Online14.09.2017

EU privacywetgeving 2018: 7 veranderingen voor online marketeers


Hou je maar vast voor de GDPR

Weten jouw klanten welke data je over hen verzamelt, bewaart en gebruikt? Kunnen ze die gegevens bekijken, wijzigen of laten verwijderen? En hebben ze eigenlijk wel toestemming gegeven voor dat gebruik? Nee? Stroop je mouwen dan maar op. Vanaf 25 mei 2018 is de nieuwe Europese privacywetgeving (GDPR) van kracht. Dit zijn de 7 grootste veranderingen voor online marketeers.

1. De klant wordt weer koning (over al zijn data)

Consumenten krijgen met de nieuwe privacywet veel meer te zeggen over hun data. Zo moeten ze al hun persoonlijke gegevens kunnen inzien. Alles? Alles. De wet zegt: ‘“Personal data” means any information relating to an identified or identifiable natural person.’ Dat is niet niks: veel bedrijven beschikken immers over gegevens waarvan ze hun klanten liever niet vertellen dat ze die hebben. Bovendien moeten klanten onjuiste informatie kunnen (laten) corrigeren of verwijderen. En – niet onbelangrijk – gegevens waarvan het niet evident is dat je ze nodig hebt voor je dienstverlening mag je pas opslaan en gebruiken als klanten daar expliciet toestemming voor hebben geven.

2. 100% overzicht over je datastromen

Weet jij van al je klanten precies welke informatie je hebt? Waar het staat? Wat ermee gebeurt? Of je toestemming hebt om het te gebruiken? Dit in kaart brengen is een mega-zoektocht die zich waarschijnlijk uitstrekt over meerdere kanalen en systemen. Ook het gebruik van gegevens die je op andere platforms deelt, of die je zelf van andere kanalen haalt, moet je kunnen verantwoorden. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen.

3. Data toegankelijk maken, maar hoe?

Heb je alle datastromen in kaart gebracht, dan heb je keuzes te maken over hoe je de nieuwe privacywet implementeert. Door het inzien en aanpassen van informatie makkelijk voor je klanten te maken, bijvoorbeeld met een klantpagina met een eigen profiel, draag je bij aan een positieve (online) ervaring. Waarschijnlijk moet je hoe dan ook investeren in nieuwe software die data van verschillende plekken koppelt en toegankelijk maakt, zonder in te leveren op veiligheid.

4. Profiling mag nog, maar alleen met toestemming

Op sectoren die gebruikmaken van profiling om hun klanten producten, diensten en gepersonaliseerde informatie te bieden, heeft de GDPR de grootste impact. Denk aan verzekeraars en banken die gegevens opvragen bij het BKR om te bepalen welke premie iemand moet betalen, of welk rentepercentage er op een hypotheek komt. Maar ook aan webshops die bannering gebruiken. Geruisloos en geautomatiseerd informatie opslaan is er niet meer bij. Pas als je klanten expliciet toestemming geven, mag je hun data gebruiken.

5. Eerlijk wordt het nieuwe stiekem

Waarom moet iemand bij het bestellen van een boek zijn geboortedatum invullen? Hoe kan het dat de schoenen die hij in een webshop bekeek even later opduiken op een nieuwssite? Hoe wordt de premie voor zijn inboedelverzekering eigenlijk berekend? De GDPR spoort bedrijven aan op dit soort klantvragen een antwoord te geven. Hier is een mooie uitdaging weggelegd voor marketeers. Overtuig je klanten ervan dat het ‘afstaan’ van hun gegevens niet alleen jou, maar ook hen iets oplevert. Vermijd taai en juridisch taalgebruik, wees openhartig en helder.

Als je niet voorbereid bent op de veranderingen ga je volgend jaar echt nat.
Als je niet voorbereid bent op de veranderingen ga je volgend jaar echt nat.

6. Documenteren, documenteren, documenteren

Alle procedures die je implementeert rond het opslaan en gebruiken van data, moet je goed intern vastleggen. Zo kun je aantonen dat je inderdaad toestemming hebt verworven, dat je data niet langer bewaart dan nodig, en niet op andere manieren gebruikt dan afgesproken.

7. Meer controle en hogere boetes

Vorm een projectteam dat kennis over de GDPR en haar implicaties verzamelt, als je dat nog niet hebt. De gevolgen bij overtreding zijn namelijk niet gering. Nu de Nederlandse wetgeving is vervangen door Europese, is er meer en strengere controle mogelijk op de uitvoering. Wie de wet overtreedt riskeert hoge boetes: tot 20 miljoen of (voor bedrijven met een omzet van meer dan een half miljard) maximaal 4% van de jaaromzet, per overtreding.

Extra tip: overleg met je leveranciers

Veel van je gegevensverwerking gebeurt waarschijnlijk in software van een externe partij. Vraag je leverancier(s) om tijdig een versie te leveren die aan de GDPR voldoet. En ga ook vast in gesprek over andere aanpassingen die eraan komen, zoals de Electronic Privacy Directive. Brussel is namelijk nog niet klaar met de regulering van privacy.

Jouw marketingteam is gelukkig niet het enige dat iets met de nieuwe privacywet moet. Neem een kijkje bij je collega’s om je aanpak te bepalen. Op donderdag 12 oktober vertelt Stefan van Ballegooie hoe verzekeraar Allianz met de GDPR omgaat. Zijn lezing is gratis te bezoeken op het digital-marketing-event GX Connect in Utrecht.

[Afbeeldingen © gustavofrazao – Adobe Stock]

Verder lezen over Europa

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

Het feit dat Apple ontwikkelaars een extra vergoeding aanrekent wanneer hun apps meer dan 1 miljoen keer worden gedownload in een jaar is niet bij iedereen positief geland. Sterker nog, bij ongeveer iedereen behalve Appl...

Mobile21.03.2024

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken

Zelfs mensen van dertig, veertig jaar oud hebben het: even iets opzoeken op TikTok betekent meestal dat je wel wat langer in de app blijft hangen. Al die korte leuke filmpjes met onderwerpen die je leuk vindt: dat is ook...

Social Media19.02.2024

TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Apple staat bekend om zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem, maar nu moet het toch met de billen bloot: het moet sideloading mogelijk maken. Bij het sideloaden van apps is het mogelijk om naast de App Store een app al...

Mobile26.01.2024

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Waar zijn de 2 euro munten?

De eerste tien dagen van dit jaar bracht ik door op een roadtrip van Nederland via België, Frankrijk en Spanje (incl. Gibraltar) naar Portugal, maar daarover over enkele dagen meer. Met name op de reis door Spanje begon...

Nieuws17.01.2024

Waar zijn de 2 euro munten?

In Spanje en Portugal vind je ze nauwelijks

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes

Verder lezen over Wetgeving

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Welkom in de dynamische wereld van online gokken, waar iedere klik je kan brengen naar een nieuw avontuur. Precies in het midden van deze digitale ontdekkingsreis vinden we het casino zonder Cruks, een oase voor spelers...

Entertainment09.04.2024

Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

Je kinderen onder de 14 jaar op TikTok? In Florida kun je daarvoor worden gestraft. Er is een wet aangenomen die het strafbaar maakt voor kinderen onder de 14 om zich op social media te begeven. De wet gaat pas per 1 jan...

Social Media27.03.2024

​Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden

​Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie

De Verenigde Staten klagen Apple aan omdat het meent dat het misbruik maakt van zijn macht in de smartphonewereld. Of het geïnspireerd is door de vele klachten en onderzoeken van de EU rondom monopolies is onbekend. Wel...

Mobile22.03.2024

​Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

Het feit dat Apple ontwikkelaars een extra vergoeding aanrekent wanneer hun apps meer dan 1 miljoen keer worden gedownload in een jaar is niet bij iedereen positief geland. Sterker nog, bij ongeveer iedereen behalve Appl...

Mobile21.03.2024

De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het

Apple staat bekend om zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem, maar nu moet het toch met de billen bloot: het moet sideloading mogelijk maken. Bij het sideloaden van apps is het mogelijk om naast de App Store een app al...

Mobile26.01.2024

​Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het