akamai wil daarbij helpen

Website optimalisatie is een must en Akamai wil daarbij helpen

Samen met Measureworks

Vorig artikel Volgend artikel

Je kent het wel: je zit te surfen of bent op zoek naar iets en komt op een site terecht die tergend lang (of ja, vier of vijf seconden) er over doet om een pagina te laden. "Laat maar", denk je terwijl je de back-knop zoekt en ergens anders gaat kijken. Voor jou niet erg, je vindt wel wat je zoekt, maar voor de site waar je op was catastrofaal.

Die site kan hulp krijgen, en wel via Akamai. Die hebben recent SOASTA overgenomen, een bedrijf dat verschillende interessante tools heeft om websites te optimaliseren, iets wat met de ontzettend ongeduldige webgebruikers van tegenwoordig heel belangrijk is.

Die langzame site heeft niet alleen aan jou niks verkocht, maar ook niemand gewonnen die de site zou aanbevelen (slecht voor het bezoek) én geen andere producten of diensten laten zien die misschien wel in de smaak waren gevallen (slecht voor de verkoop). Oh, en een langzame website is sowieso al slecht voor de rankings, wat wordt verergerd doordat een groter percentage mensen meteen vanaf de eerste pagina wegspringt.

Het is een hele sneeuwbal aan negatieve consequenties van een langzame website. Precies dat probleem kan een bedrijf oplossen door gebruik te maken van Akamai samen met hun Nederlandse partner Measureworks. Via het nieuwe Mpulse Digital Performance Management is er namelijk een weg om je site sneller te laten draaien.

Even checken

Dat gaat wel niet vanzelf: om te beginnen moet er een paar weken (afhankelijk van hoe veel bezoekers je krijgt tussen de twee en vier) gekeken worden met hun systeem dat precies kan zien hoe de website-ervaring is voor je klanten.

Dat gaat verder dan je reguliere analytics: je kunt niet alleen maar zien waar mensen van je site afspringen of hoe veel pagina's ze uiteindelijk te zien krijgen, je weet ook precies hoe lang ze bij elke stap hebben moeten wachten en - het belangrijkste onderdeel daarvan - waarom ze zo lang hebben moeten wachten.

Als je dat weet, kun je iets gaan doen. Te grote plaatjes, plugins van andere partijen (vaak advertentie-gerelateerd) die langzaam reageren of interne bottlenecks kun je zo op de kaart zetten en dan weet je wat je kunt doen om je site sneller te maken én wat je er eventueel voor moet opgeven om dat te bereiken.

AdobeStock_71537104

Aan de slag

Op dat punt wordt het even hard werken: samen met de mensen van Measureworks moet er dan gesleuteld worden om dingen te veranderen. Hoe 'algemener' je site is, hoe makkelijker, want ze hebben een heel aantal automatische tools in huis die dingen (zoals bijvoorbeeld plaatjes die te groot ingeladen worden) in één keer kunnen oplossen, waarna je er geen omkijken meer naar hebt.

Afhankelijk van het soort site dat je hebt kan het natuurlijk ook zo zijn dat er hyperspecifieke verbindingen moeten worden gelegd waar je geen invloed op hebt. Ook daar zijn oplossingen voor: de perceptie van actie levert bij gebruikers al veel begrip op, dus als er iets geladen moet worden moet je bezoeker dat te zien krijgen. De gebruikerservaring wordt zo beter, zelfs als je niets kunt versnellen.

Vaak valt er echter zelfs aan de meest gekke dingen wel iets te doen, maar hoe specifieker, hoe meer de eigen IT ook een rol speelt. Die moeten daar wel de kans voor krijgen, dus is Measureworks wel ook bezig om de andere kant (de sales) duidelijk te maken waarom het belangrijk is om de gebruikerservaring niet binnen je eigen organisatie kapot te maken.

Begrip kweken tussen de sales en IT is één van de belangrijkste taken die we hebben. Als de ene kant begrijpt wat een beslissing of vraag voor de andere kant betekent kweekt dat vertrouwen dat er niks voor niets wordt gedaan of gevraagd.
- Jeroen Tjepkema, Measureworks

Begrip kweken

Als iemand een mailing uitstuurt met een gouden aanbieding en dat naar alle klanten tegelijk doet, kan het zomaar zijn dat de site kraakt onder de stress. Resultaat? Alles wordt langzamer. Dat kun je gedeeltelijk voorkomen door je proces aan te passen en zaken gefaseerd uit te sturen of simpelweg het Akamai CDN (Content Delivery Network) ervoor te zetten en je hier geen zorgen over te moeten maken.

Het kweken van begrip aan beide kanten van de medaille helpt enorm, los van de snelheidswinst die tijdens het proces wordt gerealiseerd. Als iedereen weet dat de impact voor gebruikers een verschil kan maken van duizenden euro's wordt de impact op de gebruikerservaring en de eventuele financiële consequentie aan beide kanten een stuk serieuzer genomen. De data die zo'n proces oplevert liegt niet, dus dan houdt de rest van het bedrijf er vanzelf mee op.

Hoe ver gaat zo'n proces dan? Er is een soort van gouden gemiddelde voor het laden van een pagina die rond de anderhalve seconde zit en als je daar als site boven zit raak je gewoon mensen kwijt die ongeduldig zijn. Sneller is natuurlijk beter, maar heel ver daaronder hoef je niet te gaan, want de data laat dan zien dat het niet meer zo veel impact heeft.

Door ook die data zichtbaar te maken voorkom je dat iemand eurotekens in de ogen krijgt en op de milliseconde gaat zitten optimaliseren. Op een gegeven moment kun je als ontwikkelaar beter verder werken aan de algemene gebruikerservaring, want de snelste site ter wereld waar mensen niks kunnen vinden verkoopt ook niet.

AdobeStock_51507883

Snel blijven

Het fijne van een proces als dit is dat je gaandeweg ook de tools hebt om te zien wat toekomstige veranderingen aan je site voor effect hebben. Als je eenmaal in de sweet spot zit en hebt gemerkt hoe veel omzet dat scheelt wil je daar niet meer uit. De automatische tools van Akamai en de expertise van Measureworks kunnen daar bij helpen, zodat je in elk geval een overwogen keuze maakt in wat je doet met je site.

Denk trouwens niet dat dit alleen maar geldt voor websites die iets verkopen. Ook de overheid investeert in snelheid, want het is niet alleen zo dat mensen niks kopen als het allemaal te lang duurt: ze krijgen een hekel aan de site en daardoor onbewust ook een beetje aan de organisatie daarachter. Als je zorgt dat de sneeuwbal de goede kant uitrolt, kom je er als bedrijf beter uit.

[Afbeeldingen © YakobchukOlena/slasnyi/warakorn- Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies