Online02.11.2017

Horeca-ondernemers zijn niet bepaald meer blij met Thuisbezorgd


en komen in actie

Het wordt steeds meer en meer gedaan: eten thuis laten bezorgen. Want we hebben het allemaal al druk genoeg en hoe fijn is het dan als je via een app je eten tot aan de voordeur kunt laten brengen. Thuisbezorgd.nl is hierin natuurlijk de grootste partij, maar Deliveroo timmert ook aardig aan de weg en is bezig met een uitbreiding van diensten. De twee zijn niet helemaal vergelijkbaar in wat ze aanbieden aan restauranthouders, maar voor de gebruiker betekent het wel hetzelfde: even klikken op je smartphone en je eten wordt tot aan de deur gebracht.

Maar nu is er dus een relletje aan het ontstaan, want horeca-ondernemers zijn niet meer zo blij met Thuisbezorgd. Het probleem zit ‘m in de commissie die restauranthouders moeten betalen voor de app. De tarieven gaan omhoog naar 13 procent van de order. Wanneer je je bedenkt dat dat jaren geleden nog maar 6 procent was, dan kun je zelf ook uitrekenen dat het steeds duurder wordt en in sommige gevallen dus ook niet echt rendabel meer.

Oproep: rechtstreeks bestellen

Wat veel restaurants en eetcafés doen is dat ze mensen proberen te verleiden om rechtstreeks bij hen een bestelling te plaatsen en dus niet via Thuisbezorgd. Zo krijg ik van de Indo bij mij in de buurt standaard bij iedere bestelling een briefje met een code zodat ik op hun website kan bestellen en daar dan iets extra’s gratis bij krijg. En zo zijn er veel meer horecazaken die dat doen. De reden dat ik daar zelf lang niet altijd gebruik van maak is gemak: wanneer je Thuisbezorgd opent kun je uit zoveel dingen kiezen, dat ik het simpelweg vergeet om naar de website van de Indo te gaan wanneer ik heb besloten dat te gaan eten.

Maar goed: het resultaat van de aangekondigde commissiestijging is nu dat horeca-ondernemers in opstand komen, zoals in Tilburg meldt Omroep Brabant. Daar vond gisterenavond een boycot plaats van verschillende zaken waar je döner en pizza kunt krijgen. Maar liefst 40 restaurants namen geen bestellingen aan via Thuisbezorgd.

Horeca in actie

En het gaat zelfs nog verder: ondernemers in Twente waren het hele gedoe met Thuisbezorgd zo zat dat ze een petitie zijn gestart:

Via de website horeacainactie.nl kunnen horeca-ondernemers zich aanmelden om de petitie te steunen. Het is overigens niet bekend hoeveel ondernemers dat al gedaan hebben.

Eén van de dingen waar de ondernemers zich over opwinden – naast de verhoging van tarieven – is de zogeheten pariteitsclausule. Het staat in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden dat de horeca-ondernemer op zijn eigen website producten niet goedkoper mag aanbieden dan in de Thuisbezorgd-app. Aangezien er tegen dit soort clausules in andere Europese landen ook al wordt opgetreden, is het niet geheel ondenkbaar dat dat in Nederland ook gaat gebeuren, alleen is het nu nog niet zo ver.

De oprichter van Thuisbezorgd Jitse Groen zegt tegen HP de Tijd er helemaal niet zo van onder de indruk te zijn: “onze omzet stijgt flink, dus die van de ondernemers in onze app vast ook”.

Gunfactor?

Op de lange termijn zal het denk ik aankomen op de gunfactor. Wanneer je vaak genoeg iets bestelt bij een ondernemer bij jou in de buurt, en hij blijft je lief vragen om dat rechtstreeks bij hem te doen, dan zal je daar uiteindelijk voor zwichten. Neemt niet weg dat het voordeel van alles in één app toch ook groot is, want bestellen doe je via Thuisbezorgd wanneer je honger hebt, en dan kan gemak het zomaar weer gaan winnen.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl