Beeld biedt mogelijkheden voor fashion retailers

Beeld biedt mogelijkheden voor fashion retailers

Vorig artikel Volgend artikel

Als het om fashion gaat kan er veel geschreven worden over een product, maar draait het uiteindelijk om beeld. Fashion retailers hebben er dus baat bij om beeld in te zetten in hun online communicatie. Nieuwe media als Instagram bieden daar uitstekende mogelijkheden voor. Maar ook Twitter en Facebook worden veelal ingezet door fashion retailers. Het geeft merken de kans om creatief te zijn door middel van digitale collages om potentiële klanten te inspireren. In dit artikel worden fashion retailers uitgelicht die in hun marketingstrategie goed gebruik maken van beeld.

1. Intreza

In de maanden juli en augustus heeft onderzoeksbureau Clipit de berichtgeving onderzocht van de 20 grootste fashion retailers in Nederland. Hieruit bleek dat online schoenenaanbieder Intreza het hoogste percentage positieve berichten wist binnen te slepen. Maar liefst 98% van de berichtgeving rondom Intreza was positief.

De populariteit van Intreza kan mede verklaard worden door het actieve Instagram-account, de content wordt door de volgers enthousiast ontvangen. Met name de winacties kunnen rekenen op enthousiaste respons. Door de inzet van Instagram onderscheidt Intreza zich van andere fashion retailers. De meeste retailers maken vooral gebruik van Twitter en Facebook, zo is Twitter goed voor 44% van alle berichten en Facebook voor nog eens 24%. Daardoor lijken deze social media soms overvol te raken, wat erin resulteert dat berichten niet de gewenste aandacht krijgen.

2. Hunkemöller

Hoewel media als Facebook zoals gezegd soms overvol lijken te raken, kan met de juiste berichten nog steeds de aandacht van de volgers worden getrokken. Een fashion retailer die goed gebruik maakt van Facebook, is Hunkemöller. Zij weten voornamelijk veel nieuws te generen op social media. Zo werden zij in twee maanden tijd maar liefst 4.264 keer genoemd. Waar Intreza successen boekt met Instagram doet de lingerieketen dit voornamelijk met Twitter en Facebook. Door de mooie foto's van hun producten met boegbeelden als Sylvie Meis, zijn het vooral de volgers die zorgen voor het verspreiden van de berichten. Hunkemöller is zelf verantwoordelijk voor slechts 5 procent van de berichten!

Vooral de nieuwste Fashion Fever collectie zorgde eind augustus voor veel retweets en shares op social media. Daarnaast speelt Hunkemöller, zoals in onderstaand bericht, goed in op de volgers.

TESTERS gezocht! Ben jij benieuwd naar je eigen Favourite Fit? Laat een reactie achter en wie weet win jij een shopsessie om jouw eigen fit te ontdekken! > hkm.to/1NtBUqm

Posted by Hunkemöller on Wednesday, September 16, 2015

3. #Zaradaily

Naast Facebook, Twitter en Instagram is er nog een ander medium waarop beeld de hoofdrol speelt. Verschillende fashion retailers, waaronder Zara, maken gebruik van Pinterest. Dit digitale prikbord wordt in Nederland inmiddels door 1,6 miljoen mensen gebruikt. Aan de hand van dit sociale medium showen zij hun collectie. Zo kun je via verschillende ‘borden’ je eigen favoriete outfit bij elkaar ‘pinnen’

In de afbeelding hieronder zie een outfit van het bord #zaradaily

zaradaily

[Afbeelding: © Kaspars Grinvalds - Fotolia.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies