Breedband-gebruikers zijn internet-pioniers

Vorig artikel Volgend artikel
1143473491digitale snelweg

In de laatste 4 jaar is de breedband-penetratie onder Amerikanen (18+) gestegen van 20 miljoen aansluitingen naar 74 miljoen; dat is 37% van de totale bevolking. De groep ‘breedbanders (BB’ers) is niet alleen vaker online, maar verrichten ook meer activiteiten, zijn hoger opgeleid en verdienen beter. Als groep geven ze een belangrijk signaal af van hoe het medium zich in de toekomst kan gaan ontwikkelen.

Nieuws: BB’ers blijken hun nieuws vooral online te kijken, en willen zich best registreren als bezoekers, maar wensen hier niet voor te betalen. Aardig is ’t voorbeeld van de New York Times en Wall Street Journal hierin. De Times is gratis, de WSJ niet.

Op de vraag welk nieuwsbron men raadpleegt, zijn er tussen de groepen 'dial-up users' en 'BB'ers' vooral verschillen te zien tussen de mate van online nieuwslezen en het lezen van kranten met nationaal bereik. Van de 'BB'ers' die antwoord moesten geven op de vraag: 'Waar heb je gisteren het nieuws gelezen?', gaf 43% aan dat online te hebben gedaan en 17% via een nationale krant. Voor dial-uppers waren deze percentages resp. 26& en 12%. Jongeren, die in verhouding vaak met een BB-verbinding werken, blijken meer nationaal dan regionaal nieuws te lezen, en het besef dat iedere tik geld kost (dial-up), lijken 2 belangrijke oorzaken van de verschillen te zijn.

Het hele onderzoek lees je op de site van Pew Internet.

Paul Aelen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies