Eneco zet een intelligente​ chatbot in via Facebook Messenger

Eneco zet een intelligente​ chatbot in via Facebook Messenger

Vorig artikel Volgend artikel

Steeds meer bedrijven maken gebruik van zogenaamde chatbots. Zo is er een chatbot die voor jou je verkeersboete kan aanvechten en er is een chatbot die je kan helpen met je boekhouding. Eneco heeft nu ook een intelligente chatbot op Facebook Messenger in gebruik genomen. Klanten van de energieleverancier kunnen aan de hand van een paar simpele vragen de meterstand doorgeven en ook direct inzicht krijgen in hun jaarrekening voor stroom en gas.

Op dit moment krijgen klanten van Eneco iedere maand een e-mail met de vraag om hun meterstanden door te geven. Die mail zullen klanten nu nog steeds krijgen, maar van daaruit is het nu mogelijk om door te klikken naar de chatbot in Facebook Messenger. In een dialoog met deze chatbot kun je als klant eenvoudig jouw meterstanden doorgeven. Het doel hiervan is dat het energiezaken regelen nog laagdrempeliger worden.

Gebruiksgemak

"Wij zijn altijd op zoek naar manieren om het onze klanten zo makkelijk mogelijk te maken", aldus Joos Luteijn, Manager Digital bij Eneco. "De chatbot in Facebook Messenger is daar weer een mooi voorbeeld van. Facebook Messenger is een kanaal waar onze klanten al heel bekend mee zijn. En zo maken we meterstanden doorgeven nog makkelijker." Daarbij komt dat steeds meer Facebook-gebruikers intensiever gebruik maken van Messenger. Sinds kort kun je daar bijvoorbeeld ook live-video's mee maken en versturen. Volgens Facebook maken tegenwoordig meer dan 1 miljard mensen gebruik van het netwerk en dus is de stap naar dit platform voor Eneco een logische.

Opkomst van chatbots

Het doel van Eneco is om de chatbot in de toekomst door te ontwikkelen naar een chatbot met kunstmatige intelligentie, met als uiteindelijke doel de dialoog met klanten écht open te stellen.

Overigens is de inzet van chatbots volop in opkomst in ondermeer de Verenigde Staten en Azië. Deze bots worden zelfs al genoemd als de opvolgers van apps. In Europa staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Eneco is dan ook de eerste energieleverancier die deze dienst aanbiedt via Facebook Messenger. In onderstaande video zie je hoe de chatbot werkt.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies