Google advertentie-filter voor Chrome komt er snel aan

Google advertentie-filter voor Chrome komt er snel aan

Niet alleen maar goed nieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Google gaat binnenkort Chrome aanpassen met technologie die de meest irritante advertenties op websites gaat wegstrippen, zo zeiden ze gisteren volgens Adage. Het gaat om de eigen adblock-functie, waar al geruchten over rondgingen.

Uitgevers kunnen zien wat voor impact dat op ze heeft, want Google levert er meteen een tooltje bij dat "The Ad Experience Report" heet en elke website een score geeft en daarbij specifiek laat zien welke advertenties onder de categorie 'irritant' vallen.

Wat is allemaal irritant volgens Google? Popups, advertenties die knipperen, van kleur veranderen of die gebruikers dwingen om meerdere seconden te wachten totdat ze door kunnen naar de content die ze wilden zien.

We denken dat het goed kunnen laten zien van reclame heel, heel belangrijk is voor de toekomst van het internet. Adblockers zijn een groot probleem voor de desktop en dat is al jaren zo.
- Sridhar Ramaswamy, Google

Beter voor iedereen

De verandering is aangezwengeld door de Coalition for Better Ads, waar naast Google ook Facebook en allerlei andere belangrijke advertentiepartijen in zitten. Ze hopen dat het ingebouwde filter er voor zal zorgen dat minder mensen een adblocker zullen installeren en/of gebruiken.

Op mobiele apparaten (die steeds meer gebruikt worden voor alles) is het gebruik van adblockers nog te overzien met een gebruikerspercentage van 1 procent voor adblockers. Op desktop zit het al op bijna 20 procent en als dat ook op mobiel gebeurt gaat het veel inkomsten schelen voor uitgevers.

Betaald blokkeren

Een andere optie die Google gaat inbouwen zal misschien minder goed vallen: de mogelijkheid om voor een geldbedrag een advertentie-vrije pagina te krijgen. Dat wordt dan betaald via Google Play, dus daar krijgt Google dus ook een klein percentage van. Wie er ook wie betaalt, Google zit er altijd tussen.

Als Google dit wil doen betekent dat ook dat ze een manier hebben om adblockers van derde partijen uit te schakelen of in elk geval te omzeilen en dat zou dus wel betekenen dat het hele advertentie-ecosysteem straks door Google heen loopt en je er ook niet meer aan zult kunnen ontsnappen. Aan de andere kant: waar een advertentie is, komt er een manier om die te omzeilen, dus de dans tussen adverteerders, bezoekers en adblockers zal nog niet afgelopen zijn.

Wanneer de verandering in Chrome gaat komen is niet duidelijk, maar het zou zomaar eens kunnen betekenen dat alternatieve (en heel competente) browsers opeens een stuk populairder gaan worden. Wordt vervolgd.

[Header © asnidamarwani - Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies