Gaming02.03.2011

DC Universe Online zit vast in het midden


Nadat Microsoft al een teentje in het water had gedaan door Final Fantasy XI op de Xbox 360 te laten uitkomen was het wachten totdat er een serieuze MMO voor een console zou uitkomen, liefst eentje die spelers samenbracht met die op de PC (check), de voordelen van de console goed gebruikte (check) en iets anders was dan de eeuwige Warcraft-kloon (check). En toch is DC Universe Online geen onverdeeld succes. Ik weet niet eens zeker of het een verdeeld succes mag heten, maar dat heeft misschien alles te maken met afkomst.

dc-universe-online-zit-vast-in-het-midde.jpg
dc-universe-online-zit-vast-in-het-midde.jpg

Want één ding voorop: ik ben geen MMO-speler. Ik heb er na Phantasy Star Online op de Dreamcast (als die al telt) geen meer gespeeld met enige overtuiging, bang voor de verslavende werking en de impact die dat op mijn gaming schijf van vijf zou gaan hebben. Maar het idee van een console-MMO vond ik intrigerend, omdat ik vooral benieuwd was naar hoe dat zou werken. En Sony heeft zich in de bocht gegooid, want DCUO (vanaf nu) geeft je alle mogelijkheid om je eigenbedachte superheld tot leven te brengen maar haalt daarnaast ook grote massa’s DC-helden in de orde van Superman en Batman uit de kast om de grote open wereld te voorzien van de broodnodige star power.

Screen shot 2011-03-11 at 22.11.14

The Good
De mogelijkheden om je karakter zo te maken als je in je hoofd hebt zijn zoals het een goed MMO betaamt: uitgebreid. Dat maakt het mogelijk om bijna elke variant superheld (of schurk) te maken, zeker als die voldoet aan het DC-cliché van maillots, capes en maskers in alle vormen. De speciale krachten zijn iets minder talrijk, maar geven in combinatie met de wapens die je erbij kiest genoeg variatie om alle types speler een start te geven Die laatste zijn heel belangrijk omdat DCUO meer actiegame is dan het gemiddelde MMO dat je op een PC speelt. Daar hoort ook bij dat het geen eeuwen duurt voordat je op het hoogste level (30) zit want er is geprobeerd om de ‘grind’ zoveel mogelijk te beperken. Leuk, want zo is het makkelijk om naast Captain Cucumber ook Sister Sinister te spelen.

Wat DCUO vooral gaaf maakt is het gevoel dat je overal heen kunt, doordat je een speciale manier van bewegen kan uitzoeken, zij het vliegen, supersnelheid of de mogelijkheid om overal overheen te klauteren. Het voelt vaak als een supercharged Infamous of Crackdown met de laatste twee (op zich al gaaf), maar vooral het vliegen geeft je helemaal dat ’top of the world’-gevoel dat zo belangrijk is voor de superhelden-ervaring. Ook de verschillende mogelijkheden die je als karakter kunt opbouwen (zowel abilities als upgrades) moeten daar aan bijdragen en door de L- en R2 knoppen te gebruiken als selectieknop zijn heel wat krachten die je veel gebruikt snel geselecteerd.

Bepaalde krachten (zoals de Batarang) kun je als niet-DC held toch in je arsenaal krijgen, maar het wordt natuurlijk nooit helemaal hetzelfde als bij de grote jongens. Daar is slim op ingespeeld door bekende locaties te gebruiken (Gotham en Metropolis) en je ook af en toe een kans te geven om als de grote jongens te spelen in de ‘Legends’-missies. Daarnaast is er ook genoeg content voor je level 30 (de cap)-karakter door de duo’s, hard alerts en raids, die je van 2 tot 8 persoons groepen laten samenstellen om moeilijkere missies (met betere beloningen natuurlijk) te laten spelen.

Screen shot 2011-03-11 at 22.10.01

The Bad
Het zal wellicht anders zijn op de PC, maar op de PS3 moet er veel te veel geladen worden, wat als een klap in je gezicht voelt na een verplichte installatie van ik weet niet hoeveel Gb (ik heb echt hard moeten opruimen op mijn 60Gb PS3 om de game erop te krijgen) en zo’n anderhalf (!) uur. Want als je daarna nog steeds secondes moet wachten als je een menu oproept raak je heel snel geïrriteerd, zeker in een MMO waar het menu een integraal onderdeel van je speelervaring uitmaakt. De steeds in beld ploppende wereld valt me ook een beetje tegen.

Het is vooral jammer dat het er ondanks de actie-inslag toch meestal op neerkomt dat je 5 van X moet verslaan om Y te krijgen, een veel gehoorde klacht bij MMO’s die ik direct herken in DCUO. Ik kan me voorstellen dat het iets leuker is om directe feedback op je acties te krijgen bij het vechten, maar op een paar grotere eindbazen na die je met meer mensen moet verslaan en waarbij tactiek een grotere rol speelt is het te vaak te makkelijk op ‘X’ blijven rammen totdat alles omvalt, zeker als je de game niet speelt als single-player in een MMO-omgeving maar structureel met meer man tegelijk speelt.

Dat wordt nog lastiger doordat de PS3 nu niet het platform is waar je veel communiceert met elkaar, wat nog bemoeilijkt wordt doordat de chatfunctie onhandig en -alweer- traag is. Maar goed, het werkt tenminste, want dat kun je niet van alles zeggen. Het zal bij een MMO horen, maar deze game is wel heel erg buggy, met allerlei glitches die ervoor zorgen dat je weer naar de reset-knop kunt reiken om opnieuw te beginnen, omdat je vastzit of omdat de game er mee opgehouden is. Erger nog vind ik dat DCUO het nodig vindt om me uit de game te gooien als ik even tussendoor naar de WC ga en iets te drinken inschenk, zonder een manier om terug te komen, waardoor ik dus wéér naar de PS3 kan lopen.

Screen shot 2011-03-11 at 22.11.45

The Ugly
€12 per maand. Simpel gezegd moet je als game veel kunnnen bieden om zo’n uitgaaf te rechtvaardigen, zeker als je ook nog eens €60 moet neertellen om te beginnen. Op dit moment kan ik niet zeggen dat DCUO die investering rechtvaardigt, daarvoor mist er nog te veel aan en ik zie de beloofde content packs niet zo’n dramatisch verschil maken dat daar verandering in komt. Het is een singleplayer+ game en daar mag je dit soort maandelijkse bedragen niet voor vragen. Als Sony het nu zo goed als gratis op PSN had gegooid met de maandelijkse betaling als verplichting was het veel makkelijker geweest om te zeggen “geef het een kans.”

Conclusie
Het is jammer dat de goede ideeen van DCUO momenteel niet voldoende te zijn om de game boven het maaiveld te laten uitsteken. Op de PC is er domweg te veel concurrentie (zelfs binnen het superhelden genre) en de PS3-versie mag dan wel de enige MMO zijn die je kunt spelen op de console, dat maakt het helaas nog niet per sé een goed idee. Hou je heel erg van het DC universum verandert dat misschien nog wel iets, maar het is allemaal wat aan de dunne kant qua content en er zit door het noodzakelijk simpele combosysteem niet heel veel diepgang in de mechanieken waar DCUO op gebouwd is en dat zal de game zeker op de lange termijn kunnen gaan opbreken.

Je moet als multi-platform MMO wel ook geaccepteerd worden op beide platforms en het zit nu te veel op dat middenpad waar de PC-gamers die geïnteresseerd zijn in MMO’s niet genoeg vinden om zich in te graven. De vraag -zoals bij alle MMO’s- is in hoeverre SOE die extra lagen gaan kunnen toevoegen, want als ze alleen met meer van hetzelfde gaan komen wordt er te veel binnen de lijntjes gekleurd om de kosten te rechtvaardigen. We houden het in de gaten en zullen eventueel over een aantal maanden nog kijken wat er veranderd is.

DC Universe Online, ontwikkeld door Sony Online Entertainment voor de PS3 (getest) en PC en uitgebracht door Sony Europe op 14 januari 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Sony

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

De Handycam was voor camcorders wat Chocomel is voor chocolademelk. Het was dé bekende camcorder, en hij werd gemaakt door Sony. De camcorder is nu vrijwel volledig verdwenen, op wat retrofans na, maar er zijn decennia...

Gadgets18.03.2024

Tijdmachine: de handycam werd vooral door vader gehanteerd

Ode aan de camcorder
​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

PlayStation 5 is een tegenvaller gebleken voor Sony. De console heeft de verkoopdoelen niet gehaald en voor Sony is het wel een beetje klaar met de console. Het wilde 25 miljoen PlayStation 5’s verkopen dit jaar (en di...

Gaming15.02.2024

​Sony: PlayStation 5 is bijna end of life

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

Een paar keer per jaar komt Sony met een grote streamingvideo waarin het vanalles laat zien wat eraan komt in de komende periode. Gisteren was het ook zover, en hoeveel er veel was gelekt, zijn er ook wat verrassingen te...

Gaming01.02.2024

Sony presenteert heel veel games voor 2024 in State of Play

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Aibo: zegt het jou iets? Waarschijnlijk heb je er wel eens eentje gezien. Aibo is de robothond van Sony. Hij werd geïntroduceerd in 1999, maar met de eerste Aibo was de kous niet af, er volgden er meer. We stappen in de...

Technology29.01.2024

​Tijdmachine: Sony robothond Aibo was een gewild apparaat

Maar hij is niet dood hoor
Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

Bij sommige mensen roept het woord Betamax vooral vraagtekens op, maar mensen die het kennen weten vaak wel: dat was een soort videobandsysteem dat het uiteindelijk heeft afgelegd tegen VHS. Sommigen hadden thuis wel een...

Gadgets11.12.2023

Tijdmachine: Betamax verloor de strijd, maar won harten

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

Sony is van plan om een nieuw soort abonnement te introduceren voor zijn camera’s. Het is vergelijkbaar met een season pass voor een game: je betaalt van tevoren een bedrag en daarmee weet je al dat je een x aantal upd...

Gadgets29.11.2023

​Betalen voor een smartphone-update? Sony doet ‘t al met camera’s

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

Welke muziekspeler je als tiener gebruikte om onderweg muziek te luisteren zegt veel over uit welke generatie je komt: is het je smartphone, dan ben je waarschijnlijk erg jong. Heb jij nog met een discman rondgelopen, da...

Gadgets13.11.2023

​Tijdmachine: Walkman was onze eerste draagbare muziek

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s

Hij heet geen PlayStation 5 Slim of geen PlayStation 5 Lite, maar op een bepaalde hoogte is het dat wel. Sony komt -precies zoals de geruchten vanuit Microsoft maanden geleden al onthulden- met twee nieuwe PlayStation 5-...

Gaming10.10.2023

​PlayStation 5 krijgt nieuw design: kleiner, 4 plates, meer GB’s