Hoe spot je fake reviews online?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe spot je fake reviews online?

In deze tijd zijn online reviews steeds meer van belang. Wie kijkt er niet snel even op Zoover of Tripadvisor alvorens een vakantie te boeken?

Maar er zijn ook reviewers die betaald worden om een positieve review te plaatsen zonder ooit voet te zetten in een hotel of restaurant. Uit de vele onderzoeken blijkt dat bijna 10% van alle reviews online fake zijn. Daarnaast is bekend dat 57% van alle restaurant bezoekers online reviews checken voordat zij ergens gaan dineren. Verder geeft 90% van alle Yelp gebruikers aan dat een positieve review van invloed is op hun keuze.

Reviews zijn voor veel sites van belang. Om de neppe van de echte reviews te onderscheiden worden in deze blog een aantal tips gegeven om jezelf niet te snel in de maling te laten nemen.

1. De reviewer heeft niks anders beoordeeld
Naast het bekijken van reviews, is het aan te raden om ook de bio van bepaalde reviewers even na te lopen. Sommige reviewers vinden een bepaald restaurant of hotel misschien geweldig, maar vaak is één review van een gebruiker geen goed teken.

2. De reviewer plaatst meerdere reviews en gebruikt dezelfde taal
Er zijn bepaalde reviewers die steeds dezelfde beoordeling gebruiken bij diverse hotels en bezienswaardigheden. Hieruit kun je direct afleiden dat het gaat om fake reviews waarbij de gebruiker wordt betaald om beoordelingen te plaatsen.

3. De productnaam wordt meermaals volledig geschreven
Vooral bij producten met een lange naam, kun je snel de fake reviews naar boven halen. Fake reviewers noteren in de meeste gevallen de hele productnaam die verder in de tekst een aantal keer terugkomt. Dit wordt gedaan om de SEO ranking te bevorderen.

Als je bijvoorbeeld op een review stuit van de Philips SEACO Granbaristo HD8964, loont het om even een kijkje te nemen in de geschiedenis van de reviewer. Echte reviewers nemen in de meeste gevallen lange productnamen niet helemaal over.

4. Een te hoog niveau van enthousiasme
Als je een review aantreft waarbij een gebruiker overenthousiast is, zouden er alarmbellen moeten gaan rinkelen. Deze fake reviews zijn vaak te herkennen aan de vele bijwoorden die het verhaal kracht bijzetten.

5. Een grote focus op het gezin en activiteiten
In 2013 is er door de Universiteit van Cornell onderzoek gedaan naar fake reviews. Hieruit is naar voren gekomen dat fake reviewers in hun teksten vaak allerlei activiteiten opnemen die je kan doen in de directe omgeving van de betreffende accommodatie. Vrij logisch, aangezien deze beoordelaars nooit een voet in de betreffende accommodatie hebben gezet.

Echte reviewers leggen meer de focus op de accommodatie, omdat zij hier zelf hebben geslapen. Als je in een review leest dat het personeel aan de receptie erg vriendelijk was en dat de croissants bij het ontbijt heerlijk waren, klinkt het hele verhaal gelijk een stuk echter.

Meer tips om oplichters snel naar boven te halen
Met onderstaande tips kun je zelf op een makkelijke manier de fake reviews van de echte onderscheiden. Zo kies je voortaan op een betrouwbare en makkelijke manier jouw hotel of restaurant.

- Geverifieerde reviews
Sommige sites laten alleen geregistreerde gebruikers toe die eerst door een bepaalde screening zijn gehaald. Amazon is hier een goed voorbeeld van. Zo mogen gebruikers alleen reviews plaatsen van producten die zij ook daadwerkelijk hebben gekocht.

- Inloggen met sociale media accounts
Bij sommige reviewsites kun je inloggen met bijvoorbeeld een Facebook account wat de reviews direct een stuk veiliger maakt, hierdoor wordt er aan de review een Facebook profiel gekoppeld. Mocht je alsnog twijfelen over een bepaalde review, dan kun je altijd even het profiel van een gebruiker checken. 

- Test zelf hotelreviews op hun echtheid
Op basis van de onderzoeksuitkomsten van de Universiteit van Cornwell, is de website Review Skeptic ontwikkeld waarbij je zelf een bepaalde review kan natrekken op echtheid. Deze website werkt echter alleen voor hotels en baseert de uitkomsten op taalgebruik.

Meer content

Jorin Mouwen

Jorin heeft toerisme en recreatie gestudeerd aan de NHTV met als specialisatie e-travel en was hij werkzaam voor HotelToday.com. Daarnaast heeft Jorin...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies