De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als het om fashion gaat kan er veel geschreven worden over een product, maar draait het uiteindelijk om beeld. Fashion retailers hebben er dus baat bij om beeld in te zetten in hun online communicatie. Nieuwe media als Instagram bieden daar uitstekende mogelijkheden voor. Maar ook Twitter en Facebook worden veelal ingezet door fashion retailers. Het geeft merken de kans om creatief te zijn door middel van digitale collages om potentiële klanten te inspireren. In dit artikel worden fashion retailers uitgelicht die in hun marketingstrategie goed gebruik maken van beeld.
1. Intreza
In de maanden juli en augustus heeft onderzoeksbureau Clipit de berichtgeving onderzocht van de 20 grootste fashion retailers in Nederland. Hieruit bleek dat online schoenenaanbieder Intreza het hoogste percentage positieve berichten wist binnen te slepen. Maar liefst 98% van de berichtgeving rondom Intreza was positief.
De populariteit van Intreza kan mede verklaard worden door het actieve Instagram-account, de content wordt door de volgers enthousiast ontvangen. Met name de winacties kunnen rekenen op enthousiaste respons. Door de inzet van Instagram onderscheidt Intreza zich van andere fashion retailers. De meeste retailers maken vooral gebruik van Twitter en Facebook, zo is Twitter goed voor 44% van alle berichten en Facebook voor nog eens 24%. Daardoor lijken deze social media soms overvol te raken, wat erin resulteert dat berichten niet de gewenste aandacht krijgen.
2. Hunkemöller
Hoewel media als Facebook zoals gezegd soms overvol lijken te raken, kan met de juiste berichten nog steeds de aandacht van de volgers worden getrokken. Een fashion retailer die goed gebruik maakt van Facebook, is Hunkemöller. Zij weten voornamelijk veel nieuws te generen op social media. Zo werden zij in twee maanden tijd maar liefst 4.264 keer genoemd. Waar Intreza successen boekt met Instagram doet de lingerieketen dit voornamelijk met Twitter en Facebook. Door de mooie foto’s van hun producten met boegbeelden als Sylvie Meis, zijn het vooral de volgers die zorgen voor het verspreiden van de berichten. Hunkemöller is zelf verantwoordelijk voor slechts 5 procent van de berichten!
Vooral de nieuwste Fashion Fever collectie zorgde eind augustus voor veel retweets en shares op social media. Daarnaast speelt Hunkemöller, zoals in onderstaand bericht, goed in op de volgers.
3. #Zaradaily
Naast Facebook, Twitter en Instagram is er nog een ander medium waarop beeld de hoofdrol speelt. Verschillende fashion retailers, waaronder Zara, maken gebruik van Pinterest. Dit digitale prikbord wordt in Nederland inmiddels door 1,6 miljoen mensen gebruikt. Aan de hand van dit sociale medium showen zij hun collectie. Zo kun je via verschillende ‘borden’ je eigen favoriete outfit bij elkaar ‘pinnen’
In de afbeelding hieronder zie een outfit van het bord #zaradaily
[Afbeelding: © Kaspars Grinvalds – Fotolia.com]
Verder lezen over Fotografie
Gadgets22.02.2024
Deze TikTok-fotografiesensatie heeft een opvolger
Mobile06.02.2024
7 redenen om voor de OnePlus 12 te kiezen
advGadgets29.11.2023
Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s
Online24.10.2023
Waanzinnige roadtrips: avontuurlijke en prachtige routes die je wilt gaan rijden
Bestel het boek nu!Gadgets19.10.2023
Inspiratie voor je verlanglijst: 10 luxe techgadgets
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Technology05.10.2023
Ruimtetelescoop James Webb fotografeert bijzondere planetenparen
Astronomen snappen er niks vanGadgets22.09.2023
Party animals: 4 instantcamera’s om toffe kiekjes mee te schieten
Verder lezen over Instagram
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media20.03.2024
Threads toont eindelijk de trending topics
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023