Online26.02.2017

De productmanager 2.0 heeft een agile start-up mentaliteit nodig


De markt gaat te snel om specialist te blijven

Productmanager is zo’n titel die je vaak hoort maar die heel variabel en bedrijfs-afhankelijk ingevuld wordt. In de financiële dienstverlening is het doorgaans iemand die zorgt dat het dienstenpakket van zijn werkgever aansluit bij wat de klanten willen. ‘De spin in het web tussen…’ hoor je dan vaak in vacatures langskomen. Maar wat als het web steeds groter wordt en de klant steeds meer flexibiliteit eist? Niet elke organisatie kan snel genoeg schakelen en dan zit je als goedwillende productmanager met de gebakken peren.

Agile

Agile is de oplossing, althans volgens een onderzoek van arbeidsmarktspecialist Brunel. De methode om samen te werken neemt rap in populariteit toe en is gebaseerd op de manier waarop kleine bedrijven en voornamelijk startups werken. Die maakt het mogelijk om veel sneller dan voorheen te reageren op veranderende omstandigheden, mede doordat de leden van het team vaak multi-disciplinair zijn zoals dat heet. Dat geldt dus ook voor de nieuwe productmanager, want die is wel specialist als het gaat om de klant en het product, maar moet ook de andere aspecten van de eigen organisatie door hebben.

Dat betekent aanpoten: naast het hebben van productkennis moet een goede productmanager 2.0 ook bèta-marketeer zijn, customer-experience vaardigheden beheersen bedreven zijn in campaign management en communicatie.

Geen eilandjes

Die nieuwe productmanager wordt een T-shaped specialist genoemd: diepe kennis van zijn specifieke portefeuille, maar ook brede kennis van de rest. Als je dat kunt bereiken kun je in zo’n agile opstelling veel beter werken, want je weet wat de rest doet en kunt daarop sturen. Op je eigen eilandje zitten is er tegenwoordig niet meer bij, daar beweegt de markt, de technologie en niet in de laatste plaats de klant te snel voor.

“Technologische ontwikkelingen en snel veranderende klantenwensen verlangen productmanagers die de brug weten te slaan tussen meerdere disciplines zoals data-analyse en communicatie”, zo zegt Harry Wichers van Brunel. Een aanpassing van de organisatie is dus wel cruciaal, zo blijkt. Een Agile systeem werkt alleen maar als iedereen eigenaarschap heeft en met de neus dezelfde kant uit staat, dus het is ook aan financiële organisaties om die draai te maken. De productmanagers die Brunel zelf opleidt om te detacheren zijn er in elk geval klaar voor, want dat de financiële dienstverlening niet zal blijven zoals die ooit was, dat staat als een T-vormige paal boven water.

Voor meer informatie en een diepere analyse kun je de hele whitepaper downloaden.

[Afbeelding © Brunel]