De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Steeds meer bedrijven maken gebruik van zogenaamde chatbots. Zo is er een chatbot die voor jou je verkeersboete kan aanvechten en er is een chatbot die je kan helpen met je boekhouding. Eneco heeft nu ook een intelligente chatbot op Facebook Messenger in gebruik genomen. Klanten van de energieleverancier kunnen aan de hand van een paar simpele vragen de meterstand doorgeven en ook direct inzicht krijgen in hun jaarrekening voor stroom en gas.
Op dit moment krijgen klanten van Eneco iedere maand een e-mail met de vraag om hun meterstanden door te geven. Die mail zullen klanten nu nog steeds krijgen, maar van daaruit is het nu mogelijk om door te klikken naar de chatbot in Facebook Messenger. In een dialoog met deze chatbot kun je als klant eenvoudig jouw meterstanden doorgeven. Het doel hiervan is dat het energiezaken regelen nog laagdrempeliger worden.
Gebruiksgemak
“Wij zijn altijd op zoek naar manieren om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken“, aldus Joos Luteijn, Manager Digital bij Eneco. “De chatbot in Facebook Messenger is daar weer een mooi voorbeeld van. Facebook Messenger is een kanaal waar onze klanten al heel bekend mee zijn. En zo maken we meterstanden doorgeven nog makkelijker.” Daarbij komt dat steeds meer Facebook-gebruikers intensiever gebruik maken van Messenger. Sinds kort kun je daar bijvoorbeeld ook live-video’s mee maken en versturen. Volgens Facebook maken tegenwoordig meer dan 1 miljard mensen gebruik van het netwerk en dus is de stap naar dit platform voor Eneco een logische.
Opkomst van chatbots
Het doel van Eneco is om de chatbot in de toekomst door te ontwikkelen naar een chatbot met kunstmatige intelligentie, met als uiteindelijke doel de dialoog met klanten écht open te stellen.
Overigens is de inzet van chatbots volop in opkomst in ondermeer de Verenigde Staten en Azië. Deze bots worden zelfs al genoemd als de opvolgers van apps. In Europa staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Eneco is dan ook de eerste energieleverancier die deze dienst aanbiedt via Facebook Messenger. In onderstaande video zie je hoe de chatbot werkt.
Verder lezen over App
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordAutomotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Messenger
Social Media24.11.2023
Deze functie willen we heel graag op WhatsApp
Online06.11.2023
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?
Social Media20.09.2023
Hè hè, WhatsApp komt eindelijk met zijn iPad-app
Social Media25.08.2023
Meta stopt met Messenger Lite
Online21.07.2023
WhatsApp nu een nummer dat niet in je telefoon staat
Social Media27.06.2023
Telegram begint meer op anderen te lijken: krijgt Stories
Social Media05.06.2023
WhatsApp-alternatief Signal weg uit NL als EU beleid aanneemt
Social Media30.05.2023