Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De wereld zit vol zombie bedrijven. Bedrijven die door de komst van geïnnoveerde producten en geavanceerde technologieën geen toekomstperspectief meer hebben, maar dit zelf nog niet door hebben. Als levende doden dwalen zij nog door de kelderende markten, zich vastbijtend in de verdwaalde consument. Het is een trend die hoogleraar Open Innovation & Business Venturing, Paul Iske aankaart tijdens het Inspiration event van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) op 3 juli 2014.
Een enerverend evenement, waar de trends van de volgende generatie consumenten werden besproken. Een belangrijk onderwerp, want de wil van de consument en de mogelijkheid daar op in te spelen, bepaalt je toekomstige succes. De conclusie? Het roer moet om!
Consument wil heft in eigen handen
De klant van de toekomst wil niet meer centraal staan in jouw wereld, stelt Iske. Neem de hotelindustrie als voorbeeld met initiatieven als Airbnb en Couchsurfing. Consumenten willen het heft in eigen handen nemen. Medezeggenschap en zelfproductie, deelinitiatieven met een ‘peer-to-peer’-mechanisme: het is de deeleconomie ten voeten uit. Als onderneming moet je ervoor oppassen dat je hier niet door wordt opgeslokt. In de woorden van Paul Iske: ‘ga er onderdeel van uitmaken’.
Door deze verschuiving in het paradigma is de nood om te innoveren groot. Nieuwe technologieën hebben een nieuw soort gedrag gecreëerd. Maar door de klant centraal te stellen, kies je juist het verkeerde perspectief. Het is de toekomstige klant die zegt: pas jij maar in mijn wereld. Echter, nieuwe technologie aan een verouderde organisatie koppelen, leidt alleen maar tot een dure oude organisatie.
Aanpassingsvermogen
In de wereld van de klant blijven passen, betekent deze wereld begrijpen. Hierbij is het essentieel om flexibel te zijn. Aanpassingsvermogen en veerkrachtigheid zijn hierbij mooie termen, maar pas het maar eens toe. Die bereidheid moet vanuit het management komen, en vergt creativiteit en het loslaten van oude tradities. De status quo doorbreken en een verouderde organisatie nieuw leven inblazen. Het zijn de bedrijven die het op een heel andere manier aanpakken, die er met de klanten vandoor gaan.
De kracht van innovatie komt hier bij om de hoek kijken. Organisaties moeten gebruikmaken van de creativiteit van eigen mensen en die van buiten de eigen bedrijfstak. De bestaande kennis van de ene industrie betekent inspiratie voor de andere. Zo wordt innoveren bestaande oplossingen combineren, om iets nieuws en iets beters te creëren. Maar door alleen te zeggen dat je dit gaat doen, boek je niet automatisch succes. Het is enthousiasme dat aanstekelijk werkt.
Toepassen
Maar, hoe pas je dit nu toe in de eigen organisatie? En met wat voor een impact op de klant? Met die vragen gingen de deelnemers van het Inspiration event van PvKO aan de slag. Veel ideeën en inzichten werden gedeeld. De gemeenschappelijke conclusie was dat ‘hetzelfde doen maar dan op een andere manier’ geen overlevings- maar eerder een zelfdodingsstrategie is.
De populariteit van social media geeft eigenlijk het antwoord al: de klant wil betrokken worden. Hij of zij denkt: ‘What’s in it for me?’ Als aan de behoeftes van de klant worden voldaan, kan hij uiteindelijk door zijn tevredenheid en loyaliteit al dan niet onbewust ambassadeur worden van jouw producten. Via positieve reviews, mond-tot-mondreclame of actieve engagement.
Door kritisch naar de eigen organisatie en de beschikbare talenten te kijken, maar ook door een innovatief klimaat te creëren evenals nieuwe ideeën door het samensmelten van interne en externe kennis kan de op handen zijnde zombie-apocalyps een halt toegeroepen worden.
Een interview met Iske over trends, tips en voorbeelden van organisaties is te bekijken op PvKO TV:
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandVerder lezen over Trends
Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
DC Business04.04.2022
De leukste kantoortrends van 2022
Automotive13.03.2022