Online27.06.2017

‘Milan’ is het vervolg op ‘Iris’ de succesvolle online game tegen pesten


Pesten is iets van alle tijden. Alleen in het digitale tijdperk beperkt het zich niet alleen meer tot de klas en op het schoolplein, het gaat nu 24/7 door. Veel kinderen hebben hiermee te maken: of ze nu omstander zijn, zelf pesten of gepest worden. KRO-NCRV lanceert daarom in samenwerking met Stichting Kikid een online game om dit probleem aan te pakken: ‘Milan’. Milan is de naam van de fictieve hoofdpersoon van de game. Met hem kunnen jongeren in gesprek gaan en samen met Milan proberen het pesten te stoppen.

Iris

In het najaar van 2016 lanceerde de KRO-NCRV Iris the Game in samenwerking met de verschillende organisaties die zich hard maken voor een veilig klimaat op school.

Iris the Game was gebaseerd op een zelfsturende dialoog met de gebruiker, gebaseerd op echte verhalen. Voor veel jongeren voelde de dialoog-engine van Iris zo levensecht aan dat ze interacteerden met Iris alsof ze een echt bestaand persoon was. En dat niet via de leraar, niet via de ouders, geen top-down televisie programma, maar door directe communicatie op het niveau van een jongere in de doelgroep.

Op het drukste moment met de meeste gebruikers ontving Iris 19.000 appjes per dag van de gebruikers. En ook de sector zag de meerwaarde van ‘Iris, the game’. De game won 2 gouden Spinawards en werd genomineerd voor de TV-beelden.

Milan

Milan is nu de opvolger van Iris. Milan reageert via een guided dialog geschreven met de hulp van kinderen uit de doelgroep en verrijkt met gesproken berichten, Snapchats, video en foto’s die tijdens de Week Tegen Pesten wordt gelanceerd.

Het verschil met Iris zit hem in verschillende functionaliteiten en Milan probeert grip te krijgen op de groepsdynamiek; gaat hij mee in het pesten of niet? Ook wordt de game speelbaar op Snapchat.

Week Tegen Pesten

Ook dit jaar is de KRO-NCRV de samenwerking aangegaan met stichtingen die veel hebben betekend in de opbouw van het verhaal, maar ook in de plek van Milan in de klas, door bijvoorbeeld het project op scholen onder de aandacht te krijgen.

De Week Tegen Pesten is van 18 tot en met 22 september 2017. Milan start op zondag 17 september 2017.

[Afbeelding © Brian Jackson – Fotolia]

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne