Het korte lontje van Gijs Staverman

Vorig artikel Volgend artikel
1132608917kort lontje

Deze week is SIRE (Stichting Ideële Reclame) gestart met de ‘Lange Lontjes’ uitdaging. Een aantal bekende en onbekende Nederlanders probeert een week lang hun lontje zo lang mogelijk te houden.

Deze actie geeft de campagne ‘Kort Lontje’ van SIRE, een nieuwe impuls. De deelnemers doen de hele week verslag van de lengte van hun lontjes in hun dagelijkse leven. Op Sire.nl/kortlontje komen de dagboeken van Stijn Vreven, Gijs Staverman, Don Diego Poeder, Tijl Beckand en Anita Witzier.

Maar ook van een wegwerker, een supermarktmedewerker, iemand die bij de sociale dienst werkt en een rijlesinstructeur. Een deskundige jury bepaalt aan het einde van de week wie de titel ‘het langste lontje van Nederland’ verdient.

De Lange Lontjes uitdaging die vandaag van start gaat, duurt tot en met zaterdag 26 november. De belevenissen van de bekende en onbekende deelnemers verschijnen op de website van de Kort Lontje campagne: www.sire.nl/kortlontje. Op de website kan het publiek lezen hoe het de deelnemers vergaat om in bepaalde situaties niet met een kort lontje maar juist met een zo lang mogelijk lontje te reageren. De deelnemers zullen aan den lijve ondervinden hoe het is om niet gelijk aangebrand te reageren maar eerst eens rustig tot tien te tellen.

Na afloop van de uitdaging zal een deskundige jury - bestaande uit Guido van Woerkom, directeur ANWB, Raul Lansink van SIRE en cultuursocioloog Gabriël van den Brink - bepalen wie van de vijf bekende en wie van de vier onbekende Nederlanders er het best in is geslaagd om zijn of haar lontje het langst te houden. De winnaars, uit de categorie BN-ers en ON-ers, worden op dinsdag 29 november gehuldigd.

Aan de uitdaging doet een aantal bekende en onbekende Nederlanders mee. De bekende Nederlanders zijn benaderd vanwege hun beroep en imago. Bekende Nederlanders zijn namelijk zelden anoniem, krijgen nogal wat te verduren als ze op straat lopen en hun gedrag wordt vaak beoordeeld onder een loep. Voor de sporters geldt bovendien dat de emotie in wedstrijden nogal eens kan leiden tot heftige reacties. De bekende Nederlanders die vanwege deze redenen de uitdaging aangaan zijn: Anita Witzier (televisiepresentatrice), Gijs Staverman (televisie- en radiopresentator), Don Diego Poeder (professioneel bokser), Stijn Vreven (voetballer van Vitesse) en Tijl Beckand (cabaretier).

Niet alleen bekende Nederlanders, maar ook sommige onbekende Nederlanders hebben te kampen met de korte lontjes van anderen. Dit komt dan met name door het beroep dat ze uitoefenen. Daarom doen een wegwerker uit Bodegraven (Cock Verleun), een rij-instructeur uit Zwolle (de heer Zwijnenburg), een medewerker bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid uit Rotterdam (Sander van Wasbeek) en een medewerker van een grote supermarkt uit Alkmaar (Fred Heijens) ook aan de uitdaging mee.

Naast de start van de Lange Lontjes uitdaging krijgt de campagne ‘Kort Lontje’ ook een extra impuls in de media door Boomerang kaarten, bioscoopreclame, stickers en banners. Zo wil SIRE op een leuke manier de mensen aan het denken zetten over hun eigen gedrag. Verder bestaat de campagne uit een televisie- en radiocommercial en printadvertenties.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies