Online gids over product placement

Vorig artikel Volgend artikel
1096356930brand pepsi

Waarom krijg ik zo’n trek in Pepsi na de horrorfilm Alien vs. Predator? En hoeveel merken kom ik eigenlijk tegen in de onafhankelijke documentaire Fahrenheit 9/11? Brandchannel.com geeft antwoord op alle vragen over product placement in films, in een speciale online gids met daarin alle product placements van de laatste twee jaar. Product placement is een –dure- vorm van adverteren in bioscoopfilms, waarbij de merken worden neergezet in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. De hoofdrolspeler drinkt bijvoorbeeld uit een flesje Pepsi, of is aan het surfen op een Imac.

De Brandcameo website geeft een lijst van alle subtiele en niet zo subtiele product placements uit alle Hollywood blockbusters van de laatste twee jaar. Sommige resultaten zijn op z'n minst verrassend te noemen. Zo maakt Pepsi vaak gebruik van de methode, maar liefst dertien maal sinds januari 2003, in onder andere de films ‘2 fast 2 furious’ en 'School of rock’. De meest creatieve Pepsi placement is wellicht in de sf-horrorfilm Alien vs. Predator, waar een archeoloog een ‘antieke’ Pepsi dop om zijn nek heeft hangen. In de film wordt de cola overigens niet gedronken. Minder subtiel zijn de product placements in Waynes World, waarbij de hoofdrolspeler openljik reclame maakt voor de meest uiteenlopende producten.

Naast de softdrinkfabrikanten maakt vooral de automotive industrie gebruik van product placement. Chevrolet, Cadillac, Ford en Mercedes hebben allen een plek in de top 10. Mercedes is natuurlijk bekend van de James Bond films. Ook Sony en Nokia doen het goed.

Minder voor de hand liggende samenwerkingsverbanden zijn te zien in de Hulk (Apple en Berkeley universiteit) en Spiderman (eBay). En de documentaire Fahrenheit 9/11 telt maar liefst 51 product placements, variërend van Mister Frostee tot Enron. Brandcameo daarover: ‘Veel merken komen te snel langs om goed te worden opgemerkt. De film laat eigenlijk meer zien hoe ‘branded’ onze wereld eigenlijk is.’ Zelfs tekenfilms ontkomen niet aan product placement: in Shrek2 komen Versarchery en Farbucks coffee voorbij. Harry Potter doet het slimmer, daar zit de product placement in het echte leven: in de aflevering "Harry Potter and the Philosopher's Stone" eet Bertie Bot namelijk ‘Every Flavour Beans’. Deze bonen zijn sinds kort ook in echte winkels verkrijgbaar. Gelezen op Marketing online

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies