Computer belangrijker dan koelkast

Vorig artikel Volgend artikel
1132259971webwereld

Nederlanders kunnen niet meer zonder internet. E-mail, zoekmachines en internetbankieren zijn verreweg de meest favoriete internettoepassingen van de afgelopen 10 jaar.

Dat zijn enkele resultaten uit ‘Het Nationale internetonderzoek’ dat TNS/NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van Webwereld onder consumenten en zakelijke internetgebruikers.

Dit ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de nieuwssite. Spam, banners en pop-ups vormen de grootste irritatiebron bij internetgebruikers. Uit een online kwalitatief onderzoek dat Webwereld tegelijkertijd heeft uitgevoerd onder zakelijke internetgebruikers blijkt verder dat de computer inmiddels is uitgegroeid tot het belangrijkste apparaat in huis, belangrijker dan de koelkast en de televisie . Voor de toekomst verwacht men vooral meer snelheid op internet en de integratie van telefonie, internet en televisie.

Het blijkt dat meer dan de helft (51%) van de ondervraagde consumenten het absoluut eens is met de stelling dat internet een onmisbaar onderdeel van hun leven is, 22% is het er helemaal mee eens en voor slechts 10% gaat die stelling niet op. Naarmate Nederlanders ouder zijn neemt de onmisbaarheid iets af: van 67% onder jongeren tot en met 34 jaar, naar 58% in de groep van 35 tot en met 49 jaar, tot nog 33% onder senioren.

Verder blijkt uit het Webwereldonderzoek dat de computer de plek van de televisie heeft ingenomen in de Nederlandse huiskamers. Van de zakelijke gebruikers noemt 55,1% de computer als belangrijkste apparaat in huis, 22,5% noemt de koelkast en 10,6% de televisie. De top 3 van de beste internetsites van Nederlandse bodem wordt gevormd door marktplaats.nl (37,7%), nu.nl (31,9%) en startpagina.nl (27,1%).

Online shoppen is een mannenzaak Online shoppen blijkt meer een mannen- dan een vrouwenzaak te zijn: 21% van de mannen geeft aan vanwege online shoppen niet meer zonder internet te kunnen tegenover 12% van de vrouwen. Het online gamen is voor 11% van de mannen onmisbaar tegenover 5% van de vrouwen. Voor 80,6% van de zakelijke gebruikers is e-mail onmisbaar bij de consumenten geldt dit voor 67%. Opvallend is de populariteit van internetbankieren zowel bij consumenten (55%) als bij zakelijke gebruikers (50,4%).

Webloggen weinig gebruikt Ook valt op dat drie keer zoveel mannen als vrouwen internet gebruikt om muziek en films te downloaden, respectievelijk 9% en 3%. Webloggen en podcasten zijn nog niet populair: slechts 1% van de consumenten noemt dit als belangrijke nieuwe toepassingen en 30,8% van de zakelijke gebruikers geeft aan dit als overschatte hypes te zien.

Voor zakelijke gebruikers is de digitale camera de meest innovatieve ICT toepassing (24,8%), navigatiesystemen komen met 16,3% op de tweede plaats. Spam is de grootste irritatiebron onder consumenten, 29% van de mannen en 22% van de vrouwen ergert zich hieraan. Onder de zakelijke gebruikers ergert 42,4% zich het meest aan spam op internet. Banners en virussen zijn voor respectievelijk 17% en 11% van de consumenten irritatiebronnen.

De toekomst is geïntegreerde telefonie, internet en televisie Sneller internet, geïntegreerde pakketten (telefonie, internet en televisie) en online shoppen zien veel consumenten als de belangrijkste toekomstige ontwikkelingen voor internet. Verschillende aanbieders werken momenteel aan producten die telefonie, internet en televisie samenvoegen.

Meer dan de helft van de consumenten (55%) geeft aan dit absoluut binnen 2 jaar aan te schaffen, 21% denkt dit zeker te doen en 38% denkt dit zeker niet te doen. Van de groep consumenten die zeker dergelijke producten aanschaft (21%), valt het verschil op tussen mannen en vrouwen, respectievelijk 28% en 15%. In de zakelijke markt is men minder zeker: 47,2% geeft aan misschien tot aanschaf over te gaan.

Met dank aan Webwereld.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies