Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Gezien de leegstand in sommige winkelsteden ben je geneigd om te denken dat het online shoppen de markt heeft overgenomen, maar dat is niet zo. Fysieke winkels concurreren volop met online winkels. En retailers worstelen daarmee: wat is de juiste omnichannel-strategie oftewel de juiste combinatie tussen de fysieke winkel en de webshop?
Resultaten
Deloitte Digital deed onderzoek onder Nederlandse consumenten en vroeg hen naar de service die zij verwachten als ze aankopen doen. Dit zijn de belangrijkste resultaten.
- 40 procent van de consumenten geeft dezelfde voorkeur aan online shoppen en fysieke winkels
- 32 procent verkiest fysieke winkels boven online shoppen
- Bezorgkosten zijn vele malen belangrijker (drie tot zes keer) voor online shoppers dan zaken als levertijd of het bezorgmoment
- Kosten voor retourzendingen hebben een dubbel zo groot effect
- De helft van de consumenten vindt het prettig om eerst producten te ontvangen en daarna pas te betalen
- iDeal is de gewenste betaalmethode
- Voor extra service zijn consumenten bereid te betalen: 60 procent wil bijbetalen, bijvoorbeeld voor een ‘same day delivery’
Het onderzoek levert natuurlijk wel nog wat extra vragen op, want voor sommige producten verkies je eerder een fysieke winkel boven online shoppen dan voor andere producten. In dit onderzoek wordt geen onderscheid gemaakt tussen productgroepen, wat voor e-tailers natuurlijk wel interessant is. De complete resultaten van het onderzoek kun je hier lezen.
Foto: Andrey Solovev – Fotolia.
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023