Toeristen laten zware gidsen voortaan thuis

Vorig artikel Volgend artikel
1140450122reis

TvM: Reizigers zijn blij met de digitale ontwikkelingen; dankzij hun mobieltjes en iPods hoeven ze vanaf nu nooit meer met dikke reisgidsen op pad. Reisorganisaties zien het gat in de markt en bieden downloadbare reisinformatie.

Vliegmaatschappijen, touroperators maar ook de ouderwetse reisboekuitgeverijen komen met content die simpel te downloaden en beluisteren is op MP3spelers, PDA’s en mobiele telefoontjes. Makkelijker te hanteren en met een groot viraal potentieel.

Zo kan een toerist in Venetië al lopend de toeristische fuiken rond piazzo San Marco ontlopen met een alternatieve route op zijn mobiel (voorzien van bluetooth), compleet met videobeelden en tips van bewoners.

MIT ontwierp een programma voor dit soort digitaal toerisme: het History Unwired project maakt gebruik van Bluetooth sensoren en GPS in de populaire Ven-tiaanse wijk Castello om anekdotes en persoonlijke tips rond te sturen. De wetenschappers zijn bezig met een soortgelijk programma voor New Orleans.

In New York kunnen toeristen gebruik maken van de audiorondleidingen van Soundwalk.com, Het bedrijf heeft verzorgt ook rondleidingen in Parijs en Varanasi (India). Talkingstreet.com maakt gebruik van de stemmen van beroemdheden (Steven Tyler van Aerosmith en actrice Sigourney Weaver) om rondleidingen in Boston en New York, hun geboortesteden, in te spreken. Voor de rondleiding in Washington, D.C. wordt gebruik gemaakt van de stem van Larry King.

Britse tour operator Thomson heeft podcasts voor reizigers naar Corsica, Cuba of de Cote D'Azur. En ook vliegmaatschappij Virgin Atlantic heeft meer dan 200.000 podcasts beschikbaar, te downloaden van de eigen site of via Apple's iTunes.

De meest bekende uitgever van reisboeken, Lonely Planet, denkt echter niet dat zijn boeken minder snel gekocht zullen worden. De uitgever brengt wel gratis podcasts op de markt die de informatie uit de boeken moeten aanvullen en ondersteunen. Lonely Planet geeft iedere week een nieuwe podcast uit, die 10 tot 15 minuten duurt, maar verwacht de komende maanden met meer interactieve diensten te komen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies