Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf


De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perfecte klantbeleving?

Een optimale klantbeleving is een voorwaarde voor zakelijk succes. De ene na de andere branche wordt opgeschud door bedrijven die een superieure klantbeleving bieden ten opzichte van de gevestigde orde. Vaak gaat dat gepaard met nieuwe (digitale) distributiekanalen en innovatieve businessmodellen. Zo ontstaat een disruptieve customer experience die perfect aansluit op de behoeften en voorkeuren van de klant.

Marktverstorende werking

Er zijn legio voorbeelden van deze marktverstorende werking. We kennen ze inmiddels wel: Airbnb, Netflix en Snapchat. Misschien wel het bekendste voorbeeld is Uber. Er zijn diverse redenen aan te wijzen waarom deze taxidienst wereldwijd zo’n groot succes is. Maar ik denk dat de geperfectioneerde customer experience op één staat.

Uit onderzoek van IBM blijkt dan ook dat het optimaliseren van de customer experience hoog op het prioriteitenlijstje van managers staat. En die klantervaring is zeker maakbaar. Voor het ontwerpen hiervan is alleen wel creativiteit nodig. Daarom een aantal tips met concrete voorbeelden:

1. Stel klanten gerust met de beste service

Klanten moeten op je kunnen rekenen. Goede service is essentieel voor dat vertrouwen. Een mooi voorbeeld is de kledingretailer Lands’ End. Als je daar een broek terugbrengt na deze jarenlang gedragen te hebben, krijg je gewoon je geld terug. Ook als je er geen goede reden voor hebt.

In de praktijk maken de klanten maar zelden gebruik van deze garantie. Toch geeft het rust, want je hoeft niet bang te zijn dat je een verkeerde aankoop doet.

2. Trek klanten op een creatieve manier

Een meubelwinkel associeer je niet direct met plezier. Maar Jordan’s Furniture biedt dat wel. De filialen zijn een feest voor de zintuigen met complete attracties zoals licht-, water- en lasershows, 3D-bioscopen en klimparken.

De prijzen van de meubels zijn aan de hoge kant, maar de klanten nemen dat op de koop toe. En wat te denken van het Robot Restaurant in Tokio? Tijdens het eten krijg je een bizarre show met robots en monsters voorgeschoteld.

3. Verrijk klantbeleving met technologie

Geef jouw customer experience een hypermodern sausje door nieuwe technologie toe te passen. Virtual reality is daar bijvoorbeeld erg geschikt voor. Zo kun je met een VR-bril op onder andere een testrit maken in de XC90 SUV van Volvo. Of neem met kaasmerk Boursin een kijkje in een gevulde koelkast. Ook tequilamerk The Patrón creëerde een VR-ervaring om de customer experience te verbeteren. Die laat je zien hoe hun tequila wordt gemaakt.

4. Hoe sneller je kan leveren, hoe beter

We leven in een tijd waarin vrijwel alles on-demand is. De klant bepaalt waar en wanneer hij iets wil kopen of consumeren. Zo is het tegenwoordig heel normaal dat je iets online bestelt en dezelfde dag nog in huis hebt. De ideale customer experience is vloeiend, probleemloos en razendsnel. Domino’s Pizza begrijpt dat als geen ander. De pizzaketen lanceerde dit jaar een app die ervoor zorgt dat je pizza tien seconden (!) na het bestellen al in de oven zit.

5. Bedenk slimme oplossingen voor problemen

Een verandering in klantgedrag maakt het soms noodzakelijk om de customer experience aan te passen. Door de opkomst van internetbankieren komen er bijvoorbeeld steeds minder mensen naar de bank toe.

ING kan op dit punt nog veel leren van Capital One, dat handig inspeelt op deze wijzigingen in gedrag. Zij bouwen filialen om tot koffietentjes. Klanten kunnen er een kop koffie drinken en zijdelings ook nog even hun spaartegoeden bespreken met een adviseur. Zo blijft de band tussen klant en bank sterk.

Kortom, er zijn allerlei inventieve mogelijkheden om de klantervaring naar een hoger niveau te tillen. Maar waar je ook voor kiest, zorg ervoor dat je je klanten door en door kent. Je moet precies weten wat zij van je bedrijf, product of dienst verwachten. Elk klantcontact dat niet goed verloopt, kan immers een reden zijn om af te haken.

Een soepele, inspirerende en innovatieve customer experience heeft juist het tegenovergestelde effect. Daarmee kweek je trouwe klanten die zich verbonden voelen met je merk. En misschien verleid je ook nog wel wat klanten van de concurrent!

Dick Hissink, Sales Director & Benelux Geo Leader bij Dassault Systèmes.

[Afbeelding © bounlow-pic – Fotolia]

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Instagram, je weet wel die plaats voor het delen van selfies, is toch ook echt een van de snelst groeiende social media platformen met inmiddels al meer dan 200 miljoen gebruikers. Het levert 15 keer meer engagement...

Social Media07.08.2014

Engagement op Instagram boosten doe je zo

Infographic

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop