SNES Classic Mini: (alweer) webshops in de knoei en opkopers blij

SNES Classic Mini: (alweer) webshops in de knoei en opkopers blij

Altijd dezelfde limited-edition ellende

Vorig artikel Volgend artikel

We wisten allemaal dat het een zooitje ging worden. De mensen die al vanaf het moment dat Nintendo het persbericht uitstuurde over de Nintendo Classic Mini: Super Nintendo alle webshops open hadden staan en maar zaten te F5'en, de webshops zelf en Nintendo: iedereen was 'klaar' voor een run op de doosjes, nadat het vorig jaar zo vreselijk mis is gegaan met de NES Classic Mini.

De opkopers (hierna: eikels) die er een wisten te bemachtigen hebben ze daarna grotendeels op eBay en marktplaats gezet om ze met hele, hele dikke winst te verkopen. Nou is dat op zich niks nieuws: alles lijkt tegenwoordig wel Limited Edition en dus verkoopt bijna alles uit, van concertkaarten tot sneakers tot apparaten waar er gewoon niet genoeg van te krijgen zijn. Ondanks alle voorbereidingen om het deze keer beter te doen is de situatie niet echt anders bij de SNES Classic Mini.

Schaarste moet je niet maken

Bij concerten is het nog te begrijpen: er kunnen gewoon maar zo veel mensen in een zaal of op een terrein en dan houdt het op. Maar alles dat geproduceerd kan worden lijdt inmiddels ook aan de ziekte dat het bedacht kan worden, maar er daarna niet genoeg productiecapaciteit is om het ding ook te maken totdat de vraag verzadigd is. De reactie van Nintendo is simpelweg: we doen ons best om er zo veel mogelijk te maken.

Nintendo heeft een heel druk jaar: de Switch loopt al boven verwachting en is ook moeilijk te krijgen, dus het is logisch dat ze een beetje in de knel komen. Maar waarom dan? Waarom zou je niet even een jaartje wachten met dit ding, zodat je er genoeg kunt maken? Zodat je niet op twee schaakborden tegelijk bezig bent? Ik snap dat het leuk is om zo'n klassiek ding tijdens de feestdagen te verkopen, maar het is niet alsof de gemiddelde consument de kans gaat krijgen om een SNES Mini te bemachtigen, want elke online shop die 'm in de voorverkoop heeft gegooid was onmiddellijk uitverkocht.

Je kunt wel net doen alsof je niet zeker weet of je al die kastjes wel kunt verkopen, maar ook grote bedrijven weten dat als het eerste ding in een serie (en dat is dit) ontzettend uitverkoopt en mensen flink kunnen verdienen met de doorverkoop, het bij het tweede ding automatisch nóg drukker wordt, omdat iedereen graag geld verdient met heel weinig werk, want even pre-orderen, in ontvangst nemen en daarna 100 euro of meer verdienen door 'm op te sturen naar de volgende eigenaar is goed betaald. En zo gaat het elke keer opnieuw.

System failure

Ik heb zelf ook geprobeerd er eentje te bemachtigen, en nadat de eerste poging resulteerde in afgeschreven geld, maar geen pre-order heb ik het vandaag nog een keer geprobeerd. Het is dat Bol.com te vroeg uit de startblokken is gegaan en ze daarna de pre-orders helemaal opnieuw hebben moeten starten, anders was twee keer hetzelfde gebeurd. De systemen kunnen het niet aan. De systemen kunnen het NOOIT aan. Je hoort het elke keer met een populair festival, een artiest die niet vaak langs komt, telefoon-lanceringen, fucking sneakers: altijd hetzelfde verhaal.

Het. Gaat. Nooit. Goed.

Nu is het begrijpelijk dat een soort van vrijwillige DDOS-aanval pijn moet doen op elke server, maar waarom zijn we als consumenten altijd de gebeten hond in dit soort situaties? Systeem werkt niet > order komt niet door > je krijgt niet wat je wilt > je moet het voor veel meer geld gaan kopen bij een eikel is een klotemanier om iets te moeten aanschaffen, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Met al het geneuzel over de voordelen van de cloud, schaalbare systemen die alles kunnen opvangen en de bescherming die bedrijven kunnen krijgen tegen DDOS-aanvallen is het toch van de gekke dat er steeds storingen zijn bij dit soort dingen. Betalen lukt altijd wel, want dat gaat naar een andere server, maar dan moet je met je betalings-koekje in de hand terug naar de server waar 'hét nieuwe ding' wordt verkocht en dan gaat er iets mis, zijn er technische problemen en moet je contact opnemen met de klantenservice om te kijken wanneer je je geld terugkrijgt.

Lucht verkopen

Het ergste is nog dat online shops soms zo graag als eerste al die pre-orders willen incashen dat ze dingen verkopen terwijl ze geen idee hebben wat ze kunnen krijgen, zoals Wehkamp deze week. Die hadden 'als eerste' de SNES Classic Mini, verkochten er in een paar minuten duizenden van en moesten toen een mailtje naar iedereen sturen dat ze eigenlijk niet wisten hoe veel ze er van Nintendo konden krijgen en dat de kans dus groot was dat ze een groot deel van de pre-orders niet zou kunnen voldoen. Sorry!

Het is al met al een frustrerende business, voor iedereen. Dat het niet beter wordt, maar alleen maar erger, dat is misschien nog wel het meest frustrerend.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies