Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dit is het tijdperk van het ongebreideld consumentisme: we weten inmiddels niet meer beter dan dat er bijna elke week een excuus wordt opgetrommeld om ons aan te zetten om meer te kopen. De economie moet natuurlijk wel een opwaartse trend blijven behouden en als we niet blijven kopen maar alleen kijken, kijken komt dat niet goed.
Gelukkig zijn ze in de VS een stuk beter in redenen verzinnen om te kopen, dus komt na Singles Day, Black Friday en Cyber Monday de volgende koopdag al weer langs: Green Monday. Het is de tweede maandag in december, die doorgaans twee weken voor kerst valt.
Gewoon maandag
Die maandag is een punt waarop mensen die Black Friday hebben gemist een tweede kans krijgen en waarbij ze zeker weten dat wat ze bestellen ook voor de kerst gaat aankomen. De dag is origineel bedacht door eBay, omdat het voor de veilingsite de dag was waar ze het meeste omzet maakten.
Op de een of andere manier is die naam gepakt en hebben andere online retailers daar ook weer deals aan vast gehangen, zodat er een soort tweede Cyber monday zou ontstaan waarop mega-omzetten werden gerealiseerd. Prima. Ze doen maar.
Import
Nu gaan de Nederlandse online winkels hier ook op inhaken natuurlijk. Dat betekent dat we het hele weekend van volgende week (Black Friday duurde ook een week hier) weer allerlei kortingen kunnen krijgen. Hoeveel e-commerce bedrijven er aan zullen mee doen is niet helemaal duidelijk op dit moment, want de meeste mensen hebben geen idee wat Green Monday is. 2017 is blijkbaar het eerste jaar dat er meetbaar op gezocht is, dus de ontwikkeling van Green Monday naar het allesverslindende ‘evenement’ dat Black Friday dit jaar is gemaakt is nog wel even van ons verwijderd. Nog heel lang, hopelijk.
Geef gewoon korting
Niet om het een of ander, maar we hebben niet nóg meer verzonnen koopjesdagen nodig waarbij we gebombardeerd worden door retailers die proberen in te haken op een niet bestaande trend, om ons als consumenten nauwelijks interessante kortingen te geven. Als je zo graag aan het einde van het jaar wil verkopen, verlaag dan je prijzen gewoon in december.
Uiteindelijk is korting gewoon korting, dus als een retailer een goede deal heeft maakt het niet uit wat de naam die er achter zit is, maar de marketing er om heen, daar zit toch niemand op te wachten?
[Afbeeldingen © merrvas – Adobe Stock]
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Verder lezen over Online Marketing
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Online22.01.2024
Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?
Social Media28.12.2023
Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen
Marketing14.12.2023
Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’
DC Business26.10.2023
Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
Marketing06.09.2023
HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesVerder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023