Kampioenskoorts Feyenoord ook online in volle gang

Kampioenskoorts Feyenoord ook online in volle gang

Vorig artikel Volgend artikel

Ruim 18 jaar geleden veroverde Feyenoord voor het laatst de landstitel. Nu de stadionclub na vele magere jaren eindelijk de koppositie weer heeft veroverd, wordt in Rotterdam en omstreken al voorzichtig feest gevierd. Expand Online (part of Dept) deed onderzoek naar het zoekgedrag van supporters met behulp van Google data.

Het laatste kampioenschap van Feyenoord is zelfs zo lang geleden dat de Google data niet ver genoeg teruggaan. In 1999 was Google, destijds een uit de hand gelopen studieproject, namelijk pas een half jaar oud. Dat een overwinning in de eredivisie al een hele tijd geleden is, blijkt ook uit het zoekgedrag. Veel ‘supporters’ kunnen zich deze tijd zelfs niet meer herinneren, en schakelen de hulp van het alwetende Google in.

image-1
Bron: Google Trends Web Search 1 mei 2017 – Top 5 stijgende zoekopdrachten gerelateerd aan Feyenoord

Dit seizoen verbetert Feyenoord het eigen clubrecord. Nooit eerder stond de club zoveel dagen onafgebroken bovenaan de ranglijst. De eredivisie competitie beginnen met een 5-0 overwinning was al voldoende om de hoop te doen laten leven. Maar ondanks de goede positie op het Teletekst-overzicht, zette Ajax continu de achtervolging in. Door een slechte reeks van Feyenoord was het zelfs ongekend spannend, en hield heel Rotterdam de adem in. Het zal toch niet zo zijn dat dit seizoen weer wordt misgegrepen?

Toen Ajax op 23 april met 1-0 van PSV verloor door een doelpunt van Locadia, wist het legioen het eindelijk zeker: Feyenoord wordt kampioen! Hoe we dat weten? Het zoekgedrag naar “Huldiging Feyenoord” ging ineens drastisch omhoog!

image2
Bron: Google Trends Web Search 14 april 2017 – 25 april 2017

Als we kijken naar het zoekvolume in Nederland naar de traditionele top 3 voetbalclubs over het afgelopen jaar (zie kaart links), zien we dat in bijna alle provincies Feyenoord de bovenliggende partij is. PSV is niet geheel verrassend de absolute favoriet bij de Brabanders en Limburgers. Ajax mag zichzelf enkel de zoekvolume-kampioen van Flevoland noemen.

De laatste maand is dit beeld veranderd (zie kaart rechts). De kampioenskoorts van Feyenoord is in het hele land merkbaar, en dat uit zich ook online. De Rotterdammers domineren het online zoekvolume in die periode.

image3
Bron: Links – Google Trends Web Search 1 mei 2016 t/m 1 mei 2017; Rechts – 1 april 2017 t/m 1 mei 2017

Ook bij de Officiële Feyenoord Fanshop moet het haast wel een gekkenhuis zijn met al die glory hunters. Normaal is het lastig om aan het eind van het seizoen de oude fanartikelen nog van de hand te doen. Al helemaal nu hoofdsponsor Opel plaats maakt voor Qurrent. Maar als we naar de Google Shopping data kijken, dan zien we dat de vraag naar Feyenoord merchandise de afgelopen week juist verdrievoudigd is!

image-4
Bron: Google Trends Google Shopping 1 mei 2016 t/m 1 mei 2017

Volgens Google zijn vooral de shirts en trainingspakken erg in trek. Een blik in de webshop bevestigt dit: het thuisshirt voor volwassenen is inmiddels al helemaal uitverkocht en van de trainingspakken en uitshirts zijn er nog maar een aantal maten beschikbaar. Begrijpelijk, want als het volgende kampioenschap weer zo lang op zich laat wachten, gaan deze geheid de geschiedenisboeken in.

Als we Facebook moeten geloven, zullen er op 7 mei zo’n 28.000 mensen bij het kampioensfeest 2016/2017 op de Coolsingel aanwezig zijn – and the numbers are still counting. Het event “Ajax kampioen 2016-2017” had eerder zo’n 6.000 geïnteresseerden, maar lijkt inmiddels offline te zijn gehaald. Desalniettemin mogen de Amsterdamse supporters voorzichtig al gaan uitkijken naar een huldiging voor Europees succes…

Dit artikel is geschreven door Mandy van Rossum en Maudy Ballijns, online marketing consultants bij Expand Online (part of Dept).

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies