Ouderen staan open voor online acties

Vorig artikel Volgend artikel
1118083941old

Marketeers moeten nodig hun denkkader bijsturen als het gaat om het bereiken van senioren met hun acties. Want, anders dan zij denken, staan die zeer open voor online acties. Dat blijkt uit onderzoek van Clockwork en de Rijksuniversiteit Groningen.

Adverteerders blijken nog maar weinig geneigd om online campagnes te richten op senioren. Terwijl dit toch een grote en kapitaalkrachtige groep is. En bovendien steeds meer online: volgens het CBS gebruiken nu al 1,8 miljoen 50-plussers internet, dat is 35 procent van de totale groep 50-plussers. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat zij meer open staan voor online benadering dan jongeren. Zij klikken eerder op banners, doen vaker mee aan online acties, zijn eerder bereid hun e-mail adres achter te laten bij registratie en geven eerder teostemming aan aanvieders voor het versturen van e-mail.

De leeftijdsgroep 65-70 scoort verreweg het hoogst als het gaat om interactief bezig zijn op het web. 31 Procent van hen klikt regelmatig op banners; 40 procent zegt regelmatig mee te doen met online acties.

Mogelijk houden vooroordelen en gebrek aan kennis over deze groep bedrijven tegen om deze generatie interactief te benaderen. Hans Drenth, busines unit manager bij interactief communicatie bureau Clockwork, wijt het aan het feit dat de meeste marketeers, zelf twintig- of dertigplus, het moeilijk vinden zich in deze doelgroep te verplaatsen.

Overigens wil de grote klik- en registratiebereidheid onder ouderen niet zeggen dat ze dat zonder meer doen. Ze vinden het wel belangrijk dat ze de aanbieder kennen, dus branding blijft noodzakelijk. 60 tot 70-jarigen zien bovendien al snel van registratie af wanneer die als moeilijk ervaren wordt. Babyboomers (50-60) zien eerder af van registratie vanwege privacy-bezwaren.

Voor de totale leeftijdsgroep 50-70 is een wedstrijd een belangrijke reden om mee te doen aan een online actie. In de groep 65+ zegt 40 procent regelmatig aan acties op internet mee te doen.

Van de 65-70 jarigen zegt 52 procent toestemming te geven voor het versturen van e-mail wanneer ze zich registreren. Bij de referentiegroep 25-35 is dat slechts 22 procent.

Voor het onderzoek werden 200 senioren van 50-70 benaderd en afgezet tegen de referentiegroep 25-35. De seniorengroep werd onderverdeeld in de vier categorieën 50-55, 55-60, 60-65 en 65-70. Bron: marketingonline.nl

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies