Online17.09.2017

Website optimalisatie is een must en Akamai wil daarbij helpen


Samen met Measureworks

Je kent het wel: je zit te surfen of bent op zoek naar iets en komt op een site terecht die tergend lang (of ja, vier of vijf seconden) er over doet om een pagina te laden. “Laat maar”, denk je terwijl je de back-knop zoekt en ergens anders gaat kijken. Voor jou niet erg, je vindt wel wat je zoekt, maar voor de site waar je op was catastrofaal.

Die site kan hulp krijgen, en wel via Akamai. Die hebben recent SOASTA overgenomen, een bedrijf dat verschillende interessante tools heeft om websites te optimaliseren, iets wat met de ontzettend ongeduldige webgebruikers van tegenwoordig heel belangrijk is.

Die langzame site heeft niet alleen aan jou niks verkocht, maar ook niemand gewonnen die de site zou aanbevelen (slecht voor het bezoek) én geen andere producten of diensten laten zien die misschien wel in de smaak waren gevallen (slecht voor de verkoop). Oh, en een langzame website is sowieso al slecht voor de rankings, wat wordt verergerd doordat een groter percentage mensen meteen vanaf de eerste pagina wegspringt.

Het is een hele sneeuwbal aan negatieve consequenties van een langzame website. Precies dat probleem kan een bedrijf oplossen door gebruik te maken van Akamai samen met hun Nederlandse partner Measureworks. Via het nieuwe Mpulse Digital Performance Management is er namelijk een weg om je site sneller te laten draaien.

Even checken

Dat gaat wel niet vanzelf: om te beginnen moet er een paar weken (afhankelijk van hoe veel bezoekers je krijgt tussen de twee en vier) gekeken worden met hun systeem dat precies kan zien hoe de website-ervaring is voor je klanten.

Dat gaat verder dan je reguliere analytics: je kunt niet alleen maar zien waar mensen van je site afspringen of hoe veel pagina’s ze uiteindelijk te zien krijgen, je weet ook precies hoe lang ze bij elke stap hebben moeten wachten en – het belangrijkste onderdeel daarvan – waarom ze zo lang hebben moeten wachten.

Als je dat weet, kun je iets gaan doen. Te grote plaatjes, plugins van andere partijen (vaak advertentie-gerelateerd) die langzaam reageren of interne bottlenecks kun je zo op de kaart zetten en dan weet je wat je kunt doen om je site sneller te maken én wat je er eventueel voor moet opgeven om dat te bereiken.

AdobeStock_71537104
AdobeStock_71537104

Aan de slag

Op dat punt wordt het even hard werken: samen met de mensen van Measureworks moet er dan gesleuteld worden om dingen te veranderen. Hoe ‘algemener’ je site is, hoe makkelijker, want ze hebben een heel aantal automatische tools in huis die dingen (zoals bijvoorbeeld plaatjes die te groot ingeladen worden) in één keer kunnen oplossen, waarna je er geen omkijken meer naar hebt.

Afhankelijk van het soort site dat je hebt kan het natuurlijk ook zo zijn dat er hyperspecifieke verbindingen moeten worden gelegd waar je geen invloed op hebt. Ook daar zijn oplossingen voor: de perceptie van actie levert bij gebruikers al veel begrip op, dus als er iets geladen moet worden moet je bezoeker dat te zien krijgen. De gebruikerservaring wordt zo beter, zelfs als je niets kunt versnellen.

Vaak valt er echter zelfs aan de meest gekke dingen wel iets te doen, maar hoe specifieker, hoe meer de eigen IT ook een rol speelt. Die moeten daar wel de kans voor krijgen, dus is Measureworks wel ook bezig om de andere kant (de sales) duidelijk te maken waarom het belangrijk is om de gebruikerservaring niet binnen je eigen organisatie kapot te maken.

Begrip kweken

Als iemand een mailing uitstuurt met een gouden aanbieding en dat naar alle klanten tegelijk doet, kan het zomaar zijn dat de site kraakt onder de stress. Resultaat? Alles wordt langzamer. Dat kun je gedeeltelijk voorkomen door je proces aan te passen en zaken gefaseerd uit te sturen of simpelweg het Akamai CDN (Content Delivery Network) ervoor te zetten en je hier geen zorgen over te moeten maken.

Het kweken van begrip aan beide kanten van de medaille helpt enorm, los van de snelheidswinst die tijdens het proces wordt gerealiseerd. Als iedereen weet dat de impact voor gebruikers een verschil kan maken van duizenden euro’s wordt de impact op de gebruikerservaring en de eventuele financiële consequentie aan beide kanten een stuk serieuzer genomen. De data die zo’n proces oplevert liegt niet, dus dan houdt de rest van het bedrijf er vanzelf mee op.

