​Waarom personalisatie een noodzaak is om succesvol te zijn in e-commerce

​Waarom personalisatie een noodzaak is om succesvol te zijn in e-commerce

Vorig artikel Volgend artikel

Het tonen van gepersonaliseerde productaanbevelingen op je webshop wordt steeds minder een optie en steeds meer een noodzaak. Hier is waarom.

In 1999 zei Jeff Bezos, oprichter Amazon, al: “We hebben 6,2 miljoen klanten, dus zouden we 6,2 miljoen winkels moeten hebben”.

En dit is één van de redenen waarom vandaag de dag Amazon één van 's werelds grootste e-commerce bedrijven is.

Meer dan 15 jaar geleden (een eeuw in e-commerce jaren), begreep Jeff Bezos dat de sleutel tot echt succes in e-commerce is om elke klant anders te behandelen; om hun winkelervaring te personaliseren.

In de tijd dat een bezoeker een webshop bezoekt heeft hij maar 1-2% van alle producten kunnen zien.

Daarom is het van cruciaal belang dat een webshop gepersonaliseerde productaanbevelingen bevat. In de beperkte tijd die de bezoeker spendeert in de webshop kan hij/zij worden geholpen bij zijn/haar keuze.

Door dit te doen, worden er 3 dingen bereikt:

  1. De gemiddelde orderwaarde stijgt door producten weer te geven die relevant zijn.
  2. De aanbevelingen variëren, zodat er meerde producten worden getoond van het totaalaanbod i.p.v. altijd maar dezelfde producten te tonen.
  3. Er wordt een aangenamere winkelervaring geboden door producten te tonen die relevant zijn.

e-Commerce is nog steeds enorm groeiende; de verwachting is dat de omzet wereldwijd ruim gaat verdubbelen in 2020 t.o.v. 2016.

afbeelding-2

Maar dit betekent dat er alleen maar meer online wordt geshopt en dat personalisatie niet zo belangrijk is; er zijn toch genoeg klanten….Toch?

Nou…niet echt.

Ja, meer en meer mensen zullen hun aankopen online gaan doen in de toekomst, maar dat betekent ook dat bezoekers steeds meer gewend gaan raken aan een goed gepersonaliseerde winkelervaring en dit ook van jou gaan verwachten.

Daarbovenop komt nog dat er alleen maar meer webshops bijkomen om uit te kiezen, onder andere door globalisering.

…en denk hier eens over na: In een straat vol winkels met enthousiaste verkopers, die echt hun klanten willen helpen, zou je echt de enige winkel willen zijn die je klanten op deze manier begroet…?

afbeelding-3

Veel van uw klanten zullen deze onverschilligheid door hun schermen voelen als ze uw webshop bezoeken en gestandaardiseerde aanbevelingen te zien krijgen die niet bij hun behoeften passen.

En hier komt het enge gedeelte: velen zullen als reactie hierop de website verlaten en bij de concurrent vervolgen.

Het gaat erom dat je laat zien dat je de bezoekers oprecht wil helpen met hun keuze.

Dit betekent dat als jouw klant in blijde verwachting is van een baby en interesse heeft getoond in autostoeltjes of kinderwagens, je dit ook laat zien als zij jouw webshop weer bezoekt.

afbeelding-4

Naast het feit dat de persoonlijke productaanbevelingen gebruikt kunnen worden met het voordeel dat er meer verkopen worden gedaan, moet je ook op de getoonde aanbevelingen vertrouwen. Ook al zegt je gevoel iets anders en lijkt het niet altijd logisch.

Je zou kunnen denken dat je wel weet wat je klanten willen en waarschijnlijk weet je dat ook wel... Tot op zekere hoogte.

Het is gevaarlijk om aanbevelingen te ‘pushen’ en op basis van aannames hen het gevoel te geven dat jij ze beter kent dan dat zij zichzelf kennen ...

Vooral als het gaat om aanbevelingen op uw productpagina's, waar uw klanten aanbevelingen verwachten die betrekking hebben tot een specifiek artikel.

Denk twee keer na voordat je handmatig aanbevelingen toevoegt om hongerstillers te promoten, omdat je denkt dat je klanten hiernaar opzoek zijn (of omdat je nog een grote voorraad hebt).

afbeelding-5

Ja, veel mensen hebben overgewicht, maar niet iedereen zit hierop te wachten en zullen zich afvragen waarom ze hongerstillers nodig hebben, terwijl ze op zoek zijn naar totaal iets anders.

Tuurlijk is het verstandig om nieuwe producten of fantastische aanbiedingen te plaatsen in de vorm van een banner of in een product slider op de homepage.

Punt is dat je klanten snel door hebben als de aanbevelingen te generiek zijn.

Conclusie: e-commerce verandert snel en er komen heel wat nieuwe webshops bij. Dit maakt het nog belangrijker om een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Met de komst van steeds meer gepersonaliseerde webshops, heeft de klant geen geduld meer om door alle pagina’s van de webshop te gaan.

Hier maken gepersonaliseerde productaanbevelingen het verschil:

  1. Het verhoogt de conversie door producten te tonen die relevant zijn.
  2. Meer terugkerende klanten, door het bieden van een zeer fijne manier van winkelen.
  3. Bespaart tijd, omdat je niet zelf meer handmatig producten hoeft toe te voegen.

Dus treed in Jeff Bezos’ voetsporen en bied jouw klanten een echte gepersonaliseerde winkelervaring.

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies