Online31.05.2017

​Minder.nl geeft de ondernemer weer regie over zijn energiecontract


Voor de b2b-markt staat een volledig online salesmodel nog relatief in de kinderschoenen. De meeste bedrijven richten zich op lead generation of content marketing. Ondernemers kunnen zich echter heel goed zelf bedienen en dat bewijst Minder.nl met haar online salesmodel specifiek voor de zakelijke markt. Minder.nl is een online zakelijke energievergelijker en de eerste in Nederland die deze tool ook aanbiedt voor grootzakelijke energieverbruikers. Zij waagden de stap naar b2b e-commerce en dit blijkt heel goed te werken in de energiemarkt.

Misschien leent e-commerce zich wel extra goed voor een onderwerp als ‘energie’. Hoe vaak word je als ondernemer niet gebeld door een tussenpersoon op de energiemarkt met een prachtig aanbod voor een energiecontract? Of het werkelijk een aantrekkelijk aanbod is, blijft moeilijk inschatten aan de telefoon. Daarom wilde Minder.nl met e-commerce de regie weer terugggeven aan de partijen die daadwerkelijk betrokken zijn bij het afsluiten van een energiecontract: de leveranciers en de (energie afnemende) bedrijven. De klein- en grootzakelijke afnemer kan op Minder.nl zelf online energie vergelijken en inkopen in plaats van zelf offertes opvragen of een intermediair inschakelen. “Wat we zien bij Minder.nl is dat ondernemers het waarderen om zelf de controle en ruimte te hebben een overwogen keuze te maken,” vertelt Rob Leek, eigenaar van Minder.nl. “Tegelijkertijd zien we ook dat een goede klantenservice belangrijk blijft, omdat sommige ondernemers alsnog graag een belletje plegen voordat zij het contract afsluiten. Blijkbaar wordt ons platform en service gewaardeerd, want onze gemiddelde klantenscore is een 9. Dat is precies waar we het voor doen!”

De rol van Minder.nl is goed te vergelijken met de rol van Independer in de consumentenmarkt. Beide partijen maken het tussenpersoonkanaal volledig digitaal: de een voor de b2b-energiemarkt en de ander voor de b2c-verzekeringsmarkt. Dat het concept werkt zie je ook aan de gevestigde en reeds lang bestaande online vergelijkers voor consumenten zoals Energieleveranciers.nl of Energievergelijken.nl en het feit dat het aantal online overstappers jaarlijks nog steeds groeiende is. Deze trend is eveneens gesignaleerd door de ACM.

Digitalisering energiesector bleef achter

Minder.nl is gevestigd in Amsterdam en is in september 2015 van start gegaan. Direct vanaf de start heeft het bedrijf een aanzienlijke groei in klanten en omzet doorgemaakt. Ook de organisatie breidt zich steeds verder uit: in de beginperiode bestond de scale-up uit twee man, inmiddels werken er acht mensen fulltime. Rob en zijn inmiddels toegetreden compagnon Arno Feenstra, stellen drie kernwaarden voorop: transparantie, eenvoud en bovenal een eerlijk vergelijk. De naam ‘Minder.nl’ is bewust gekozen, het staat voor ‘minder moeite’ en ‘minder kosten’. Het idee voor Minder.nl ontstond enkele jaren geleden toen Rob signaleerde dat de digitalisering in de zakelijke energiewereld achterbleef. Als marketing manager b2b bij een grote energieleverancier constateerde hij daarbij dat de afhankelijkheid van intermediairs (40% van de markt) groot was, zowel leveranciers als afnemers hadden weinig controle over het proces voor het afsluiten van een energiecontract. Vanuit de drive om dit proces te verbeteren is Minder.nl ontstaan.

De uitdaging

Nu het online platform ruim anderhalf jaar draait, staan Rob en Arno niet stil. Dagelijks werken ze nauw samen met developers aan de doorontwikkeling van hun tooling. De uitdaging is om het voor ondernemers zo efficiënt mogelijk te maken om met een minimale tijdsbesteding het scherpste energiecontact uit de markt te vinden. Minstens zo hard werken Rob en Arno aan het kenbaar maken van het online platform: “Het aantal klanten dat online een energiecontract afsluit is flink groeiende”, zegt Rob, “maar een deel van de ondernemers heeft het online zakelijke energie vergelijken nog niet ontdekt terwijl het zo simpel is en geld bespaart. Daarom is ons doel om ervoor te zorgen dat iedere zakelijke afnemer die denkt aan een energiecontract, direct aan Minder.nl denkt.”