Hoe ver gaat zo’n proces dan? Er is een soort van gouden gemiddelde voor het laden van een pagina die rond de anderhalve seconde zit en als je daar als site boven zit raak je gewoon mensen kwijt die ongeduldig zijn. Sneller is natuurlijk beter, maar heel ver daaronder hoef je niet te gaan, want de data laat dan zien dat het niet meer zo veel impact heeft.

Door ook die data zichtbaar te maken voorkom je dat iemand eurotekens in de ogen krijgt en op de milliseconde gaat zitten optimaliseren. Op een gegeven moment kun je als ontwikkelaar beter verder werken aan de algemene gebruikerservaring, want de snelste site ter wereld waar mensen niks kunnen vinden verkoopt ook niet.

AdobeStock_51507883
AdobeStock_51507883

Snel blijven

Het fijne van een proces als dit is dat je gaandeweg ook de tools hebt om te zien wat toekomstige veranderingen aan je site voor effect hebben. Als je eenmaal in de sweet spot zit en hebt gemerkt hoe veel omzet dat scheelt wil je daar niet meer uit. De automatische tools van Akamai en de expertise van Measureworks kunnen daar bij helpen, zodat je in elk geval een overwogen keuze maakt in wat je doet met je site.

Denk trouwens niet dat dit alleen maar geldt voor websites die iets verkopen. Ook de overheid investeert in snelheid, want het is niet alleen zo dat mensen niks kopen als het allemaal te lang duurt: ze krijgen een hekel aan de site en daardoor onbewust ook een beetje aan de organisatie daarachter. Als je zorgt dat de sneeuwbal de goede kant uitrolt, kom je er als bedrijf beter uit.

[Afbeeldingen © YakobchukOlena/slasnyi/warakorn- Adobe Stock]

Verder lezen over Akamai

Nieuw op blockchain gebaseerd betaalnetwerk verwerkt 1 miljoen transacties per seconde

Akamai, een van ‘s werelds grootste en meest gebruikte cloud delivery platformen, en MUFG, een van ’s werelds grootste financiële instellingen, hebben plannen onthuld voor een nieuw, op blockchain gebaseerd, online...

Technology28.05.2018

Nieuw op blockchain gebaseerd betaalnetwerk verwerkt 1 miljoen transacties per seconde

Akamai kondigt overname SOASTA aan

Akamai Technologies, wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten, kondigt aan dat het is overeengekomen SOASTA, specialist op het gebied van digital performance management, over te nemen. De acquisitie moet kl...

DC Business05.04.2017

Akamai kondigt overname SOASTA aan

12 vragen aan Tom Leighton, CEO van Akamai

Bedrijfsnamen zijn niet altijd even vanzelfsprekend of logisch. In het geval van Akamai is dat zeker wel het geval, want het woord komt uit Hawaii en betekent 'intelligent' en 'slim'. Beide begrippen gelden zeker voor Ak...

Technology16.12.2016

12 vragen aan Tom Leighton, CEO van Akamai

Akamai: internet-aanvallen blijven oplopen dit jaar

Akamai presenteerde gisteren haar State of the Internet security-rapport, dat kijkt naar de security-bedreigingen op haar eigen platform. Of je het weet of niet, Akamai is een speler van formaat en daarmee is hun situati...

Cybercrime15.09.2016

Akamai: internet-aanvallen blijven oplopen dit jaar

DDoS, botverkeer en andere aanvallen nemen flink toe
Recordaantal mega-aanvallen gemeten door Akamai in Q1 2016

Akamai heeft weer een nieuwe versie van het State of the Internet Security-rapport uitgebracht, deze keer voor Q1 2016. Hiermee wordt er inzicht gegeven in wereldwijde cloud security-bedreigingen en malafide activiteiten...

Cybercrime07.06.2016

Recordaantal mega-aanvallen gemeten door Akamai in Q1 2016

Akamai State of the Internet rapport: Record aantal DDoS-aanvallen

Akamai presenteerde vandaag weer het nieuwe State of the Internet Security-rapport, deze keer gehouden over Q3 van 2015. Dit rapport biedt inzicht in de actuele, wereldwijde cloud security-bedreigingen. Hieruit blijkt da...

Cybercrime08.12.2015

Akamai State of the Internet rapport: Record aantal DDoS-aanvallen

Akamai: DDoS-aanvallen vanuit Nederland nemen af

Akamai heeft vandaag het ‘State of the Internet’-rapport over Q1 van 2014 gepubliceerd. Hierin zijn weer enkele belangrijke wereldwijde statistieken te zien verzameld via het eigen Intelligent Platform. Hierbij gaat...

Online26.06.2014

Akamai: DDoS-aanvallen vanuit Nederland nemen af

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website