Consumenten geven in 2017 online €22,7 miljard uit

Consumenten geven in 2017 online €22,7 miljard uit

15,7 miljard in eerste 9 maanden

Vorig artikel Volgend artikel

In het derde kwartaal van 2017 hebben Nederlandse consumenten online zo'n € 5,0 miljard uitgegeven aan producten en diensten. Daarmee komen de totale online bestedingen in de eerste 9 maanden van dit jaar uit op € 15,7 miljard. Dat is een stijging van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

In het derde kwartaal van 2017 zijn er 49,7 miljoen online aankopen gedaan: 39,0 miljoen productaankopen en 10,7 miljoen online aankopen van diensten. Met een groei van 22% ten opzichte van Q3 2016, stijgen de productaankopen, zoals kleding, speelgoed en elektronica, harder dan aankopen van diensten, zoals pakketreizen en event-tickets.

2017

In de eerste drie kwartalen van dit jaar is in totaal € 15,7 miljard uitgegeven via internet. Met Kerstmis in het vooruitzicht, sinterklaas hebben we inmiddels achter de rug, zijn de bestedingen voor heel Q4 geschat op € 7,0 miljard. Hiermee zou de totale online omzet in 2017 op € 22,7 miljard uitkomen. Een stijging van 14% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is de verwachting dat het totale aantal online aankopen over 2017 uitkomt op 201 miljoen (+17% t.o.v. 2016).

Ontwikkelingen-online-bestedingen
In de eerste drie kwartalen van 2017 zien we dat de online groei flink doorzet. Dit komt door de goede resultaten van zowel pure players als fysieke winkels die ook online producten en/of diensten verkopen. Voor heel 2017 stevenen we af op een online recordomzet van ruim € 22 miljard. Vooral aan de productenkant van Q4 verwacht ik een flinke stijging van 15-20%, vooral omdat consumenten dan hun sinterklaas- en kerstaankopen weer gaan doen. Hierbij spelen uit het buitenland overgewaaide (online-)retailfeestdagen als Singles Day en het Black Friday-weekend een steeds grotere rol.
- Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies