​Online bestedingen stijgen naar € 10,66 miljard in eerste halfjaar 2017

​Online bestedingen stijgen naar € 10,66 miljard in eerste halfjaar 2017

Groei detailhandel is afkomstig van de online activiteiten

Vorig artikel Volgend artikel

In het eerste half jaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten €10,66 miljard uitgegeven aan online bestedingen. Dat is 13% meer ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het totaal aantal online aankopen komt in deze periode uit op 92,59 miljoen.

In heel 2017 worden naar verwachting 200 miljoen online aankopen (+13%) gedaan, voor een totaalbedrag van ongeveer € 22,6 miljard (+12%). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Producten en diensten

Van alle bestedingen aan producten en diensten wordt 23% online gedaan in het eerste half jaar van 2017 (HY1 2017), tegenover 21% in HY1 2016.

Van de € 10,66 miljard aan online consumentenbestedingen is € 5,89 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De overige € 4,77 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2016.

De productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty laten voor HY1 2017 de grootste groei in online bestedingen zien (respectievelijk 43% en 41%).

Nederlandse detailhandel

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: "Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws: het CBS meldt een groei van 3,3% in het eerste half jaar van 2017. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 48,9 miljard in de eerste zes maanden van 2017 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 5,9 miljard inmiddels 12,0% (was 10,6% in HY1 2016)."

Online activiteiten

Maar deze nieuw gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen.

Wijnand Jongen: "De verkopen in de winkelstraat zelf groeien derhalve nog altijd niet of nauwelijks, al zijn er positieve uitzonderingen, zoals de fysieke woonwinkels. De groei van 16% van online productverkopen vormt de basis van de groei van de Nederlandse detailhandel en is een uitdrukking van het veranderende aankoopgedrag van Nederlandse consumenten."

89% van de Nederlanders koopt online

In de eerste 6 maanden van 2017 wordt binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor 7% van alle aankopen van producten en diensten online gedaan. 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in dit eerste half jaar weleens een online aankoop gedaan, wat neerkomt op 12,4 miljoen online kopers.

Van het totaal aantal aankopen (92,59 miljoen) zijn er 73,26 miljoen toe te schrijven aan producten en 19,33 aan diensten. Het gemiddeld aantal online aankopen van een online koper neemt toe van 6,5 in HY1 2016 naar 7,4 in HY1 2017.

Gino Thuij, GfK: "De stijging van de online bestedingen komt voort uit het feit dat mensen voor steeds meer verschillende producten online aankopen doen. Ook het stijgend smartphonegebruik is een verklaring van de sterke groei."

Prognose voor 2017

De verwachting is dat de online bestedingen voor heel 2017 uitkomen op ongeveer € 22,6 miljard, wat een stijging zou betekenen van 12% ten opzichte van vorig jaar. Qua aantal aankopen wordt waarschijnlijk de grens van 200 miljoen bijna gehaald (+13%).

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies