De klant centraal? Denk aan je toekomst!

De klant centraal? Denk aan je toekomst!

Vorig artikel Volgend artikel

De wereld zit vol zombie bedrijven. Bedrijven die door de komst van geïnnoveerde producten en geavanceerde technologieën geen toekomstperspectief meer hebben, maar dit zelf nog niet door hebben. Als levende doden dwalen zij nog door de kelderende markten, zich vastbijtend in de verdwaalde consument. Het is een trend die hoogleraar Open Innovation & Business Venturing, Paul Iske aankaart tijdens het Inspiration event van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO) op 3 juli 2014.

Een enerverend evenement, waar de trends van de volgende generatie consumenten werden besproken. Een belangrijk onderwerp, want de wil van de consument en de mogelijkheid daar op in te spelen, bepaalt je toekomstige succes. De conclusie? Het roer moet om!

Consument wil heft in eigen handen

De klant van de toekomst wil niet meer centraal staan in jouw wereld, stelt Iske. Neem de hotelindustrie als voorbeeld met initiatieven als Airbnb en Couchsurfing. Consumenten willen het heft in eigen handen nemen. Medezeggenschap en zelfproductie, deelinitiatieven met een ‘peer-to-peer’-mechanisme: het is de deeleconomie ten voeten uit. Als onderneming moet je ervoor oppassen dat je hier niet door wordt opgeslokt. In de woorden van Paul Iske: 'ga er onderdeel van uitmaken'.

Door deze verschuiving in het paradigma is de nood om te innoveren groot. Nieuwe technologieën hebben een nieuw soort gedrag gecreëerd. Maar door de klant centraal te stellen, kies je juist het verkeerde perspectief. Het is de toekomstige klant die zegt: pas jij maar in mijn wereld. Echter, nieuwe technologie aan een verouderde organisatie koppelen, leidt alleen maar tot een dure oude organisatie.

Aanpassingsvermogen

In de wereld van de klant blijven passen, betekent deze wereld begrijpen. Hierbij is het essentieel om flexibel te zijn. Aanpassingsvermogen en veerkrachtigheid zijn hierbij mooie termen, maar pas het maar eens toe. Die bereidheid moet vanuit het management komen, en vergt creativiteit en het loslaten van oude tradities. De status quo doorbreken en een verouderde organisatie nieuw leven inblazen. Het zijn de bedrijven die het op een heel andere manier aanpakken, die er met de klanten vandoor gaan.

De kracht van innovatie komt hier bij om de hoek kijken. Organisaties moeten gebruikmaken van de creativiteit van eigen mensen en die van buiten de eigen bedrijfstak. De bestaande kennis van de ene industrie betekent inspiratie voor de andere. Zo wordt innoveren bestaande oplossingen combineren, om iets nieuws en iets beters te creëren. Maar door alleen te zeggen dat je dit gaat doen, boek je niet automatisch succes. Het is enthousiasme dat aanstekelijk werkt.

Toepassen

Maar, hoe pas je dit nu toe in de eigen organisatie? En met wat voor een impact op de klant? Met die vragen gingen de deelnemers van het Inspiration event van PvKO aan de slag. Veel ideeën en inzichten werden gedeeld. De gemeenschappelijke conclusie was dat ‘hetzelfde doen maar dan op een andere manier’ geen overlevings- maar eerder een zelfdodingsstrategie is.

De populariteit van social media geeft eigenlijk het antwoord al: de klant wil betrokken worden. Hij of zij denkt: ‘What’s in it for me?’ Als aan de behoeftes van de klant worden voldaan, kan hij uiteindelijk door zijn tevredenheid en loyaliteit al dan niet onbewust ambassadeur worden van jouw producten. Via positieve reviews, mond-tot-mondreclame of actieve engagement.

Door kritisch naar de eigen organisatie en de beschikbare talenten te kijken, maar ook door een innovatief klimaat te creëren evenals nieuwe ideeën door het samensmelten van interne en externe kennis kan de op handen zijnde zombie-apocalyps een halt toegeroepen worden.

Een interview met Iske over trends, tips en voorbeelden van organisaties is te bekijken op PvKO TV:

Meer content

Peter Keijzer

Peter Keijzer is marketeer en ondernemer. Bij L&DJ PR, een pr- en contentmarketingbureau voor bedrijven met een sterke focus op technologie, innovatie...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies