Google introduceert de onzichtbare reCAPTCHA

Google introduceert de onzichtbare reCAPTCHA

Vorig artikel Volgend artikel

Het zat er al aan te komen, maar nu is het ook echt zover: Google heeft de onzichtbare reCAPTCHA officieel geïntroduceerd. Je hoeft op websites niet meer expliciet aan te geven dat je een geen robot bent, Google vogelt dat nu zelf op de achtergrond uit zonder dat jij daar iets van merkt. Volledig onzichtbaar voor de gebruiker.

Lastig voor bots; gemakkelijk voor mensen

Voor Google is het van belang om mensen en computer gestuurde bots van elkaar te onderscheiden, bijvoorbeeld om websites te beschermen tegen spam, maar dat is een lastige klus. Vandaar dat reCAPTCHA werd ontwikkeld, waarmee mensen zich kunnen onderscheiden van de bots. Voor wie de naam reCAPTCHA gek vindt klinken: het is een afkorting en wel van completely automated public turingtest to tell computers and humans apart. Ooit moest je dat doen met het overtypen van tekst, maar sinds een paar jaar volstaat dus een vinkje naast het vakje 'ik ben geen robot'. Maar ook dat vinkje is nu dus overbodig geworden want het is Google gelukt om dit volledig onzichtbaar én betrouwbaar uit te voeren. Mensen merken er niks van; robots worden geweigerd.

De techniek die zelf gaat bepalen of jij een robot bent of niet noemt Google de Advanced Risk Analysis-technologie. Google's systeem heeft op basis van machine learning een eigen 'instinct' opgebouwd dat ingezet gaat worden.

Webmasters hebben nu de keuze uit twee verschillende manieren om websites te beveiligen: met een checkbox of de onzichtbare versie. Is een website beveiligd met de onzichtbare ReCAPTCHA dan ga jij hier dus niets van merken. Maar wanneer Google iets verdachts detecteert, dan zal er nog steeds een 'puzzel' opgelost moeten worden.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies