Met 12,4 miljoen mensen is Nederland - Argentinië de best bekeken Oranje wedstrijd

Met 12,4 miljoen mensen is Nederland - Argentinië de best bekeken Oranje wedstrijd

Vorig artikel Volgend artikel

Nog nooit eerder trok een wedstrijd van Oranje zoveel kijkers: maar liefst 12,4 miljoen fans zagen halve finale op het WK voetbal tegen Argentinië bij de NOS op Nederland 1. Bijna 10,9 miljoen mensen volgden de wedstrijd thuis (inclusief visite) en 1,5 miljoen mensen zagen de wedstrijd buitenshuis (horecagelegenheden, op pleinen, op het werk, etc.).

Met het totaal van 12,4 miljoen kijkers staat deze wedstrijd op nummer 1 in de top 10 meest bekeken Oranje-wedstrijden (inclusief buitenshuis kijken) ooit. De groepswedstrijden van Oranje tegen Chili en Australië hebben ook een plek in de top 10 bemachtigd. Op nummer 7 staat Nederland - Chili met 11,5 miljoen kijkers en op nummer 9 de wedstrijd tegen Australië met 11,3 miljoen kijkers.

Bereik NED - ARG

Hieronder de top 10 best bekeken wedstrijden van het Nederlands Efltal:

Wedstrijd Totaal aantal kijkers inclusief buitenshuis
1 Nederland - Argentinië ½ finale WK ‘14 12,4 miljoen
2 Uruguay - Nederland ½ finale WK ‘10 12,2 miljoen
3 Nederland - Spanje finale WK ‘10 12,2 miljoen
4 Nederland - Brazilië ½ finale WK ‘98 11,7 miljoen
5 Portugal - Nederland ½ finale EK ‘04 11,5 miljoen
6 Italië - Nederland ½ finale EK ‘00 11,5 miljoen
7 Nederland - Chili voorronde WK ‘14 11,5 miljoen
8 Nederland - Duitsland voorronde EK ‘12 11,4 miljoen
9 Australië - Nederland voorronde WK ‘14 11,3 miljoen
10 Portugal - Nederland voorronde EK ‘12 11,2 miljoen

*Totaalbereik (inclusief buitenshuis) Oranje-wedstrijden sinds het WK '98.

PublieksonderzoekKLO Publieksonderzoek van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verzamelt en analyseert onderzoeksgegevens over het media-aanbod, het mediagedrag en oordeel, wensen en behoeften van het Nederlands publiek. KLO Publieksonderzoek vertegenwoordigt de Publieke Omroep in alle landelijke mediabereiksonderzoeken en laat ook zelf aanvullend onderzoek uitvoeren zoals het MAP (Media Appreciatie Panel).

Het bovenstaand bereiksgetal van 12,4 miljoen moet niet worden verward met de gemiddelde kijkdichtheid van 9,1 miljoen, dat door de Stichting Kijkonderzoek is gepubliceerd.

14,2 miljoen tweets

Twitter

Ook op Twitter was de na penalty's verloren halve finale tegen Argentinië de populairste wedstrijd tot nog toe van Oranje. Die wedstrijd was goed voor 14.2 miljoen tweets die tijdens de wedstrijd verzonden werden, daarmee is het tevens de derde meest over getweette #WorldCup wedstrijd tot nu toe.

Uiteraard is er ook weer een heatmap beschikbaar.

Facebook

Ook Facebook heeft weer cijfers vrij gegeven over deze wedstrijd van Oranje op het sociale netwerk. De penaltyreeks zorgde (niet heel verrassend) voor meeste interacties. Meer dan 39 miljoen mensen hadden samen 83 miljoen Facebook interacties (berichten, reacties, likes) over deze halve finale. De Facebook 'Men of the match', die het meest genoemd waren zijn Lionel Messi (ARG) en Arjen Robben (NED).

De top 5 sociale momenten:

top 5 op facebook

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies