Online20.01.2017

​Het beïnvloeden van het online koopgedrag


Overkomt het jou ook weleens dat je in de supermarkt bij de kassa aankomt en je veel meer spullen op de band legt dan vooraf gepland? Of bij het bezoeken van een woonwarenhuis, toch ook nog even die waxinelichtjes en die handige houdbaarheid bakjes meeneemt. Hoe komt dat toch? Er zijn een aantal manieren die wordt gebruikt om ons bewust, maar vooral onbewust te beïnvloeden.

Maar hoe gaat dat online? We proberen als webshop ook de fysieke winkel na te bootsen als het gaat om upsell en cross sell. Uiteindelijk willen we een zo’n hoog mogelijke orderwaarde creëren. Ook dit gebeurd online door het beïnvloeden van het onderbewustzijn. Laten we er 3 uitlichten.

Verkoopprijs

Volgens MediaScopeInc. is een aantrekkelijke verkoopprijs de grootste impulsaankoop beïnvloeder.

Tijdens het bezoeken van verschillende webshops zien we de ene na de andere aanbieding voorbijkomen. Het is ook geen verrassing gezien de heftige concurrentie online. Het geven van een introductiekorting of het geven van een laagste prijsgarantie zijn bewezen middelen. Maar hoe zit het met het doen van een productaanbieding? Het geven van een korting op een bepaald product kan een mega impact hebben op het koopgedrag.

Een goed voorbeeld is Amazon.

koopgedrag1
koopgedrag1

Amazon doet hier 3 dingen om de consument te beïnvloeden.

  • Door het tonen van de oude en nieuwe prijs gecombineerd met een korting%, spreekt de korting nog meer tot de verbeelding.
  • Door gebruik te maken van sociale bewijskracht dmv het vermelden van reviews wordt de consument geholpen bij zijn keuze.
  • Het toevoegen van urgentie, in dit geval het tonen van de duur van de aanbieding, zorgt voor een snellere beslissing.

Productaanbevelingen

Een ander voorbeeld van het online beïnvloeden van de consument om hem meer te laten kopen zijn productaanbevelingen.

Toolmax, een Nederlandse onlinespecialist op het gebied van elektrisch gereedschap is een goed voorbeeld. Zelfs wanneer het gaat om specialistische producten als elektrisch gereedschap, zijn er nog genoeg suggesties. Zowel gerelateerde producten als alternatieven.

koopgedrag2
koopgedrag2

Toonaangevende retailers zoals Toolmax maken gebruik van voorspellende inzichten om gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen. Door machine-learning algoritmes kunnen er real-time persoonsgebonden, relevante producten worden getoond.

Sociale Bewijskracht (Word-of Mouth)

“Since 95 percent of the people are imitators and only 5 percent initiators, people are persuaded more by the actions of others than by any proof we can offer.”

-Cavett Robert

Wanneer een vriend met dezelfde interesses een product aanbeveelt, wordt je nieuwsgierig en wil je meer over het product weten. Of als een fan bent van een beroemdheid en deze draagt kleding van een bepaald merk, zorgt dat ervoor dat je waarschijnlijk meer geïnteresseerd raakt in dat merk.

Sociale bewijskracht heeft een enorme impact op het onderbewustzijn. We weten niet altijd wat de kwaliteit is van een bepaald product, tenzij we het eerst hebben bekeken in een fysieke winkel. Als je dat niet hebt gedaan, dan wordt het product op een andere manier door jou beoordeeld. Wat als het product niet helemaal overeenkomt met de beschrijving op de site? Dan moeten we moeite doen om het product terug te sturen. Misschien kost het retourneren zelfs extra.

Hier komt de sociale bewijskracht in het spel. Als we nog niet overtuigd zijn en er is twijfel dan kijken we naar de reviews om te kijken of andere klanten tevreden zijn.

Bij Tehnosila, een van de marktleiders in Rusland in consumentenelektronica, is er samen met Retail Rocket een A/B test uitgevoerd van de abandoned cart e-mail. 1 versie bevatte het product zonder review en de andere versie bevatte wel een review. De resultaten liegen er niet om; volgens de testresultaten steeg door het toevoegen van “product review” in de abandoned shopping cart de CTR, CTOR en conversie met respectievelijk 10,6%, 36,1% en 12,5%!

koopgedrag3
koopgedrag3

Welke methoden gebruik jij om het onbewust koopgedrag te beïnvloeden op uw site?

Norman Blokdijk

Norman Blokdijk is personalisatie specialist. Van de ruim 20 jaar ervaring in marketing en sales, helpt hij de laatste 10 jaar dagelijks bedrijven bij personalisatie trajecten. Naast het schrijven van blogs, spreekt hij ook regelmatig voor grote groepen op verschillende evenementen over dit onderwerp. In zijn vrije tijd sport hij graag en om zijn werkdag vol energie te beginnen, start hij regelmatig zijn dag met een bezoek aan de sportschool.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen