Met dank aan offline advertising

Vorig artikel Volgend artikel
1099418428offline advertising

Consument zoekt online naar informatie uit offline advertenties; Veel consumenten raadplegen zoekmachines bij het zoeken naar informatie over bedrijven, diensten en producten die juist offline gepromoot worden. Dit volgens onderzoek van Video Research Interactive, in opdracht van Overture.

Het zoekmachinemarketingbedrijf liet onderzoeksbureau Video Research Interactive in Japan onderzoek doen naar het verband en de afhankelijkheid tussen offline advertenties en zoekgedrag op het internet. Consumenten gebruiken zoekmachines als belangrijkste bron voor het zoeken naar informatie over bedrijven, producten en diensten naar aanleiding van advertenties op TV, radio en print.

72% van de ondervraagde Japanse respondenten geeft aan vanaf één scherm tegelijkertijd TV te kijken en te surfen op het internet. Voor 45% van deze groep is internet het belangrijkste scherm. 90% van de respondenten die iets interessants op TV heeft gezien, geeft aan via internet naar meer informatie op zoek te gaan. Na het horen van iets interessants op de radio zoekt 81% verder via internet. Na het lezen van een print of krantenadvertentie ligt dit percentage op resp. 90% en 87%.

Daarnaast wordt de perceptie over een bedrijf of product negatief beïnvloed, wanneer deze na een zoektocht op het internet onvindbaar blijkt te zijn. 75% van de respondenten geeft aan dat hun beeld over een bedrijf negatief wordt beïnvloed wanneer ze de website over het bedrijf waar ze naar op zoek zijn niet kunnen vinden. 61% deelt die mening wanneer ze de website over een product of dienst niet kunnen vinden.

Op de vraag of respondenten URL’s die op TV verschijnen gemakkelijk kunnen onthouden, antwoordt 72% dat ze de getoonde URL helemaal niet of slecht kunnen onthouden. Om deze reden zoekt 75% verder via het internet. Voor radio ligt dit percentage op 83% en zet 36% internet in om de gezochte URL alsnog te achterhalen. 46% geeft aan geen URL te onthouden die in printadvertenties staat. Hiervan zoekt 67% verder op het internet. Voor kranten bedraagt deze groep 33% tegen 65% die op het internet verder zoekt.

Ten aanzien van het zoekgedrag toont het onderzoek aan dat meer dan 90% van de respondenten de naam van het bedrijf en/of de naam van het product of de dienst intypt wanneer gebruik wordt gemaakt van een zoekmachine. Gelezen op Tijdschrift voor Marketing

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies